Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Tecknade pärlor - allas favoriter (Din Video)

Startat av TonyTonka, 29 augusti 2016 kl. 20:56:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Jag har i min ägo, en vhs-kassett med titeln "Tecknade pärlor - allas favoriter" som enligt omslaget utgivits av Din Video. Kassetten innehåller tecknade kortfilmer med bl.a Tom & Jerry, Casper - det snälla spöket, Looney Tunes, m.m och är enligt omslaget dubbat på svenska.

Jag måste dock säga att dubbningen är fasansfull. Ljudkvalitén är urusel, och det låter som att de som dubbade filmen hade världens sämsta mikrofon, och att skådespelarna talade in sina repliker flera meter ifrån nämnda mikrofoner.  :-\

I en av kortfilmerna lät ljudet åtminstone lite bättre, men då lät kvalitén ungefär som Djungelboken (med knastrigt ljud vid bokstaven S). Jag pallade dock inte att se färdigt kassetten då dubbningen var så dålig, så jag såg bara fram tills den fjärde kortfilmen på kassetten.

Vad är det för dubbningsbolag som gjort denna skumma dubbningen?  ???

Ärligt talat så tvivlar jag faktiskt på att Din Video utgivit kassetten, då den (utseendet på fodralet alltså) inte liknar Din Videos andra videofilmer. Jag skulle inte bli förvånad om Ayamonte har släppt den vhs-kassetten. Bland annat så stavas "Sylvester" som "Sylwester" på både videofilmen "Tecknade pärlor - Allas favoriter" och videofilmen "Sylwester och andra smarta katter" som utgavs av just Ayamonte. ^^

Är det någon som vet vad Ayamonte AB är/var för bolag förresten? ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag har tyvärr inte lyckats hitta åt något om vad Ayamonte egentligen är/var för bolag (det finns inte ens med i företagsregistret; inte ens bland inaktiva företag), men såvitt jag kunnat utröna verkar de helt eller delvis ha sysslat med att återdistribuera VHS-filmer till ett billigt pris som tidigare givits ut av andra distributörer; ofta i nedkortad utgåva med något eller några avsnitt borttagna. Med andra ord inte helt olikt situationen med Musikservice, som på senare år främst har distribuerat gamla DVD-filmer från andra distributörer (oftast till "2 för 99 kr"-kampanjer och liknande i livsmedelsbutiker).

Jag vill minnas att åtminstone en del av sådant som Ayamonte distribuerade är VHS-filmer som före det gavs ut av Din Video, så det låter inte alls otroligt.

För övrigt vill jag minnas att jag ska ha någon VHS-film med en urusel lektordubbning, som låter ungefär som det du beskriver. Minns jag inte fel var det just en utgåva av Din Video - jag gissar personligen att Din Video från början själva gjorde billiga "in house"-dubbningar, innan de övergick till att istället anlita Gothenburg Sound Studios för mer professionella dubbningar.

Jag ska kolla upp det här närmare när jag kommer åt mina VHS-filmer igen, så återkommer jag med besked om åtminstone vilken film det var.