Författare Ämne: Nils Holgersson  (läst 1211 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lisa

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
Nils Holgersson
« skrivet: 28 april 2012 kl. 16:17:55 »
Såg precis Nils Holgersson på SVT barnkanalen och märkte att de var dubbade trots att det är en svensk produktion och utspelar sig här i Sverige. Jag googlade och såg att det var en svensk-tysk produktion, så antar att det är därför de är dubbade. Vet nån vem som gör rösterna??

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 5 381
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nils Holgersson
« Svar #1 skrivet: 28 april 2012 kl. 17:36:15 »
Mycket riktigt är Nils Holgerssons underbara resa en tysk-svensk samproduktion. Så här skrev SVT om serien i sin pressrelease:

Citera
I påskhelgen sänds den tysk-svenska dramaserien Nils Holgerssons underbara resa. I de svenska rollerna ser vi bland annat Johan Rheborg, Johan Ulveson och Mirja Turestedt. I SVT:s version dubbas de tyska rollerna till svenska. 

På ett torp i Skåne bor 12-åringen Nils Holgersson. En dag förtrollas han av gårdens hustomte till en liten pyssling. Från att ha varit stor och tuff blir han nu istället liten och försvarslös. När han försöker hindra gåsen Mårten från att lämna gården fastnar han i Mårtens halsband och tvingas med upp i luften. Detta blir början på ett hisnande äventyr för Nils, som på Mårtens rygg reser från sydligaste Skåne till nordligaste Lappland.

Tv-serien är inspelad i Trollhättan, Helsingborg, Norrland och Hamburg. Övriga roller görs bland annat av Joakim Nätterqvist och Björn Granath. Cecilia Ljung är Selma Lagerlöf.

Nils Holgerssons underbara resa är en samproduktion mellan svenska Fladen Film och det tyska produktionsbolaget Bremedia Produktion.

På sluttexterna står det utsatt röster i grupp och dubbningsbolag, men tyvärr inga övriga credits. Det här är i alla fall rösterna:

Daniel Melén
Linda Ulvaeus
Per Eggers
Roger Storm
Tuvalisa Rangström
Göran Berlander
Anders Öjebo
Axel Bergström
Oliver Åberg
Ester Sjögren
Lizette Pålsson
Per Sandborgh
Steve Kratz
Tom Ljungman
Stephan Karlsén
Rolf Degerlund
Anders Byström
Claes Ljungmark

Dubb: Eurotroll AB

Titelsång - svensk text och framförd av: Sanna Nielsen

Märkligt nog står översättare och regissör inte utsatta, och inte heller vem som spelar respektive rollfigur. Men jag ska kontakta Eurotroll och försöka få fram en mer komplett lista.

Utloggad Experten

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 425
  • Kön: Kvinna
  • The tomboy who couldn't care less
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 8 juli 2012 kl. 08:03:23 »
Mycket riktigt är Nils Holgerssons underbara resa en tysk-svensk samproduktion. Så här skrev SVT om serien i sin pressrelease:

På sluttexterna står det utsatt röster i grupp och dubbningsbolag, men tyvärr inga övriga credits. Det här är i alla fall rösterna:

Daniel Melén
Linda Ulvaeus
Per Eggers
Roger Storm
Tuvalisa Rangström
Göran Berlander
Anders Öjebo
Axel Bergström
Oliver Åberg
Ester Sjögren
Lizette Pålsson
Per Sandborgh
Steve Kratz
Tom Ljungman
Stephan Karlsén
Rolf Degerlund
Anders Byström
Claes Ljungmark

Dubb: Eurotroll AB

Titelsång - svensk text och framförd av: Sanna Nielsen

Märkligt nog står översättare och regissör inte utsatta, och inte heller vem som spelar respektive rollfigur. Men jag ska kontakta Eurotroll och försöka få fram en mer komplett lista.
Jag har genom att se serien på SVTPlay kunnat indentifiera rösterna och jag är 100% säker på att Anders Byström är Nils Holgerssons pappa, Lizette Pålsson är Nils Holgerssons mamma, Steve Kratz är den där gåsen Nils flyger på genom Sverige...
Det kommer mera (hoppas jag :-\)

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 5 381
  • Kön: Man
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 8 juli 2012 kl. 14:44:48 »
Jag har precis nu i dagarna fått in en komplett creditlista från Eurotroll, så jag ska sammanställa den och lägger upp på sajten inom några dagar.

Tills dess att hela listan är klar kan jag nämna att det, inte alltför förvånande, är Daniel Melén som spelar Nils Holgersson.

Utloggad Experten

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 425
  • Kön: Kvinna
  • The tomboy who couldn't care less
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 9 juli 2012 kl. 07:51:27 »
Jag har precis nu i dagarna fått in en komplett creditlista från Eurotroll, så jag ska sammanställa den och lägger upp på sajten inom några dagar.

Tills dess att hela listan är klar kan jag nämna att det, inte alltför förvånande, är Daniel Melén som spelar Nils Holgersson.
dvs samma persson som gör rösten till mowgli i svts djungelboken...  ::)