Författare Ämne: Tummelisa (Don Bluth) - svenska röster  (läst 2040 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Beck

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 198
    • Visa profil
Tummelisa (Don Bluth) - svenska röster
« skrivet: 13 april 2010 kl. 15:44:17 »
Har Tummelisa (av Don Bluth) någonsin släppts på DVD med de svenska rösterna (Gunilla Backman som Tummelisa)?

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 5 376
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tummelisa (Don Bluth) - svenska röster
« Svar #1 skrivet: 13 april 2010 kl. 18:42:47 »
Nej, tyvärr har den svenska dubben av Don Bluths Tummelisa aldrig släppts på DVD. Den svenska DVD-utgåvan innehåller av någon outgrundlig anledning enbart det engelska ljudspåret med textning på svenska och en rad andra språk, men inte den dubbade versionen. Dubbningen har därmed bara släppts på VHS.

Jag vet inte riktigt varför, utan jag kan bara spekulera. Men i och med att DVD-utgåvan släpptes för några år sedan så misstänker jag att distributören ansåg att den svenska marknaden för DVD fortfarande var för liten, så att de därför ville få med så många länder som möjligt på samma utgåva, och att det därför inte fanns plats för det svenska ljudspåret (DVD-standarden tillåter bara 8 ljudspår på en skiva, medan det går med hela 32 textningsspår). Blir det aktuellt med någon nyutgåva av Tummelisa, så gissar jag att sannolikheten är betydligt större att den svenska dubbningen kommer med, men tyvärr har jag inte hört om några sådana planer.

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 22 april 2010 kl. 15:27:31 »
Efter närmare undersökning måste jag kanske revidera mitt svar. Jag ser nu att Discshop uppger att den första svenska DVD-utgåvan av Tummelisa från 1999 hade svenskt ljudspår, vilket de senare utgåvorna inte haft. Tyvärr har jag dock inte själv tillgång till den utgåvan, och kan därför inte kolla upp om deras specifikationer är korrekta.

Är det någon annan som har 1999 års DVD-utgåva, och kan upplysa om den har svenskt tal eller inte?

Jo3y

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 8 augusti 2011 kl. 12:08:21 »
Hej!
Jag såg denna tråd efter lite eftersökning om filmen på Google och kan intyga att 1999 års utgåva har svenskt tal! Jag köpte den för några år sedan, och det är riktigt konstigt varför den nya utgåvan av filmen inte har svenskt tal? Vad kan det bero på?

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 8 augusti 2011 kl. 14:30:07 »
Intressant; tack för klarläggandet. Själv har jag inte lyckats få tag i 1999 års DVD-utgåva; åtminstone inte än.

Varför är en mycket bra fråga, och jag förstår verkligen inte hur 20th Century Fox har resonerat. Att en nyare utgåva inte har svensk dubb medan en äldre har det måste vara tämligen unikt. I normala fall skulle jag tro att man velat spara pengar med så få utgåvor som möjligt i världen (då DVD-standarden bara tillåter 8 ljudspår per DVD), men om jag inte minns fel hade väl nyutgåvan endast engelskt ljudspår och därmed inte i närheten av de 8 spår som standarden tillåter. Så antingen är det bara av ren lathet, eller också har kanske Fox lyckats att slarva bort de svenska ljudbanden; alternativt ansåg att de var i för dåligt skick och inte vill kosta på restaurering).