Författare Ämne: Simpsons  (läst 1773 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DisneyTLK

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
  • Kön: Man
    • Visa profil
Simpsons
« skrivet: 9 april 2013 kl. 18:40:04 »
Hejsan hejsan!

Var det någon som "lyckades" se på de dubbade avsnitten av The Simpsons som gick på tv nån gång under 90-talet?
Enligt credits här på dubbningshemsidan så är det ju ing dåliga skådespelare men jag antar att det låter extremt konstigt med tanke på att... Man är väldigt van vid originalrösterna

Frågan är helt enkelt om det är någon som minns hur kvalitén var på denna dubbning? hur lät rösterna egentligen? Det kanske finns bevarat någonstans.
Skulle vara kul att veta ifall det alternativt faktikst var en bra genomförd dubbning eller om det var ett totalt fiasko av alltihop  :D

Utloggad AlexanderM

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
  • Stolt nörd
    • Visa profil
SV: Simpsons
« Svar #1 skrivet: 9 april 2013 kl. 19:20:04 »
Ja om nån skulle lyckas ladda upp ett gammalt inspelat band på Dutuben skulle det vara grymt! ;D Nån som orkar kolla på vinden/källaren bland gamla band?
"Får jag gissa? Ni snubbar är tandfeèrna inte sant?

Nej det finns inte 4 tandfeèr idiot! Det där är de 7 dvärgarna!"

Bebop & Rocksteady, Teenage Mutant Hero Turtles ("Shredderville")

Utloggad jimstrom

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 306
  • Du ska alltid vara så jävla smart - Don Haka
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 9 april 2013 kl. 19:37:12 »
Minns inte mycket från den svenska dubben, utom slutet på avsnittet "The Otto show" där minns jag klart och tydligt att Bart dubbades av Annica Smedius och Otto av Steve Kratz görandes sin Gordon Lighter röst från James Bond Jr. Inte alltför illa faktiskt, men jag skulle gärna vilja se ett helt avsnitt med den svenska dubben, då det är ett stycke dubbningshistoria även om den inte var långlivad.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 5 586
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 9 april 2013 kl. 21:36:10 »
Jag minns klart och tydligt att jag såg alla svenskdubbade avsnitt av Simpsons på TV3 (det var väl runt 7 - 10 avsnitt som dubbades vill jag minnas), men tyvärr var jag inte efterklok nog att spela in dem.

Jag vill minnas att det var en riktigt bra dubbning. Jag hade lite svårt för Per Sandborgh som Homer, som hade en för mörk röst som lät lite tillgjord och periodvis rentav var lite svårt att höra vad han sa. Men alla de övriga skådespelarna var mycket bra, och Annica Smedius var utmärkt som Bart - oerhört lik originalrösten. Översättningen var också riktigt bra.

Jag har själv försökt få tag i svenskdubbade avsnitt, och har pratat med både skådespelarna och regissören Morgan Elfving (som länge var dubbningsansvarig på Mediadubb International/SDI Media), men har tyvärr inte haft något framsteg.

Jag är kanske lite tvärtom mot alla andra, men jag tyckte att dubbningen var så bra så att det blev irriterande att övergå till originalversionen igen. Så jag slutade helt att följa serien när TV3 slutade dubba den, och tyckte inte det gav något längre att se serien utan dubbningen. Och jag tycker inte serien var tillräckligt bra för att motivera att fortsätta följa den utan någon dubbning.

Utloggad DisneyTLK

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 10 april 2013 kl. 01:46:15 »
Jag såg hela Simpsons Movie  dubbad en gång, och jag vill minnas att den bästa rösten var helt klart Smedius som Bart, som jag tyckte var riktigt bra, inget fel där.

Men sen var det verkligen inte så bra röster tyvär. Det är mer på senare tid jag har blivit väldigt förtjust och intresserad av dubbning,
så när jag såg filmen dubbad kanske jag bara reflekterade över hur den lät gentemot originalet. Jag var lite av en fanboy helt enkelt, hatade att de skulle dubba filmen.

Homer i filmen har en väldigt dålig eller opassande röst, likaså Marge (i mitt tycke), Flanders har jag för mig har en bra och passande röst, Lisa minns jag inte.
Men det här är också röstskådespelare som jag inte vet så mycket om, så jag kan itne säga ifall de inte är bra på att dubba eller ifall de helt enkelt är fel röst för respektive roll.

Skulle vara oerhört roligt att få se lite av serien i sin dubbade form, speciellt nu när du berättar att det faktiskt var en bra dubb.
Synd att dina försök att få fram något inte har lyckats :/

Utloggad Eriksson

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 485
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 10 april 2013 kl. 14:02:48 »
Det är verkligen synd att Simpsons slutade dubbas, såpass tidigt också! Jag har aldrig sett något avsnitt i dubbad form, men jag är av den uppfattningen att tecknat alltid gör sig bäst dubbat. Sen frågar jag mig varför den svenska dubbningen inte finns med på DVD-boxarna. Det hade ju knappast gjort någon skada.

Filmen ser jag naturligtvis helst dubbad. Den har en riktigt bra dubbning också. De flesta rösterna är bra eller till och med klockrena. Homers röst är nog den enda som inte riktigt passar.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 5 586
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 10 april 2013 kl. 15:34:43 »
Personligen föredrar jag också dubbning vid tecknat material i största allmänhet.

