Författare Ämne: Oscar Harrysson som Musse Pigg?  (läst 877 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JRL

• Gäst
Oscar Harrysson som Musse Pigg?
« skrivet: 10 juni 2012 kl. 20:42:53 »
Såg kortfilmen "Mickey and the seal" på Disney Channel häromdagen, och då uppgavs Oscar Harrysson som den enda medverkande rösten (vilket måste ha inneburit Musse, eftersom han var den ende som hade repliker). Har han tagit över efter Anders Öjebo, eller har det blivit något fel i crediteringen? Jag reagerade inte på att Musse lät annorlunda.

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 5 381
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Oscar Harrysson som Musse Pigg?
« Svar #1 skrivet: 10 juni 2012 kl. 21:33:53 »
Vid kortversionerna av några av kortfilmerna står det fel credits på Disney Channel. Det är fortfarande Anders Öjebo som spelar Musse, och det felaktiga kommer ifrån att Oscar Harryson är berättare vid de s.k. Blam! som dubbades samtidigt och innehåller sammanklippta kortfilmsinslag som en form av fejkade utbildningsfilmer. Dessa brukar också visas på Disney Channel som utfyllnadsprogram, och finns med på Ett gott skratt-DVD:erna.

JRL

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 juni 2012 kl. 22:58:31 »
Det förklarar saken, tack för klargörandet! :) Men herregud vad klantigt...

Blev nästan rädd att det hade hänt Anders något så att de hade tvingats byta röst (särskilt med tanke på intervjun som blev tvungen att ställas in). ("Mickey and the seal" har visats tidigare, med rätt credits, men det där var en "short edition" som jag inte sett förut, så jag antog att den var nydubbad.)

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 5 381
  • Kön: Man
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 11 juni 2012 kl. 02:15:01 »
Vissa av kortversionerna av kortfilmerna är nydubbade, medan vissa har fått behålla sina 1990-talsdubbningar. Om jag inte minns fel är Mickey and the Seal en av de nydubbade, och där är översättningen ny medan rösterna är samma.

Nydubbningarna är gjorda av SDI Media. Det bör påpekas att många av kortfilmerna har korrekta dubbcredits på DVD-utgåvorna, även en del som har felaktiga credits på Disney Channel, och Mickey and the Seal är en av dem.

Den oklippta fulla versionen av Mickey and the Seal har för övrigt korrekta credits på Disney Channel, där Anders Öjebo har crediterats för Musses röst.