Författare Ämne: Zorro  (läst 1007 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TonyTonka

• Nostalginisse och Disneyfanatiker
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 803
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Min blogg
Zorro
« skrivet: 23 februari 2011 kl. 22:11:07 »
finns någonting med zorro dubbat? vilka gör rösterna isåfall?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg (bloggen uppdaterades senast: 2017-06-02)

"Ja, ni fick honom, King Kong själv!" - Shaggy (Scooby-Doo - Var är du?)

Utloggad Erika

• Global moderator
  • Antal inlägg: 1 007
    • Visa profil
SV: Zorro
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2011 kl. 14:19:20 »
Filmations "Zorro"-serie finns dubbad till svenska, och jag känner till två dubbningar av den. På Select och Egmonts videoutgåvor används en dubbning som verkar vara gjord av Mediahuset (KM Studio). Enligt Svensk mediebas medverkar bl.a. Ulf Källvik, Ingemar Carlehed, Bertil Engh, Peter Wanngren och Monica Forsberg.

Musikservice släppte också en videofilm och den dubben som användes där tror jag är gjord av Videobolaget, men jag är inte säker. De som medverkar i den dubben är bl.a. Olav F. Andersen, Staffan Hallerstam, Gunnar Ernblad och Stig Engström.

Senare på 90-talet gjordes ytterligare två animerade "Zorro"-serier, en italiensk-japansk version och en amerikansk version. Den italiensk-japanska tv-serien har aldrig, vad jag vet, visats här och den amerikanska tv-serien släpptes på svensk video för 10-11 år sedan. Jag har inte sett den svenska dubben och vet inte vilka som medverkar där.

Disney Channel brukar (eller brukade, i alla fall) även visa en "Zorro"-film som heter "Den otrolige Zorro" och den är dubbad av Eurotroll. Nu var det ett tag sedan jag såg den filmen, men om jag inte minns helt fel så medverkade följande skådespelare:

Niclas Wahlgren - Zorro/Diego de la Vega
Per Sandborgh - Don Carlos
Pernilla Wahlgren - Luisa
Oliver Åberg - Nico
Charlotte Ardai Jennefors - Catalina
Annica Smedius - Sivia
Mattias Knave - Alejandro de la Vega
Steve Kratz - Seregant Garcia
Claes Ljungmark - Kapten Ramon
Göran Berlander - Guvernören
Hasse Jonsson - Don José

Utloggad Mysan

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 456
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Zorro
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2011 kl. 17:21:05 »
Filmations "Zorro"-serie finns dubbad till svenska, och jag känner till två dubbningar av den. På Select och Egmonts videoutgåvor används en dubbning som verkar vara gjord av Mediahuset (KM Studio). Enligt Svensk mediebas medverkar bl.a. Ulf Källvik, Ingemar Carlehed, Bertil Engh, Peter Wanngren och Monica Forsberg.

Jag har Zorro - Fort Ramon. utöver de namn du angav tror jag även att Sten Carlberg dubbar

« Senast ändrad: 24 februari 2011 kl. 17:25:02 av Mysan »