Författare Ämne: Har Sverige någonsin gjort ett animerat verk?  (läst 1026 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TBT_STR_QR

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 155
  • Kön: Man
    • Visa profil
Har Sverige någonsin gjort ett animerat verk?
« skrivet: 25 augusti 2013 kl. 20:29:21 »
Jag undrar om Sverige någonsin har producerat ett eget animerat verk med original röster, såsom att Danmark gjorde TV serien och filmen om "Djungeldjuret Hugo" (Den svenska titeln), som jag förmodar sändes på TV 4.

Tack på förhand!

Utloggad DisneyTLK

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Har Sverige någonsin gjort ett animerat verk?
« Svar #1 skrivet: 25 augusti 2013 kl. 21:46:04 »
En del av Happy Life's produktioner är väl helt och hållet Svenska? Såsom "Sune och hans värld" och "Nasse" Annars är det väldigt mycket skandinaviska samproduktioner, och även en del med Tyska bolag.

Utloggad gorehound

• Retrofanatiker
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
    • Youtube-kanal
« Svar #2 skrivet: 26 augusti 2013 kl. 08:25:17 »
Finns några animerade filmer som t.ex. Kalle Stropp och Grodan Boll på Svindlande Äventyr (1991) och Pelle Svanslös (1981)

Sen får man ju inte glömma Per Åhlins filmer som t.ex. Dunderklumpen (psychedelisk tecknad/spelfilmsmix från 1974), Resan till Melonia (1989) och Hundhotellet (2000) På senare år har det varit mycket Spöket Laban både som biofilm och TV-serie (tror jag).

Animerade TV-serier har jag sämre koll på men jag har för mig att Creepschool ska vara en svensk produktion? Tror att Happy Life stod bakom den. Någon annan har säkert bättre koll än mig.

Bamse-filmerna kan man nog också nämna :P

Tycker det är lite synd att Sverige inte satsar lika mycket på animerad film som Danmark.
« Senast ändrad: 26 augusti 2013 kl. 08:32:50 av gorehound »

JRL

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 augusti 2013 kl. 20:44:31 »
Det enda minnesvärda som har presterats inom animation i Sverige är Pelle Svanslös (1981).

Vi svenskar är bra på mycket; bilar, musik, datorspel m.m. Men film kan vi f*nimig inte göra i det här landet.