Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Den Första dubbade spelfilmen från 1930-talet?

Startat av Oscar Isaksson, 12 augusti 2012 kl. 00:05:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oscar Isaksson

Hej jag har läst mig till att någon gång under 30-talet dubbade man en vuxen dramafilm (vet ännu inte någon titel på den ), den svenska publiken mottog den med rejäl  skrattsalva och en del lämnade salongen .

Kritikerna tyckte att filmen var helt okej men  det  svenska ljud-spåret var  rent vansinne  och hoppades att det inte skulle bli någon vana.

Eriksson

Intressant! Kan vara anledningen till att vi normalt inte dubbar spelfilmer i Sverige...
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Elios

Vet någon vilken det kan vara eller försökte man dubba den vuxemfilmen eller var det bara ett rykte!? 

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet  2 september 2022 kl. 23:47:32Vet någon vilken det kan vara eller försökte man dubba den vuxemfilmen eller var det bara ett rykte!?
En amerikansk tragedi från 1932.


Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet  3 september 2022 kl. 07:07:09Heter den så? ^^
Ja, eller An American Tragedy i original. Den här filmen:
https://www.imdb.com/title/tt0021607/

Den verkar tyvärr inte ha släppts på vare sig VHS, DVD eller streamingtjänster i Sverige; vare sig med eller utan den svenska dubbningen. :(


Will Siv

Och lite extra trivia:
Lucille LaVerne ( drottningen i "Snövit" ) är med i den här filmen.

Will Siv

Screenshot_20221215-150341~2.png

Nu var den här filmen kanske inte "dubbad", men dom måste ha filmat om den på svenska.

Så gjorde man även i början av 1930 talet när ljudfilm fortfarande var nytt, ett annat/känt exempel är "Dracula" som gjordes på spanska.

Den tysk språkliga versionen av den här filmen är bevarad.

Will Siv


gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.