Författare Ämne: Järnjätten/Iron Giant: Finns en svensk DVD-utgåva?  (läst 585 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henning

• Gäst
Järnjätten/Iron Giant: Finns en svensk DVD-utgåva?
« skrivet: 20 maj 2014 kl. 21:28:34 »
Jag minns att jag lånade Järnjätten på vhs när jag var yngre, så jag vet att den har dubbats. Jag har dock inte lyckats hitta någon skandinavisk DVD-utgåva i de få platser jag kunnat leta. Existerar den ens?

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 5 378
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Järnjätten/Iron Giant: Finns en svensk DVD-utgåva?
« Svar #1 skrivet: 20 maj 2014 kl. 23:14:25 »
Ja, Järnjätten har absolut släppts på DVD - jag är nästan hundra på att jag har den själv här hemma i bokhyllan. Det har faktiskt släppts två olika utgåvor av filmen - en i snapper-case (Warners gamla fodraltyp som man "knäppte upp" på sidan) och en senare utgåva i vanligt keep-case; fast båda innehöll samma skiva. Skivan innehöll svenskt, norskt, danskt och engelskt ljudspår samt textning på en rad språk (däribland svenska).

Dock var det länge sedan DVD-utgåvorna kom ut, och snapper-caseversionen kom ut redan 2000 ungefär i samband med de första VHS-utgåvorna. Båda utgåvorna är därför tyvärr utgångna sedan länge, och ges inte längre ut. Jag tror det var några år sedan de här DVD-utgåvorna utgick. Så vill man få tag i någon av dem är det begagnatmarknaden som gäller; alternativt om någon lägger ut oöppnade utgåvor på Tradera eller liknande.