Författare Ämne: Vilka tycker ni är dubbarnas bästa insatser?  (läst 718 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jimstrom

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 299
  • Kön: Man
  • Du ska alltid vara så jävla smart - Don Haka
    • Visa profil
Vilka tycker ni är dubbarnas bästa insatser?
« skrivet: 3 februari 2014 kl. 23:12:20 »
Lyssnade på en amerikansk podcast idag som handlade om tecknat, och dom listade upp några olika röstskådisars bästa röst insatser. Jag blev inspirerad att starta en liknande tråd själv, där folk kan lägga till och kommentera egna åsikter. Så för att starta ämnet, ger jag er nu:

Fredrik Dolks bästa insatser enligt mig.

Mr. Freeze i Batman TAS

Motivering:

Dolk har precis rätt karaktär för rösten, han är kall, känslös och monotom så pass att han i alla fall enligt mig faktiskt är bättre än originalet Michael Ansara.

Masken i The Mask

Motivering:

Dolk kanske inte låter likadant som Rob Paulsen, men han har energi och karaktär som passar masken väldigt bra, och det märks att han har väldigt kul med rollen.

Buzz Lightyear i Toy Story

Motivering:

Jag gillade aldrig riktigt Tim Allen i rollen som Lightyear, tyckte han saknade glöd och heroism, något som Dolk tillför med bravur.

Då har jag börjat, nu är det bara att fylla på.

"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Utloggad DisneyTLK

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
SV: Vilka tycker ni är dubbarnas bästa insatser?
« Svar #1 skrivet: 6 februari 2014 kl. 17:24:54 »
Jag kan väl bidra lite med åsikter om Nick Atkinson, en för mig väldigt omtyckt röstskådis. Jag använder mig av din "mall".Nick Atkinsons bästa insatser enligt mig.

Unga Herkules i Disney's Herkules

Motivering:
Nick Atkinson har enligt mig den perfekta "tonårsrösten", även idag. Han har ett väldigt eget ljud och är väldigt behaglig att lyssna på, han tar ut svängarna när han pratar och det låter ärligt. Det jag gillar är att han verkligen, överlag, låter lite... Alltså rösten kan skära sig, men det låter ändå bra, vad jag vet är det få som jobbar på det sättet, och jag tycker det gör honom lite speciell.

Max i Janne Långben The Movie

Motivering:

Samma motivering här som med den första. I den här filmen sjunger han dessutom, och även om han inte har den bästa sångrösten, så passar den verkligen, man stör sig inte.

JRL

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 6 februari 2014 kl. 19:43:21 »
Intressant fråga, men svårt att ge något bra svar på. Gillar man en dubbare så gillar man förmodligen alla insatser som den personen gjort. Min absoluta favoritdubbare alla kategorier är Andreas Nilsson och jag gillar alls hans dubbningar (har förstås inte hört alla, men troligtvis de flesta). Men om man ska framhålla någon av hans prestationer extra mycket så får det förstås bli Dr. Doofenschmirz i Phineas & Ferb. Extremt svår roll som han gjort med bravur i sju år! Bättre än så blir inte dubbning i Sverige.

Elina Raeder som Candace i samma serie bör också nämnas. Det är också en roll som inte vem som helst fixar.

Utloggad Elios

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 618
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 7 februari 2014 kl. 09:07:08 »
Mikael Roupé är ju helt makalöst i stort sett allt han gör. Som Snurre Sprätt är han riktigt bra och alla andra Looney Tunes för den delen också. Även Stefan Frelander som Scooby Doo är riktigt bra.