Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Droiderna

Startat av Daniel Hofverberg, 14 november 2012 kl. 00:34:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Jag håller på att gå igenom en del gamla VHS-band, och har stött på George Lucas gamla tecknade TV-serie Droiderna (Star Wars: Droids) från 1985, som FilmNet visade vid ett par tillfällen 1993 - 1994. Enligt Mattias Knave, som spelade C-3PO i serien, gjordes dubbningen av TuF Produktion (Hasse Jonssons gamla dubbningsstudio) på uppdrag av Eurotroll. Som vanligt när det gäller FilmNet angavs inga dubbcredits alls.

Det verkar medverka sex skådespelare i serien, och den kvinnliga skådisen har jag tyvärr gått bet på. Erika (moderatorn här på forumet) har inte heller lyckats placera in den skådisen. Till råga på allt har jag även skickat ljudklipp till Hasse Jonsson, som regisserade och spelade in dubbningen, och han säger att han mycket väl känner igen rösten men inte lyckats att komma på namnet.

Jag bifogar ljudklipp på den mystiska kvinnliga rösten, som verkar spela alla kvinnliga rollfigurer i serien. Är det någon här som känner igen rösten eller har någon teori om vem skådisen kan vara?

ddubbning

Rösten låter onekligen bekant. Maria Rydberg (Jasmine i tv-serien om Aladdin) var det första namn som poppade upp i huvudet. Sen tänkte jag faktiskt på en karaktär, nämligen Velma i Scooby-Doo, kan det var någon av de skådisar som spelat henne? Tycker att det är lite "Velma" över rösten ibland.

Fast är du säker på att det bara var en kvinnlig skådis ? Rösten som säger "Exakt!" låter i mina öron lite annorlunda än den som säger de övriga replikerna. Fast det kan ju ha varit en och samma skådis, som förställde sin röst i just den repliken.

Daniel Hofverberg

Visst låter rösten bekant, men när jag jämför med Maria Rydberg tycker jag inte riktigt att det låter likt hennes röst. Av Velmas skådespelare är det i alla fall definitivt inte Annica Smedius, och det låter heller inte likt Gizela Rasch. Det var väl de två som spelade Velma under 1990-talet, eller har jag glömt någon...?

Jag tror att det bara var en kvinnlig skådis, men jag har inga säkra belägg för det. Ljudklippet kommer i alla fall från två olika rollfigurer i samma avsnitt - den som har en aningen mörkare röst är en annan rollfigur, och som pratar bl.a. 20 sekunder in i ljudklippet och mot slutet. Men repliken med "Exakt!" är alltså inte någon separat rollfigur, utan det är samma rollfigur som pratar bl.a. i början.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 november 2012 kl. 16:36:22
Visst låter rösten bekant, men när jag jämför med Maria Rydberg tycker jag inte riktigt att det låter likt hennes röst. Av Velmas skådespelare är det i alla fall definitivt inte Annica Smedius, och det låter heller inte likt Gizela Rasch. Det var väl de två som spelade Velma under 1990-talet, eller har jag glömt någon...?

Jag tror att det bara var en kvinnlig skådis, men jag har inga säkra belägg för det. Ljudklippet kommer i alla fall från två olika rollfigurer i samma avsnitt - den som har en aningen mörkare röst är en annan rollfigur, och som pratar bl.a. 20 sekunder in i ljudklippet och mot slutet. Men repliken med "Exakt!" är alltså inte någon separat rollfigur, utan det är samma rollfigur som pratar bl.a. i början.

Nej, det är ju inte jättelikt Maria Rydberg, men det var ändå något som påminde om hennes röst tycker jag.

Jag har tyvärr ingen koll på Velmas röster, men jag håller med om att det inte kan vara Annica Smedius i ljudklippet.

Aha, tack för klargörandet! Ja, det kan nog mycket väl vara samma person som gör båda dessa rollfigurer, lutar faktiskt mest åt det hållet nu efter två lyssningar till. Men jag vet fortfarande inte vem personen ifråga är. Dock slog det mig nu att rösten ibland hade vissa drag av Eva Röse, men jag tror inte att det var hon.
Men rösten låter som sagt mycket bekant.

Daniel Hofverberg

#4
Som Erika påpekat för mig har rösten också en viss likhet med Kristin Kaspersen, men inte heller där är det tillräckligt likt för att jag ska kunna dra någon säker slutsats. Rösten i ljudklippet är definitivt mörkare än Kristins vanliga röst, men det finns ändå en del drag i rösten som påminner om Kristin.

