Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Djungelboken: Mowglis Äventyr svensk tal ?

Startat av gstone, 23 mars 2016 kl. 18:00:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Finns filmen Djungelboken: Mowglis Äventyr att köpa med svensk tal på dvd och i så fall var ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Nej, tyvärr. Djungelboken - Mowglis äventyr har i Sverige enbart släppts på VHS. Filmen släpptes 2000, så det var väl tyvärr precis "i skarven" när DVD hade börjat komma men ännu inte var alltför vanligt, varför Disney förmodligen ansåg att DVD var för liten marknad för att kosta på för en sådan här film.

På VHS är den dock fortfarande relativt lättillgänglig, och jag har den här hemma.

Elias Prenbo

Men, att Mowglis Äventyr endast släppts på VHS stämmer väl inte riktigt, för jag har kollat på Discshop och jag lovar, när fanns en DVD-utgåva (numera utgången) där titeln på fodralet var på svenska, tro mig.

Erik Friman

Citat från: Elias Prenbo skrivet 25 mars 2016 kl. 16:47:59
Men, att Mowglis Äventyr endast släppts på VHS stämmer väl inte riktigt, för jag har kollat på Discshop och jag lovar, när fanns en DVD-utgåva (numera utgången) där titeln på fodralet var på svenska, tro mig.
Visserligen har den getts ut på DVD men finns den i så fall med svensk tal eller inte?

Daniel Hofverberg

Jag ser nu att Kungliga Bibliotekets register (Svensk Mediedatabas) är felaktiga/ofullständiga, och att Djungelboken: Mowglis äventyr faktiskt har släppts på DVD i Sverige. Jag ber om ursäkt för min felaktiga kommentar.

DVD-utgåvan hade dock inte svenskt tal, utan bara engelskt och spanskt ljudspår samt textning på ett dussintal språk.

Elias Prenbo

Citat från: Erik Friman skrivet 25 mars 2016 kl. 18:49:15
Visserligen har den getts ut på DVD men finns den i så fall med svensk tal eller inte?
Nej, det gör det inte, jag glömde att nämna det i mitt inlägg.
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 mars 2016 kl. 19:15:03
Jag ser nu att Kungliga Bibliotekets register (Svensk Mediedatabas) är felaktiga/ofullständiga, och att Djungelboken: Mowglis äventyr faktiskt har släppts på DVD i Sverige. Jag ber om ursäkt för min felaktiga kommentar.

DVD-utgåvan hade dock inte svenskt tal, utan bara engelskt och spanskt ljudspår samt textning på ett dussintal språk.

Ja, där har du helt rätt, svenskt tal finns inte på DVD.

Elios

Denna ska väl finnas på Disney Plus med svensk tal? 

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet  3 december 2023 kl. 00:30:33Denna ska väl finnas på Disney Plus med svensk tal?
Nej, tyvärr inte. Djungelboken: Mowglis äventyr finns mycket riktigt på Disney+, men den saknar tyvärr den svenska dubbningen, utan har bara svensk text. Märkligt nog finns den norska och danska dubbningen med, men inte den svenska. :(

Så för den svenska dubbningen är det tyvärr bara VHS som gäller, och den utgåvan är förstås utgången sedan decennier tillbaka; för att inte tala om att långt ifrån alla fortfarande har VHS-bandare... :(

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 december 2023 kl. 01:42:42Nej, tyvärr inte. Djungelboken: Mowglis äventyr finns mycket riktigt på Disney+, men den saknar tyvärr den svenska dubbningen, utan har bara svensk text. Märkligt nog finns den norska och danska dubbningen med, men inte den svenska. :(

Så för den svenska dubbningen är det tyvärr bara VHS som gäller, och den utgåvan är förstås utgången sedan decennier tillbaka; för att inte tala om att långt ifrån alla fortfarande har VHS-bandare... :(
Märkligt och den har aldrig kommit heller med svenskt tal? Tycker det är konstigt då Djungel-George som bara släppts med svenskt tal i Sverige på endast VHS, finns då på Disney Plus med svenskt tal. Då tänker man ju ofta att säkert fler filmer gör det men det förstår jag inte riktigt!?!?  ???