Författare Ämne: Looney Tunes  (läst 1338 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TonyTonka

• Nostalginisse och Disneyfanatiker
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 802
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Min blogg
Looney Tunes
« skrivet: 2 april 2010 kl. 18:44:05 »
jag har en vhs film som heter Daffy Ankas knasiga äventyr.

jag tror Håkan Mohede gör Daffy och Porky Pig och Kenneth Middolf gör Elmer Fudd, vet någon nåt om denna dubb?, SF släppte filmen.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg (bloggen uppdaterades senast: 2017-06-02)

"Ja, ni fick honom, King Kong själv!" - Shaggy (Scooby-Doo - Var är du?)

Utloggad TonyTonka

• Nostalginisse och Disneyfanatiker
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 802
    • Visa profil
    • Min blogg
SV: Looney Tunes
« Svar #1 skrivet: 13 april 2015 kl. 20:13:01 »
Jag återupplivar det här ämnet för att fråga lite saker.

1. Har Media Dubbs (eller var det Mediadubb International? Blandar ihop dem hela tiden xD) dubbning utgivits på vhs någon gång?

2. Är det någon som vet vilka som gör rösterna i vhs-filmerna på bilderna jag bifogat? :)

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg (bloggen uppdaterades senast: 2017-06-02)

"Ja, ni fick honom, King Kong själv!" - Shaggy (Scooby-Doo - Var är du?)

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 5 377
    • Visa profil
SV: Looney Tunes
« Svar #2 skrivet: 17 april 2015 kl. 01:39:03 »
Looney Tunes dubbades ursprungligen av Lasse Svenssons Media Dubb, och övertogs senare av Mediadubb International. De dubbningarna har samma eller åtminstone till största delen samma röster.

1992 släppte Warner Home Video några VHS-filmer med Media Dubbs dubbning:

Snurre Sprätt och hans vilda gäng (The Bugs Bunny/Road Runner Movie) (samma film som senare släppts på DVD under titeln Snurre Sprätt & Hjulben - Filmen, men där omdubbad av Sun Studio)
En ding, ding, ding Snurre Sprätt-film (The Looney Looney Looney Bugs Bunny Movie)
Daffy på spökjakt (Daffy Duck's quackbusters)
Daffys skattkammarö (Daffy Duck's Fantastic Island)
Snurre Sprätt (Warner Home Videos utgåva; icke att förväxlas med samma titel från andra distributörer)

Alla utom den sistnämnda är samlingsfilmer; d.v.s. "långfilmer" bestående av klassiska kortfilmer tillsammans med nyproducerade raminslag för att få det att framstå som en sammanhängande film.

Ytterligare en sådan samlingsfilm har dubbats till svenska, närmare bestämt Snurre Sprätts 1001 kaninsagor (Bugs Bunny's 3rd Movie: 1001 Rabbit Tales). Den har dock mig veterligen tyvärr inte släppts på VHS. Den filmen sändes på TV3 med svensk dubb en gång i tiden, men jag kommer tyvärr inte ihåg om den var dubbad av Media Dubb eller Mediadubb International. Filmen släpptes på DVD i Sverige under 2000-talet, men var där omdubbad av Sun Studio. Samma film sändes även på FilmNet och TV4 under 1990-talet, men var där i textad originalversion. Jag har för övrigt i många år försökt att få tag i TV3s originaldubb av den filmen, men tyvärr utan framgång.

Snurre Sprätt är alltså den enda kassetten jag känner till som inte innehåller en samlingsfilm, och den bestod av 9 kortfilmer som återgavs i sin helhet.

I samtliga dessa fem VHS-filmer medverkar följande skådespelare: Johan Hedenberg, Staffan Hallerstam, Gunnar Ernblad, Louise Ræder och Olav F. Andersen. Möjligen ytterligare någon ocrediterad skådespelare; det var för länge sedan jag såg filmerna för att vara säker på den saken. Åtminstone vissa av dessa översattes av Gunnar Ernblad; kanske alla.

Såvitt jag vet har ingen av Mediadubb Internationals dubbningar av Looney Tunes släppts på VHS (eller DVD), utan de har bara sänts på TV1000 och TV4.

VHS-kassetten Taz-Mania innehåller TV-serien Varning för Taz! (Taz-Mania), så den bör inte direkt jämföras med Looney Tunes (även fast karaktären Taz förstås kommer därifrån). I TV-serien medverkar Vicki Benckert, Gunnar Ernblad, Johan Hedenberg, Mattias Knave, Andreas Nilsson och Malin Berghagen. Översättare var Stefan Smedius, och dubbningen gjordes av Mediadubb International för TV1000.

De övriga VHS-filmerna vet jag tyvärr inget om i dagsläget.
« Senast ändrad: 17 april 2015 kl. 01:47:10 av Daniel Hofverberg »