Författare Ämne: Smurfarna avsnitt  (läst 5102 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Beck

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 198
    • Visa profil
Smurfarna avsnitt
« skrivet: 19 maj 2010 kl. 15:50:38 »
Hej!

Jag letar efter ett avsnitt med Smurfarna, vad heter det?

Smurfarna ska fira jul. Tomten och nissarna är sjuka och smurfarna får tillverka julklapparna.
Gargamel, Lärjungen (Scruple) och Chlorhydris vill förstöra julen.

« Senast ändrad: 28 mars 2011 kl. 22:08:33 av Beck »

Utloggad Beck

• Fullständig medlem
    • Visa profil
SV: Smurfarna avsnitt
« Svar #1 skrivet: 28 mars 2011 kl. 22:08:53 »
Någon som vet?

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 5 476
  • Kön: Man
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 28 mars 2011 kl. 23:12:49 »
Jag kan ha fel, då det var väldigt länge sedan jag såg de här avsnitten. Men spontant tycker jag att det låter som Baby's First Christmas, som tillsammans med Beauty Is Only Smurf Deep utgjorde avsnitt 25 i säsong 3.

Det är i alla fall definitivt inte någon av de två TV-specials som gjordes med jultema (The Smurfs Christmas Special eller 'Tis The Season To Be Smurfy), och jag kommer inte ihåg något annat vanligt avsnitt av TV-serien som hade jultema än Baby's First Christmas.

Utloggad Beck

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 29 mars 2011 kl. 16:42:29 »
Hej Daniel!

Nej tyvärr, det var inget av de avsnitten du nämnde.

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 29 mars 2011 kl. 19:16:49 »
Det var märkligt; jag har letat men kan inte hitta att det skulle ha producerats fler julavsnitt än de tre. Handlingsbeskrivningen på Baby's First Christmas tycker jag också lät snarlik din beskrivning, och det låter ju märkligt om de skulle ha gjort flera avsnitt med snarlik handling.

Utloggad Beck

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 29 mars 2011 kl. 22:07:38 »
Hej Daniel!

Jag minns att Buttersmurfen var med och att han log i slutet av det här avsnittet,
när smurfarna och tomten åkte i en släde. Gargamel och Lärjungen hänger vid ett stup.

Tomtenissarna får varm soppa när de ligger i sängen, medans smurfarna jobbar med julklapparna.

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 30 mars 2011 kl. 02:11:10 »
Beklagar, då har jag ingen aning vad det kan vara för något skumt avsnitt, då alla webbsidor jag kunnat hitta anger att det bara funnits tre avsnitt med jultema av Smurfarna; The Smurfs Christmas Special, 'Tis The Season To Be Smurfy och Baby's First Christmas. Jag kommer heller inte ihåg att det visats fler julavsnitt än dem (faktum är att jag inte ens kommer ihåg att 'Tis The Season To Be Smurfy någonsin visats i Sverige).

Utloggad Beck

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 31 maj 2011 kl. 21:26:47 »
Var kan jag hitta avsnitten "Hearts 'N' Smurfs" och "Fortune Cookie" med svenska röster?

The Smurfs Season 9 - (39/39) Hearts 'N' Smurfs
http://www.youtube.com/watch?v=cyShlijRaz4

The Smurfs Season 9 - (13/39) Fortune Cookie
http://www.youtube.com/watch?v=2NWwExZftec

« Senast ändrad: 19 september 2011 kl. 21:11:33 av Beck »

Utloggad Beck

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 19 september 2011 kl. 21:12:09 »
Är det verkligen ingen som har de avsnitten med svenska röster?

Var kan jag hitta avsnitten "Hearts 'N' Smurfs" och "Fortune Cookie" med svenska röster?

The Smurfs Season 9 - (39/39) Hearts 'N' Smurfs
http://www.youtube.com/watch?v=cyShlijRaz4

The Smurfs Season 9 - (13/39) Fortune Cookie
http://www.youtube.com/watch?v=2NWwExZftec

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 19 september 2011 kl. 22:30:35 »
Det släpptes 5 olika VHS-kassetter på 1990-talet med avsnitt från säsong 9 av Smurfarna (med 3 avsnitt på varje film), men tyvärr var inget av dessa två avsnitt med på någon av de volymerna.

Jag har en del avsnitt inspelade från TV3 av Smurfarna (kanske runt 10 - 12 stycken), men jag är hyfsat säker på att det bara är från tidigare säsonger. Tyvärr tror jag inte att säsong 9 visades under TV3s senare reprisomgångar, så den säsongen har nog inte visats efter 1994 - 1995 (eller någonstans därikring).

