Författare Ämne: Kan någon prata som Kalle Anka?  (läst 4868 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Joker

• Relativ nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
Kan någon prata som Kalle Anka?
« skrivet: 15 januari 2006 kl. 21:24:47 »
Jag är inte säker om det är rätt del av forumet att fråga det här på men kan någon förklara för mig hur man pratar some Kalle Anka? ??? TEX, ge steg för steg information, vilken hjälp som helst går bra! :)

MVH
 - Komplett idiot

Utloggad Erika

• Global moderator
  • Antal inlägg: 1 034
    • Visa profil
SV: Kan någon prata som Kalle Anka?
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2006 kl. 21:37:55 »
Du kan ju alltid fråga Andreas Nilsson (nuvarande Kalle Anka-rösten). Han har en hemsida, http://www.andreasnilsson.nu/, han kan nog ge dig ett och annat tips.  :)

Utloggad Anders M Olsson

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 582
    • Visa profil
    • Disneyania / D-zine
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2006 kl. 10:34:41 »
Eller så kan du se filmen Den fredliga draken.

Där får Robert Benchley lära sig hur man gör Kalle Ankas röst av mästaren själv, Clarence "Ducky" Nash.

Just den scenen finns även med som ett påskägg på DVDn The Chronological Donald.

Utloggad Kloppstock

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
  • Kön: Man
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2006 kl. 19:57:23 »
Hittade nyligen gammla inspelningsband där jag gjorde Kalle relatift bra

då var jag typ 7 år, nu däremot låter min Kalle imitation som ett vällanvänt sandpapper dvs inte så bra. detta  ioch med att jag blev äldre,

det ska ju dock gå oberoende vilken ålder man är i..vilken Andreas Nillson visar genom att ha blivit bättre på att göra rösten på äldre dar

Det är svårt att beskriva hur man gör. rösten skall iallafall komma lång bakifrån i munnen.från bakre vänster & höger sida av tungan pressar du upp salivet mot tungan som i sin tur skall vibrera mot det bakre gomseglet,

Lycka Till!!  ;)

Utloggad Peter Jarnback

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2006 kl. 21:19:58 »
Jag kan, och det är precis enligt tekniken beskriven ovan. Hur jag lärde mig det är dock bortom min vetskap, men det är en kul förmåga man kan briljera med då och då.  ;)

Finns några klipp på min hemsida.
----
Peter

Utloggad Anders

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 422
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 19 november 2016 kl. 21:00:49 »
Jag är väl halvduglig till det, om jag får säga det själv. Ljudet kommer genom att man pressar luft genom en luftficka mellan tungan och kinden/tänderna. För mig fungerar det bäst på vänster sida, men för de flesta fungerar högersidan bäst. Den stora utmaningen är att uttala vissa konsonanter, men det löser sig med litet träning. Jag bifogar en MP3-fil med min imitation.  ;D
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Utloggad Erik Friman

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 128
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 19 november 2016 kl. 21:52:37 »
Jag är väl halvduglig till det, om jag får säga det själv. Ljudet kommer genom att man pressar luft genom en luftficka mellan tungan och kinden/tänderna. För mig fungerar det bäst på vänster sida, men för de flesta fungerar högersidan bäst. Den stora utmaningen är att uttala vissa konsonanter, men det löser sig med litet träning. Jag bifogar en MP3-fil med min imitation.  ;D
Wow, inte så illa alls. Hur länge hade du övat på det där?  ;)

Utloggad Anders

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 19 november 2016 kl. 22:04:39 »
Wow, inte så illa alls. Hur länge hade du övat på det där?  ;)
Tackar! Själva ljudet har jag kunnat göra sedan jag var liten, kanske 11 år. Talet har jag dock övat på i något enstaka år.  :)

Utloggad Hans Tolvaly

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 79
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 27 november 2016 kl. 13:02:37 »
Anders är bättre än mig, men jag kan också göra rösten ganska hyfsat. Har dock fortfarande ganska svårt med en hel del konsonanter.
Men som nuvarande praktikant på en skola så har man rätt kul med att imponerar på 2a och 3e klassarna. XD

Utloggad Alexander

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 759
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 27 november 2016 kl. 17:31:48 »
Har försökt göra Kalles röst också men är tyvärr inte så bra på det, men däremot är jag väldigt bra på att göra Musse Pigg!  ;D
Besök gärna min Disney blogg som innehåller bl.a nyheter, recensioner och dubbningar: http://nouw.com/sacredgold
För övriga creditsllistor av dubbade och svenskproducerade tecknade filmer besök gärna: http://nouw.com/dubbox

Utloggad Anders

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 27 november 2016 kl. 18:57:28 »
Anders är bättre än mig, men jag kan också göra rösten ganska hyfsat. Har dock fortfarande ganska svårt med en hel del konsonanter.
Men som nuvarande praktikant på en skola så har man rätt kul med att imponerar på 2a och 3e klassarna. XD
Jag har också fortfarande svårt för vissa konsonanter, och framför allt kombinationer av vissa konsonanter. Jag kan till exempel knappt uttala "G", och kan inte göra "NG"-ljudet alls, trots all träning. Därmed har jag svårt att säga "anka" (som blir "angka" i tal). Eftersom jag inte får något ljud alls av det sistnämnda blir det istället "a-ka". Tills ganska nyligen hade jag även svårt att säga "K". När jag till exempel skulle säga "Kalle" blev det istället "Stjalle". Jag lärde mig dock så småningom att man bäst uttalar "K" som man alltid gör. Om inte träning ger resultat får man helt enkelt komma på en annan lösning, och kanske istället göra ett ljud som låter snarlikt den svåruttalade konsonanten.

Utloggad Anders M Olsson

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 582
    • Visa profil
    • Disneyania / D-zine
« Svar #11 skrivet: 29 november 2016 kl. 06:18:46 »
Inte ens Clarence Nash själv kunde uttala alla ord på ank-engelska. Ibland fick man anpassa manuset till ord som gick bättre att uttala, ibland fick man låta Kalle läsa från skyltar, lappar etc. i bild för att hjälpa publiken förstå vad som sades. (Och om inget av detta fungerade kunde man ju alltid låta Kalle få ett vredesutbrott och bara kvacka ohämmat... )
« Senast ändrad: 29 november 2016 kl. 06:31:51 av Anders M Olsson »