Tyvärr var Bart den enda som fick behålla rösten mellan TV-serien och filmen, medan alla andra röster byttes ut till filmen. Mycket tråkigt, och personligen tycker jag att rösterna i TV-seriens dubb var betydligt bättre än långfilmens dubbning.

För övrigt hade det varit intressant att få veta vilka röster filmen hade tänkt att få, på den tiden när MorganKane skulle ha dubbat den. Ursprungligen var det nämligen planerat att Simpsons - Filmen skulle ha visats på bio i dubbad form, och då var det planerat att filmen skulle ha fått en påkostad dubbning av MorganKane (f.d. Pangljud). Men i sista sekunden ändrade sig 20th Century Fox, och valde att låta filmen visas i textad originalversion på bio och bara dubbas till DVD-utgåvan, och då blev det istället en billigare lågbudgetdubb av KM Studio.

Annica Smedius berättade för mig att hon ursprungligen blev inkallad till MorganKane för att provspela som Marge (!), men att hon då bad att få provspela som Bart också i och med att hon spelade honom i TV-serien. Sen fick hon rollen som Bart innan dubbningen lades ner, och fick senare provspela återigen hos KM Studio när dubbningen faktiskt blev av. Hos KM ville hon dock bara provspela som Bart, och vägrade provspela till Marge då hon själv ansåg att hennes röst inte passar till Marge.

Utloggad moviefan

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 764
  • Kön: Kvinna
  • Välkomna till min egna blogg
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 26 april 2017 kl. 20:36:22 »
Vissa avsnitt är parodi på olika filmer. Jag vet att det finns ett som är på The Green Mile. Ett annat är på The Shining. Vilka fler finns det ? Och vet ni vilka säsonger dom är i ? 

Utloggad TrondM

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 27 april 2017 kl. 16:04:14 »
Spesielt Treehouse of Horror-episodene som vises til Halloween pleier å være parodier. De har sendt en slik episode hver halloween siden sesong 2 (og sesong 1 startet etter halloween, så i praksis har de laget en slik episode hver halloween siden starten).

Utloggad 114d

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 29 april 2017 kl. 22:33:01 »
Fortfarande ingen som fått tag på den?

Utloggad Anders

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 422
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 30 april 2017 kl. 19:59:52 »
Annica Smedius repriserade sin röst som Bart i den svenska dubben av långfilmen, och den lät rätt så lik originalet. Men jag har svårt att föreställa mig att Per Sandborgh skulle låta särskilt lik Homers engelska röst. Att karaktären skulle prata som Gammelsmurfen, Hjalmar eller Jokern känns ganska udda.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Inloggad Disneyfantasten

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 600
  • Jag är Gazelle, välkommen till Zootropolis.
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 30 april 2017 kl. 20:56:37 »
Jag kommer alltid att föredra Simpsons på engelska och har aldrig hört dubbningen av serien, jag har bara hört väldigt lite av svenska dubbningen av Simpsons Filmen, men av det jag hört är det den absolut sämsta svenskdubbning som någonsin gjorts.

Annica Smedius repriserade sin röst som Bart i den svenska dubben av långfilmen, och den lät rätt så lik originalet. Men jag har svårt att föreställa mig att Per Sandborgh skulle låta särskilt lik Homers engelska röst. Att karaktären skulle prata som Gammelsmurfen, Hjalmar eller Jokern känns ganska udda.

Har aldrig hört svenska dubben av Simpsons-serien, så jag kan därför inte uttala mig om den, men sen var den svenska dubben före min tid och jag är alldeles för van vid engelska originalspråket för att våga se den på svenska.

Per Sandborgh var riktigt bra som Sigge McKvack i DuckTales, faktiskt jämbördig med Ulf Källvik. Han var också berättare i en del Långben-kortfilmer som dubbades om 2007-2010. Han var även med i Långben-kortfilmen "Hur du installerar din hemmabio" från 2007, även där var han berättarröst. (när jag tänker på det gjorde de även omdubbning av vissa kortfilmer med Kalle Anka med Vincent Verner som Knattarna (usch och fy!)). Hursomhelst så vet jag att Per Sandborgh har varit med i jättemånga dubbningar, däribland flera roller i Asterix och Britterna, Babe - En Gris i Stan, med flera, han har enligt mig varit bra i massor av sina roller. Sen om jag minns rätt var han även med i dubbningen av serien Allt om Djur (tillsammans med Sandra Kassman).

Jag tycker att Per Sandborghs röst skulle passa riktigt bra som Napoleon (i AristoCats), Sheriffen av Nottingham (i Robin Hood) och Tjifen (i Micke och Molle), då han är väldigt lik originalrösten Pat Buttram i dessa roller, vad tycker ni?  :)

Jag minns inte hur Annica Smedius lät som Bart, men jag tycker att Annica Smedius gör ett mycket bra jobb som dubbare och har gjort massor av bra insatser i sina dagar.

Utloggad ZaiDejrio

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 14 maj 2017 kl. 20:28:12 »
Finns det ingen alls här som sitter på bandade avsnitt? Det skulle vara så himla kul att åtminstone få se ett smakprov.