Författare Ämne: Hystoria  (läst 553 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AlexanderM

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
  • Kön: Man
  • Stolt nörd
    • Visa profil
Hystoria
« skrivet: 25 augusti 2013 kl. 22:36:38 »
Jag tänkte fortsätta lite på Warner Bros spåret, då med Histeria/Hystoria som jag såg på Kanal 5 1998-99(?).

Andreas Nilsson, Annica Smedius samt Peter Sjöqvist dök upp i sökningen på hemsidan men det jag framförallt försöker komma ihåg är Fader Tids röst (jag kan bara komma på Hans Wahlgren för tillfället, det är nån "gubbig" röst som jag inte är säker på)

Vore också kul om nån satt på info kring vilka röstskådisar som gestaltat olika historiska ledare/personligheter. Det jag minns starkast är dels avsnittet om renässansen ("Superhjälten" Renässansmannen samt Andra världskriget (Min vän Stalin) men inga minnen av hur rösterna lät.
"Får jag gissa? Ni snubbar är tandfeèrna inte sant?

Nej det finns inte 4 tandfeèr idiot! Det där är de 7 dvärgarna!"

Bebop & Rocksteady, Teenage Mutant Hero Turtles ("Shredderville")

Utloggad jimstrom

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 299
  • Du ska alltid vara så jävla smart - Don Haka
    • Visa profil
SV: Hystoria
« Svar #1 skrivet: 25 augusti 2013 kl. 23:12:24 »
Vet väldigt lite om den här serien över huvud taget, men jag kom ihåg, ett rätt kul inslag där Leonardo Da Vinci och Michelangelo gjorde upp i en slags konstnärs gladiator spel, det roliga var att tävlingen avslutades med att båda gjorde skuggdockor med sina händer.

Minns väldigt tydligt att det var Johan Hedenberg som var Da Vinci, är osäker på vem som var Michelangelo men det kan ha varit Peter Sjöqvist.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Utloggad AlexanderM

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
  • Stolt nörd
    • Visa profil
SV: Hystoria
« Svar #2 skrivet: 25 augusti 2013 kl. 23:25:02 »
Minns väldigt tydligt att det var Johan Hedenberg som var Da Vinci, är osäker på vem som var Michelangelo men det kan ha varit Peter Sjöqvist.

All info mottages tacksamt såklart!  :) Med tanke på att Hedenberg kan ha en ganska djup/mörk stämma (tänk Throttle i Biker Mice) kanske det var han som var Froggo, den lilla grabben med den väldigt mörka rösten?

Världens äldsta kvinna då? Kom nämligen på att jag har nåt svagt minne av ett inslag om "vomitorierna" under Romartiden (där folk gick för att kräkas och samtidigt vara sociala :P). Låter Annica Smedius trovärdig som gammal tant (Irene Lindh dyker upp i huvudet men det kan såklart vara hur jag "önskar" att det verkligen var?)
"Får jag gissa? Ni snubbar är tandfeèrna inte sant?

Nej det finns inte 4 tandfeèr idiot! Det där är de 7 dvärgarna!"

Bebop & Rocksteady, Teenage Mutant Hero Turtles ("Shredderville")