Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Charlotte's Web - Fantastiska Wilbur

Startat av Varsågod, 20 november 2009 kl. 13:27:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Varsågod

Charlotte's Web, det tecknade originalet från 1973 känner de flesta säkert till. Det existerar som bekant en svensk dubbning av filmen som funnits på köpvideo, och jag tror att den även visats i TV.
Jag och mina syskon tyckte mycket den som små och tittade på den hos våra kusiner. De gillade den också, även om de säkert inte var lika förtjusta i att vi alltid ville se den när vi var på besök.

Den här tråden får ägnas åt att diskutera filmen i stort och smått, och gärna det faktum att den  ännu inte släppts på DVD.

Man får naturligtvis också diskutera andra Charlotte's Web-filmer här, vilket inbegriper allt från de engelska originalen, den tecknade "uppföljaren" till filmen med svensk titel "Min Vän Charlotte", eller någon eventuellt kommande produktion.

Oscar Isaksson

En intressant sak gällande Fantastiska Wilbur är att om man köper import dvd:n från England så är det en del scener som inte finns med på den svenska VHS utgåvan och vise versa.

JRL

En sorgligt underskattad film. Den lyckas kombinera svärta och värme på ett sätt som Disney aldrig lyckats med. Musiken är helt briljant, och hade det funnits någon rättvisa i världen hade den underbart vackra "Mother earth and father time" varit en klassiker på samma sätt som "When you wish upon a star". Det där var Sherman-brödernas verkliga musikaliska höjdpunkt! Men allt är inte rättvist =/

Elios

Detta var väl med Monica Zetterlunds ända dubbning!?

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 30 juli 2022 kl. 01:10:42
Detta var väl med Monica Zetterlunds ända dubbning!?

Ja, jag tror det iallafall.

moviefan

Minns att jag gillade Wilbur filmen när jag var liten.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Varför heter uppföljaren Charlotte's Web 2 när första filmen heter Fantastiska Wilbur? Filmen är riktigt dålig men var ändå bra att jag såg den så jag känner till rösterna inför Bästa Rösten

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  3 januari 2024 kl. 23:13:48Varför heter uppföljaren Charlotte's Web 2 när första filmen heter Fantastiska Wilbur?
Det gör den väl inte...? Åtminstone mitt exemplar heter Wilburs stora äventyr på svenska, även om originaltiteln i och för sig också står angiven på framsidan i mindre stil:
Omslag Wilburs stora äventyr.jpg

Nog för att Fantastiska Wilbur 2 kanske hade varit en mer logisk titel, men...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 januari 2024 kl. 02:15:52Det gör den väl inte...? Åtminstone mitt exemplar heter Wilburs stora äventyr på svenska, även om originaltiteln i och för sig också står angiven på framsidan i mindre stil:
Omslag Wilburs stora äventyr.jpg

Nog för att Fantastiska Wilbur 2 kanske hade varit en mer logisk titel, men...
Synd att vi inte vet något om rösterna i uppföljaren 😕
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Tror att Annelie Berg spelade Charlotte när hon dyker upp i Wilburs huvud

gstone

Citat från: MOA skrivet  4 januari 2024 kl. 11:34:09Tror att Annelie Berg spelade Charlotte när hon dyker upp i Wilburs huvud
Det låter kul när du utrycker det så !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.