Författare Ämne: Dubbare som låter som andra Dubbare  (läst 934 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jimstrom

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 299
  • Kön: Man
  • Du ska alltid vara så jävla smart - Don Haka
    • Visa profil
Dubbare som låter som andra Dubbare
« skrivet: 24 augusti 2013 kl. 23:06:55 »
Hej. Under mitt lilla projekt att försöka dokumentera de svenska rösterna i tv-serien Star Wars Clone Wars, så har jag upptäckt att en del av dubbarna är förbluffande lika andra dubbare vilket sätter lite käppar i hjulet på att försöka identifiera dom utan credits.

Så jag skapar den här tråden för att försöka lista så många mimics (mimare) dvs. Dubbare som låter som andra dubbare.

Jag bidrar med följande:

Kristian Ståhlgren låter som Jan Nygren
Jonas Bergström   låter som Dick Eriksson
Fredrik Hiller        låter som Hasse Jonsson
Mikael Roupé       låter som Mattias Knave
Stephan Karlsén   låter som Peter Wanngren
Dan Bratt            låter som Kenneth Mildoff
Adam Fietz          låter som Andreas Nilsson/Fredrik Dolk

Det här är dom jag kan bidra med, ge gärna era egna förslag.

Tack på Förhand.

Jim Ström
« Senast ändrad: 2 september 2013 kl. 00:59:55 av jimstrom »
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

JRL

• Gäst
SV: Dubbare som låter som andra Dubbare
« Svar #1 skrivet: 25 augusti 2013 kl. 20:14:26 »
Intressant. Det är nog lätt hänt att skådespelare börjar låta ganska lika varandra eftersom de förmodligen ofta hör varandra och utvecklar ett speciellt sätt att tala när de dubbar. Alla som har sett intervjun med Nick Atkinson (där han pratade en ganska bred dialekt som aldrig hörs i hans dubbningar!) förstår att det finns en stor skillnad, som nog inte enbart handlar om skådespel. Hade inte gissat att någon kunde låta som Hasse Jonsson, som antagligen har branschens mest särpräglade dubbningsröst, men ingenting är omöjligt.

Vet inte om de egentligen låter så lika, men jag brukar ofta förväxla Norea Sjöquists och Mikaela Ardai Jennefors röster.

Utloggad jimstrom

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 299
  • Du ska alltid vara så jävla smart - Don Haka
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2 september 2013 kl. 00:59:21 »
Lägger till Adam Fietz på listan, en av dubbningsvärldens lurigaste röster, den låter som en kombination av Fredrik Dolk och Andreas Nilsson.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Utloggad Elios

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 618
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2 september 2013 kl. 17:30:55 »
Håller med om Norea Sjöquist. Fast jag brukar alltid blanda ihop hennes röst med Jasmine Heikura. Tycker dem låter väldigt lika. Som jag kanske sa i en tidigare tråd så tycker jag ibland att Jan Modin och Sture Ström har ganska lika röster. Men ibland har jag även förväxlat Andreas Nilsson med både Hasse Jonsson och Dick Eriksson.  :P

Utloggad TonyTonka

• Nostalginisse och Disneyfanatiker
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 802
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #4 skrivet: 2 september 2013 kl. 19:54:52 »
Håller med om Norea Sjöquist. Fast jag brukar alltid blanda ihop hennes röst med Jasmine Heikura. Tycker dem låter väldigt lika. Som jag kanske sa i en tidigare tråd så tycker jag ibland att Jan Modin och Sture Ström har ganska lika röster. Men ibland har jag även förväxlat Andreas Nilsson med både Hasse Jonsson och Dick Eriksson.  :P
Jag brukar också blanda ihop Norea Sjöquist med Jasmine Heikura  ;D

Anyway, När jag var mindre brukade jag alltid förväxla Annelie Berg med Charlotte Ardai-Jennefors
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg (bloggen uppdaterades senast: 2017-06-02)

"Ja, ni fick honom, King Kong själv!" - Shaggy (Scooby-Doo - Var är du?)

Utloggad Anders

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 400
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 3 januari 2017 kl. 10:19:41 »
Jag hade vissa problem att skilja Johan Hedenberg och Reine Brynolfson åt i början innan mitt dubbningsöra tränades upp. Även Sture Ström och Hans Wahlgren är svåra att skilja åt när de pratar i basläget.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Utloggad Alexander

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 588
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 3 januari 2017 kl. 14:49:37 »
Håller med om Norea Sjöquist. Fast jag brukar alltid blanda ihop hennes röst med Jasmine Heikura. Tycker dem låter väldigt lika.
Håller med!
Några andra som jag också är lika varandra ibland är:

Maria Weisby och EwaMaria Björkström
Emelie Clausen och Hilda Henze
Ulla Skoog och Åsa Bergh
Daniel Sjöberg och Jakob Stadell
Besök gärna min Disney blogg som innehåller bl.a nyheter, recensioner och dubbningar: http://nouw.com/sacredgold
För övriga creditslistor av icke-Disney filmer besök gärna: http://nouw.com/dubbox