Författare Ämne: Kan en VHS-film förstöra min videobandspelare?  (läst 1234 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathias

• Gäst
Kan en VHS-film förstöra min videobandspelare?
« skrivet: 22 mars 2012 kl. 16:48:17 »
Har under en tid försökt lägga över mina VHS-filmer på min dator genom easycap kopplat mellan min videobandspelare och dator.

När jag kom till en specifik VHS-film så märkte jag att det enda som dök upp på tv-rutan var en svart bild, ljudet från VHS:en hördes däremot klart och tydligt. Jag satte in ett annat VHS-band för att testa om problemet bara låg i just i den specifika VHS-filmen jag villa lägga över på datorn. Resultatet blev det samma. Svart bild med ljud. Upprepade samma procedur med 4 olika VHS-band för att få samma resultat tillbaka. Efter deyta provade jag att koppla videobandspelaren till 2 andra tv-apparater. Samma resultat. Därefter gick jag och köpte en helt ny scart-kontakt plus en rengöringskasett. Svart bild med ljud.

Eftr detta drog jag slutsatsen att videobandspelaren måste vara trasig. Köpte således en ny. In med en VHS-film, wohoo bild och ljud !

Återgick till att föra över den specifika VHS-filmen som jag aldrig fick gjort innan, det gick bra. Nu redo att föra över nästa VHS-film, PANG, svart bild med ljud.

Vad tusan är det som försiggår egentligen :o ?? Om någon tror sig veta eller har några andra tips förutom dom jag redan försökt så skulle jag vara otroligt tacksam över att få höra dessa.

MVH
Mathias

Utloggad Soscla

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 252
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Kan en VHS-film förstöra min videobandspelare?
« Svar #1 skrivet: 23 mars 2012 kl. 12:11:32 »
Har aldrig hört talas om något liknande! Om jag inte visste bättre skulle jag säga att det vilar en förbannelse över det där specifika VHS-bandet  :o
It's so fluffy I'm gonna die!

Mathias

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 mars 2012 kl. 13:40:53 »
Tack så mycket för ditt svar.

Efter att ha läst detta svar gjorde jag det enda jag inte provat. Skruvade isär Videon och med bomullspads och cleaning fluid rengjorde jag varenda mojäng där inne.

Bilden är tillbaka och allt funkar som det ska.

Mathias

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 mars 2012 kl. 13:43:41 »
Slutsats: Spela in Robotech VHS 5 i min video

Utloggad Elios

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 618
  • Kön: Man
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 23 mars 2012 kl. 18:38:24 »
Vad skönt att problemet löste sig.

Utloggad Soscla

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 252
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 13 april 2012 kl. 23:41:12 »
Tack så mycket för ditt svar.

Efter att ha läst detta svar gjorde jag det enda jag inte provat. Skruvade isär Videon och med bomullspads och cleaning fluid rengjorde jag varenda mojäng där inne.

Bilden är tillbaka och allt funkar som det ska.

Oj, det är ju helt fantastiskt! :D Men så konstigt också...
It's so fluffy I'm gonna die!