Elios


Daniel Hofverberg

#6
Den bör ha gjorts sena våren eller sommaren 1993, med tanke på att den sändes första gången på FilmNet i augusti 1993.

ddubbning

#7
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 november 2012 kl. 22:19:57
Som Erika påpekat för mig har rösten också en viss likhet med Kristin Kaspersen, men inte heller där är det tillräckligt likt för att jag ska kunna dra någon säker slutsats. Rösten i ljudklippet är definitivt mörkare än Kristins vanliga röst, men det finns ändå en del drag i rösten som påminner om Kristin.

Ja, rösten i klippet är faktiskt mycket lik Kristin Kaspersens röst ibland!  Men jag håller med om att det inte är tillräckligt likt totalt sett för att man ska kunna dra en säker slutsats. Visserligen är den här rösten ibland mörkare än hennes röst men framför allt finns det enligt min åsikt vissa repliker där man inte kan höra likheten i lika hög utsträckning.

Daniel Hofverberg

Hmm, det vore kanske en idé om jag kontaktar Hasse Jonsson och frågar honom angående Kristin Kaspersen. Han kunde ju visserligen inte placera in rösten förra gången, men saken hamnar kanske i ett annat läge om han får ett konkret namn att utgå ifrån. Om inte annat, så borde han ju åtminstone veta huruvida han brukade anlita Kristin Kaspersen under den här tidsperioden, så att han vet om det överhuvudtaget är realistiskt.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 november 2012 kl. 19:45:43
Hmm, det vore kanske en idé om jag kontaktar Hasse Jonsson och frågar honom angående Kristin Kaspersen. Han kunde ju visserligen inte placera in rösten förra gången, men saken hamnar kanske i ett annat läge om han får ett konkret namn att utgå ifrån. Om inte annat, så borde han ju åtminstone veta huruvida han brukade anlita Kristin Kaspersen under den här tidsperioden, så att han vet om det överhuvudtaget är realistiskt.

Kristin Kaspersen har väl aldrig dubbat något, eller har jag fel?
Det kan självklart vara så, men jag tycker i så fall att det är ett otippat namn.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jo, nog har Kristin Kaspersen varit med i dubbningar, om än väldigt sällan. Hon var åtminstone med i GSP Films 1980-talsdubb av Krambjörnarna, där hon åtminstone sjöng ledmotivet tillsammans med Lill-Babs (jag minns inte om hon även hade dialog eller inte).

Men det är faktiskt förvånansvärt att Kristin inte varit med oftare i dubbningar, med tanke på att hon är dotter till Lill-Babs som ju är syster till Lasse Svensson...

ddubbning

#11
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 november 2012 kl. 19:45:43
Hmm, det vore kanske en idé om jag kontaktar Hasse Jonsson och frågar honom angående Kristin Kaspersen. Han kunde ju visserligen inte placera in rösten förra gången, men saken hamnar kanske i ett annat läge om han får ett konkret namn att utgå ifrån. Om inte annat, så borde han ju åtminstone veta huruvida han brukade anlita Kristin Kaspersen under den här tidsperioden, så att han vet om det överhuvudtaget är realistiskt.

Ja, det är nog en bra idé, gör det! Ska bli intressant att höra hans svar! 

Ja, det är ju alltid lättare att placera in en röst om man har ett namn som det kan vara att utgå ifrån.




Daniel Hofverberg

Jag har tyvärr fortfarande inte fått svar från Hasse Jonsson angående om rösten kan tänkas vara Kristin Kaspersen; trots att jag fick läskvitto att han läst mailet för nästan två veckor sedan. Jag vet inte om man ska tolka det som att han inte tror att det är Kristin (då det väl borde gå ganska snabbt att tala om ifall man känner sig säker på att det är hon), eller vad det kan tänkas betyda...

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 december 2012 kl. 13:41:01
Jag har tyvärr fortfarande inte fått svar från Hasse Jonsson angående om rösten kan tänkas vara Kristin Kaspersen; trots att jag fick läskvitto att han läst mailet för nästan två veckor sedan. Jag vet inte om man ska tolka det som att han inte tror att det är Kristin (då det väl borde gå ganska snabbt att tala om ifall man känner sig säker på att det är hon), eller vad det kan tänkas betyda...

Vi får hoppas att Hasse Jonsson svarar snart!

JRL

Tror inte att det där är Kristin Kasperssen (har bestämt för mig att hennes röst är mörkare), men däremot låter det som hennes syster, Malin Nilsson (Berghagen) (som ju definitivt var aktiv inom dubbning på den tiden). Kan det tänkas vara hon?