Författare Ämne: Prinsen och tiggarpojken med Musse Pigg  (läst 1864 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eriksson

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 485
    • Visa profil
Prinsen och tiggarpojken med Musse Pigg
« skrivet: 22 augusti 2011 kl. 17:08:18 »
Vilken dubbning av Prinsen och tiggarpojken är det som är med på videofilmen I väntan på julen? För den ska ha kommit ut 2002, och då den nya dubbningen, enligt Disneyfilmsidan, gjordes först 2005 så bör det ha varit originaldubben från 1997, men de röster till I väntan på julen som anges på Disneyania http://www.d-zine.se/filmer/ivaentanpaajulen.htm är samma som i omdubben av Prinsen och tiggarpojken. Det ska visserligen finnas två utgåvor av I väntan på julen, så det kan ju förhålla sig så att den första har originaldubben och den andra har omdubben.

Vad är förresten orsaken till den idiotiska omdubbningen av Prinsen och tiggarpojken? Man vill ju höra Hans Lindgren som Långben och hur stor idé kan det egentligen ha känts att låta Anders Öjebo läsa in exakt samma repliker en gång till?
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 5 586
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Prinsen och tiggarpojken med Musse Pigg
« Svar #1 skrivet: 22 augusti 2011 kl. 20:02:00 »
DVD-utgåvorna av I väntan på julen har såvitt jag vet omdubben av Prinsen och tiggarpojken, men tyvärr har jag själv inte tillgång till VHS-utgåvorna och kan därför inte kolla dessa. Jag tror i alla fall att det är 2002 års DVD-utgåva som jag har, men det kan tänkas vara 2005 års nyupplaga; inte riktigt säker hur man ser skillnad på de båda utgåvorna...?

Och exakt varför den filmen dubbats om är en mycket bra fråga, då ju flera röster som sagt är identiska och det känns minst sagt idiotiskt att låta samma skådespelare läsa in samma repliker på nytt. Om det inte vore för att nydubbningen har samma översättning, så hade jag trott att de helt enkelt glömt bort att de hade dubbat den filmen redan; men i och med att de båda dubbningarna har samma dialog så spricker ju den teorin. Så förmodligen är det väl bara Disney Character Voices International i Köpenhamn som har svar på den frågan, och man kan ju gissa hur stor chansen är att de delar med sig av svaret...

Jag tycker visserligen att Andreas Nilsson är snäppet bättre än Per-Erik Hallin som Kalle Anka, men istället är ju Hans Lindgren avsevärt bättre än Johan Lindqvist som Långben, varför originaldubben överlag blir bättre.

Utloggad Eriksson

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 22 augusti 2011 kl. 22:21:26 »
Om 2002 års utgåva av I väntan på julen har omdubben av Prinsen och tiggarpojken, så skulle det i så fall innebära att den omdubben är gjord redan 2002, alltså bara fem år efter originaldubbningen. Det låter bra konstigt. Jag har aldrig varit med om att en film har dubbats om så nära inpå. Och till synes helt utan orsak dessutom!

Elias Prenbo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 6 januari 2016 kl. 13:31:23 »
Personligen tycker jag att originaldubbningen är bättre överlag, jag menar den är ju gjord så sent och dessutom så gjordes båda dubbningarna av KM Studio, och då känns det ju vansinne att dubba om filmen igen.

Nåja, det är iallafall skönt att det är samma röster som i originaldubbningen (om än inte alla).

Även om jag tycker mycket bra om Johan Lindqvist som Långben så tycker jag att även Hans Lindgren är jättebra, så att byta ut honom i omdubbning känns lite förargligt.

Fast å andra sidan gillar jag Andreas Nilsson som Kalle Anka många gånger bättre än Per-Erik Hallin (och alla andra också, för den delen), så i det fallet tycker jag att det var bra att de dubbade om den, men det är väl det enda.

Utloggad Conan

• Relativ nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 6 januari 2016 kl. 13:41:42 »
Även om jag gillar också Andreas röst bättre än Per-Eriks, så håller jag med om att det är vansinne att dubba om filmen igen efter bara (5 år ??? ).

Utloggad TonyTonka

• Nostalginisse och Disneyfanatiker
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 906
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2016 kl. 20:43:45 »
Är det någon som vet vem som gör Klarabellas röst i den filmen? Hon är med där och har dialog enligt IMDB-sidan. Jag antar att det var Anna Norberg i omdubbningen i alla fall.

Var förresten inte denna filmen den sista gången där Hans Lindgren och Per-Erik Hallin spelade Långben respektive Kalle Anka?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg (bloggen uppdaterades senast: 2017-10-28)

Nytt inlägg om DuckTales finns på bloggen nu! :)

Utloggad Eriksson

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2016 kl. 12:00:12 »

Originaldubbningen, som enligt Daniel i ett annat ämne (http://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=1981.msg15184#msg15184) förmodligen gjordes redan 1994 (inte 1997, som det fortfarande står på Dubbningshemsidan), kan ha varit sista gången Hallin gjorde Kalle. Videofilmen Grattis Kalle dubbades ju samma år, och då hade Andreas Nilsson redan tagit över.

Sista gången Hans Lindgren gjorde Långben tror jag var Musses galna sommar, eller möjligen Bonkers, Marsupilami & Co., och båda dessa dubbades 1996, förmodar jag.

Elias Prenbo

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 januari 2016 kl. 20:45:50 »
Det kan nog stämma, Andreas Nilsson spelade faktiskt Kalle Anka redan vid DuckTales 1987.

Jag vill även tillägga att Grattis Kalle gavs ut på VHS 9 juni 1994 och att Musses Galna Sommar gavs ut på VHS 22 maj 1996.

Jag gissar att första VHS-utgåvan av Prinsen och Tiggarpojken gavs ut hösten 1994 (då med rubriken "Walt Disney Miniklassiker") och gavs ut på VHS på nytt maj 1997 (då med rubriken "Disneys Sagobibliotek").

Jag har förresten sett ett avsnitt av Bonkers, Marsupilami & Co och det avsnittet tycker jag verkar ganska bra. Den serien sändes på SVT våren 1996 har jag för mig.

Utloggad Eriksson

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2016 kl. 19:33:31 »
Det kan nog stämma, Andreas Nilsson spelade faktiskt Kalle Anka redan vid DuckTales 1987.
Ja, men Grattis Kalle bör ha varit första gången Andreas Nilsson spelade Kalle hos KM Studio.