Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

SVT och Nickelodeon

Startat av Anders M Olsson, 23 september 2020 kl. 19:54:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Jag funderar lite på hur samspelet fungerar när två tv-bolag använder samma dubbning.

Frågan är aktuell när det gäller SVT och Nickelodeon.

Dubbningen av Tidlös prinsessa har beställts av SVT men har även använts av Nickelodeon.
Dubbningen av De magiska tingens byrå har beställts av Nickelodeon men används även av SVT.
Båda serierna distribueras av ZDF.

Köper/säljer/byter de båda bolagen dubbningarna direkt av varandra, eller fungerar ZDF som mellanhand?

Om t.ex. SVT låter dubba en serie från ZDF, måste SVT då lämna över (eller sälja) dubbningen till ZDF, som i sin tur kan distribuera den vidare till andra bolag som vill visa samma serie?

Oskar

Även tv4 använder samma som nickelodeon te.x svampbob fyrkant, dora utforskaren, kung fu pandan m.m

gstone

Citat från: Oskar skrivet 23 september 2020 kl. 20:47:36
Även tv4 använder samma som nickelodeon te.x svampbob fyrkant, dora utforskaren, kung fu pandan m.m

Har tv 4 visat kung fu pandan serien ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 september 2020 kl. 19:54:38
Dubbningen av Tidlös prinsessa har beställts av SVT men har även använts av Nickelodeon.
Dubbningen av De magiska tingens byrå har beställts av Nickelodeon men används även av SVT.
Båda serierna distribueras av ZDF.
Det finns fler exempel än de två när det gäller Nickelodeon och SVT. Sedan häromveckan har SVT börjat sända Det hemsökta huset (The Haunted Hathaways), som också tidigare sänts på Nickelodeon med samma dubbning. Tidigare har även SVT sänt serierna Ridtur (Ride) och 100 saker att göra före high school (100 Things To Do Before High School), som också gått på Nickelodeon med samma dubbning (alla tre serierna finns även på Viaplay just nu med samma dubbning). Såvitt jag vet har ZDF inte varit inblandad i någon av de tre serierna, och av de här fem serierna är det två serier som är Nickelodeon originalproduktioner (Det hemsökta huset och 100 saker att göra före high school) medan de övriga tre producerats av andra produktionsbolag.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 september 2020 kl. 19:54:38
Köper/säljer/byter de båda bolagen dubbningarna direkt av varandra, eller fungerar ZDF som mellanhand?

Om t.ex. SVT låter dubba en serie från ZDF, måste SVT då lämna över (eller sälja) dubbningen till ZDF, som i sin tur kan distribuera den vidare till andra bolag som vill visa samma serie?
Eftersom de här fem serierna inte verkar ha någon annan gemensam nämnare än just Nickelodeon, så gissar jag att det är Nickelodeon som beställt dubbningarna och att SVT licensierar dessa direkt från Nickelodeon (eller från MTV, som ansvarar för Nickelodeon i Norden).

Med största sannolikhet är det TV-kanalen som beställt dubben som äger rättigheterna till den, så de har inga skyldigheter att lämna över eller sälja den till någon annan.

Om det bara hade gällt de två serierna du nämner så hade man kunnat misstänka att ZDF hade fungerat som mellanhand och att de hade ägt rättigheterna till dubbningen, men de andra tre serierna som också har sitt ursprung från Nickelodeon har såvitt jag vet ingen koppling till ZDF; varför den teorin verkar spricka. Så mest troligt har SVT någon form av (begränsat) samarbetsavtal med Nickelodeon.

När det gäller TV-serier tror jag också det är relativt ovanligt att distributörer beställer och äger rättigheter till dubbningar, om det inte handlar om Disney eller nyare Warner-produktioner - så i övrigt tror jag det vanligaste är att TV-kanalen som ska sända serien beställer och finansierar dubbning samt äger alla rättigheter till dubben (även fast de förstås inte äger själva serien i sig, utan bara licensierar den för en tid).

Oskar

Citat från: gstone skrivet 23 september 2020 kl. 22:51:16
Har tv 4 visat kung fu pandan serien ?
Ja det gjorde dom.
Jag tittar på svensk mediedatabas (SMDB) det står att tv4 sänder kung fu panda serien mellan 2012-2014 och på tv4 komedi 2016.