Författare Ämne: Smurfarna - De svarta smurfarna  (läst 1069 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TonyTonka

• Nostalginisse och Disneyfanatiker
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 802
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Min blogg
Smurfarna - De svarta smurfarna
« skrivet: 31 augusti 2013 kl. 16:30:40 »
http://www.youtube.com/watch?v=wrO6KRrq4I0

Jag har på youtube laddat upp en smurfarna-film som jag hittade på ett gammalt dataspel, och är det Media Dubbs dubbning som användes där? Per Sandborgh och Andreas Nilsson är med, men jag tror mig också höra Jan Nygren i början, och han var väl inte med i Media Dubbs dubbning, eller har jag fel?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg (bloggen uppdaterades senast: 2017-06-02)

"Ja, ni fick honom, King Kong själv!" - Shaggy (Scooby-Doo - Var är du?)

JRL

• Gäst
SV: Smurfarna - De svarta smurfarna
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2013 kl. 16:38:09 »
Tyckte inte att det lät som han, men han har dubbat en hel del för Media Dubb så det är ju allt annat än otänkbart att han är med i den där dubbningen.

Utloggad TonyTonka

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #2 skrivet: 31 augusti 2013 kl. 19:08:14 »
Tyckte inte att det lät som han, men han har dubbat en hel del för Media Dubb så det är ju allt annat än otänkbart att han är med i den där dubbningen.

Bara så att du lyssnat på rätt röst, jag syftar alltså på berättarrösten i början.

Är filmen jag postade gjord direkt för skivan, eller har den släppts på dvd/video också tro?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg (bloggen uppdaterades senast: 2017-06-02)

JRL

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 augusti 2013 kl. 22:21:00 »
Berättarrösten var nog inte han. Han har en ganska nasal röst som brukar vara lätt att känna igen, och han låter så även när han talar med "vanlig" röst. Berättarrösten låter inte så. Däremot låter den bekant. Det är nog någon som har förekommit även i andra smurfdubbningar. Jan Nygren gjorde ju rösten till Glufssmurfen i de tidigaste dubbningarna, och berättarrösten låter inte som han.

Det här är bara en gissning, men med tanke på den löjligt låga animationskvalitén på den där filmen tror jag inte att den har släppts på vhs/dvd. Det känns inte riktigt som att den där filmen var avsedd att ses som ett självständigt verk (eller hur man nu ska säga). Det syns tydligt att den är gjord som en del av ett spel.

Utloggad Christer

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 190
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 31 augusti 2013 kl. 23:25:24 »
90% säker på att det är Jan Nygren.

Utloggad Elios

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 618
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 1 september 2013 kl. 01:04:46 »
Precis. Inget snack om att det är Jan Nygren i början.  :)

Utloggad TonyTonka

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #6 skrivet: 1 september 2013 kl. 03:18:25 »
Precis. Inget snack om att det är Jan Nygren i början.  :)

Håller fullständigt med, går inte att missa hans röst  ;)

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 5 379
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 1 september 2013 kl. 10:51:12 »
Såvitt jag vet är De svarta smurfarna ingen befintlig film eller serieavsnitt, utan är med största sannolikhet gjort direkt för spelet som en oerhört enkel och billig filmatisering av Peyos seriealbum med samma namn.

Därför behöver det inte ens vara något traditionellt dubbningsbolag som har dubbat "filmen", utan sannolikt är dubbningen gjord av förlaget som gav ut spelet (var det TV4?). Och när spelet kom ut 1999 fanns ju inte ens Media Dubb längre.

En del av rösterna är ju utan tvekan samma som i Media Dubbs klassiska dubbning, men inte alla. Jag håller med att det låter som Jan Nygren som är berättaren, och han var mycket riktigt inte med i någon av de tre dubbningarna av TV-serien.