Fastän jag såg Smurfarna slaviskt under alla år det visades på TV3, så spelade jag tyvärr inte in merparten av avsnitten och jag tror att jag till sist började spela in enstaka VHS-band först under de senare repriserna; runt slutet av 1990-talet.

Utloggad Beck

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 19 september 2011 kl. 23:02:32 »
Okej, då vet jag.
Ingen annan som har avsnitten?

Utloggad Alex

• Relativ nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 21 september 2011 kl. 22:22:09 »
Hmm... Jag vet att jag har sett de två avsnitt du länkar till på svenska ett antal gånger, och jag vet att min pappa spelade in i stort sett alla smurf-avsnitt som gick på TV3 när jag var liten, åtminstone från det att jag upptäckte Smurfarna. Dock så finns mina älskade smurfar på i de flesta fall omärkta, troligtvis söndertittade VHS-band, och är just nu förvarade tillsammans med en massa andra band i ett antal Ica-kassar. Och jag har inte längre någon videobandspelare, så det känns lite hopplöst.

Och det här med att den inte skulle ha visats sedan 94-95... Jag kan ha fel, men det känns inte som om det stämmer, då jag är född 94. För att ha kommit ihåg den, känns det som om jag borde ha varit åtminstone tre-fyra år, vilket blir vid 97-98.

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 22 september 2011 kl. 01:37:21 »
Jag kan mycket väl ha haft fel på den punkten; jag har (tyvärr) inget fotografiskt minne och har ingenting konkret att gå på. Men jag kan i alla fall inte minnas att säsong 9 visades under de sista sändningsomgångarna av Smurfarna, men att den kan ha gått i repris helt eller delvis runt 1997 - 1998 låter inte alls osannolikt.

Jag är i alla fall ganska säker på att hela säsong 9 dubbades till svenska. Den säsongen dubbades av Mediadubb International runt 1992 - 1993, som gjordes strax efter att Media Dubb slutat dubba serien. Den säsongen är för övrigt den enda som Mediadubb International dubbade med samma röster som i Media Dubbs gamla dubbning - när de lite senare nydubbade de avsnitt som hoppats över av Media Dubb blev det med delvis utbytta röster, då de inte längre anlitade bl.a. Andreas Nilsson.

Exakt vilka säsonger eller avsnitt som Media Dubb respektive Mediadubb International dubbade vet jag tyvärr inte, men jag tror att alla 256 producerade avsnitt av Smurfarna har dubbats till svenska i någon av dubbningarna.

Utloggad Alex

• Relativ nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 24 september 2011 kl. 17:40:05 »
Har införskaffat "Smurfarna vol. 8 - Supersmurfen", där fyra (?) avsnitt ingår, enligt DVD-omslagets baksida namngivna "Det magiska ägget & Supersmurfen", "Smurfans danssko", "Den falska smurfen & Babysmurfen" och "Riddar Muskelsmurf". Medan rösterna verkar stämma överens med (eller åtminstone är väldigt lika) hur jag minns det från när jag var liten, är introts ljudspår helt annorlunda.

Det introt jag kommer ihåg, och som verkar vara det enda som går att hitta på Youtube, är följande: http://www.youtube.com/watch?v=I6qb8N6Gjdc
På DVD:n däremot, så finns ingen sång, utan istället finns en berättarröst som informerar om att smurfarna är små och snälla, Gargamel är elak, etc. Är detta något nytt för DVD:n?

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 24 september 2011 kl. 18:15:40 »
Det är samma sak på volym 5, och jag vet ärligt talat inte riktigt varifrån det kommer. Det nya introt är väldigt snarlikt introt till de "långfilmer" med Smurfarna (på den tiden Smurferna) som Doreen Denning dubbade i början av 1980-talet, så uppenbarligen har båda dessa versioner dubbats utifrån samma engelskspråkiga original. Men exakt varifrån det kommer vet jag inte riktigt, och inte heller när den här DVD-dubbningen gjordes. Men jag gissar att den här dubben av introt förmodligen kommer från något av de Mediadubb International-dubbade avsnitten, så att inte alla dessa hade det klassiska ledmotivet - det låter väldigt osannolikt att Nordisk Film skulle ha beställt nydubb av enbart en vinjett... Annars hade ju merparten av Mediadubb Internationals dubbning samma sång under vinjetten med exakt samma sångtexter, men nyinspelat med en ny sångare.

På volym 5 så var i alla fall ett par av avsnitten med Mediadubb Internationals nydubb från 1990-talet, men på volym 1 - 4 var det såvitt jag kommer ihåg uteslutande Media Dubbs gamla dubbning. Volym 1 - 4 hade också det klassiska ledmotivet från Media Dubb ("Långt in i skogens snår / Längre bort än ögat når...").

Själv har jag inte kommit längre än till volym 5 i min granskning av DVD:erna.