Författare Ämne: Berättelsen Om Narnia  (läst 920 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad moviefan

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 801
  • Kön: Kvinna
  • Välkomna till min egna blogg
    • Visa profil
Berättelsen Om Narnia
« skrivet: 19 december 2014 kl. 18:25:10 »
Är det samma som har dubbat alla tre Narnia filmerna ? Vet ni något om dom svenska rösterna ? Är det samma till Lucy Peter osv i alla tre filmerna ? Vad tycker ni om dom svenska dubbningarna ? Jag gillar mest engelska versionen.  :D

Utloggad moviefan

• Hjältemedlem
    • Visa profil
SV: Berättelsen Om Narnia
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2017 kl. 19:37:14 »
Är det samma som har dubbat alla tre Narnia filmerna ? Vet ni något om dom svenska rösterna ? Är det samma till Lucy Peter osv i alla tre filmerna ? Vad tycker ni om dom svenska dubbningarna ? Jag gillar mest engelska versionen.  :D

Någon som vet ?  ::)

Inloggad Alexander

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 789
  • Kön: Man
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2017 kl. 19:52:50 »
Nej, alla tre filmerna är inte dubbade av samma bolag. De två första filmerna dubbades av Sun Studio och den tredje filmen av Eurotroll.

Narnia filmerna var en samproduktion mellan filmföretagen Disney och Walden Media. Men Disney hoppade av Narnia projektet efter de två första filmerna, vilket resulterade i att Walden Media själva gjorde den tredje filmen. Eftersom Disney var distributören av de två första filmerna fick Walden Media hitta en ny distributör till tredje filmen och valde då 20th Centrury Fox.

För att Disney var med och gjorde de två första filmerna, ansvarade de för dubbningen och anlitade i vanlig tradition på den tiden Sun Studio till att dubba filmerna.

För den tredje filmen ansvarade 20th Centrury Fox för dubbningen och tog då det dubbningsbolaget som de brukar anlita, nämligen Eurotroll. Därför är det helt andra röster i den tredje filmen.
Besök gärna min Disney blogg som innehåller bl.a nyheter, recensioner och dubbningar: http://nouw.com/sacredgold
För övriga creditsllistor av dubbade och svenskproducerade tecknade filmer besök gärna: http://nouw.com/dubbox

Utloggad moviefan

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2017 kl. 19:56:41 »
Nej, alla tre filmerna är inte dubbade av samma bolag. De två första filmerna dubbades av Sun Studio och den tredje filmen av Eurotroll.

Narnia filmerna var en samproduktion mellan filmföretagen Disney och Walden Media. Men Disney hoppade av Narnia projektet efter de två första filmerna, vilket resulterade i att Walden Media själva gjorde den tredje filmen. Eftersom Disney var distributören av de två första filmerna fick Walden Media hitta en ny distributör till tredje filmen och valde då 20th Centrury Fox.

För att Disney var med och gjorde de två första filmerna, ansvarade de för dubbningen och anlitade i vanlig tradition på den tiden Sun Studio till att dubba filmerna.

För den tredje filmen ansvarade 20th Centrury Fox för dubbningen och tog då det dubbningsbolaget som de brukar anlita, nämligen Eurotroll. Därför är det helt andra röster i den tredje filmen.

Tack för svar  ;)  Jag gillar animationen av fantasyfigurerna. (Inklusive Aslan). Hoppas dom gör film av Silvertronen.

Utloggad moviefan

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 20 april 2017 kl. 17:51:15 »
Vilken Narnia film gillar ni mest ? Jag gillar mest ettan.  :D

Utloggad Jabberjaw

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Jag får ingen respekt, yuck,yuck,yuck
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 20 april 2017 kl. 18:25:49 »
Vilken Narnia film gillar ni mest ? Jag gillar mest ettan.  :D

Avskyr alla filmerna utom ettan. Så brukar det dock vara, iallafall precis likadant med Harry Potter där jag älskar ettan och tvåan men avskyr dom senare filmerna. Svenska dubbningen på Narnia är i mina ögon ett rent skämt och tillför ingen typ utav spänning eller känsla, utan känns mer som ett påhitt för att barn ska förstå hela filmen fullt ut sammtidigt som man skonat bort "mörka" toner i alla scenerna genom lite varmare röster.

Utloggad moviefan

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 22 april 2017 kl. 21:23:32 »
Avskyr alla filmerna utom ettan. Så brukar det dock vara, iallafall precis likadant med Harry Potter där jag älskar ettan och tvåan men avskyr dom senare filmerna. Svenska dubbningen på Narnia är i mina ögon ett rent skämt och tillför ingen typ utav spänning eller känsla, utan känns mer som ett påhitt för att barn ska förstå hela filmen fullt ut sammtidigt som man skonat bort "mörka" toner i alla scenerna genom lite varmare röster.

Håller med om att ettan är den bästa. Dom andra två är också bra. Gillar animationen på djur karaktärerna. Mest lejonet Aslan.  :D Musiken är också mycket bra och fint gjord. Strids scenerna är maffiga att se på. Kommer det fler Narnia filmer i framtiden eller ?
« Senast ändrad: 25 april 2017 kl. 22:02:27 av moviefan »

Utloggad moviefan

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 6 juli 2017 kl. 09:39:45 »
Har läst att dom ska göra Silvertronen, och att Tomas Newman ska skriva musiken. Jag läste det på scores and soundtrack gruppen på facebook. (Newman skrev till bla Hitta Nemo, The Green Mile, Nyckeln Till Frihet mfl)  :D