Författare Ämne: Gamens olika röster i Spindelmannen (1994)  (läst 1883 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 422
  • Kön: Man
    • Visa profil
Gamens olika röster i Spindelmannen (1994)
« skrivet: 25 augusti 2015 kl. 07:12:44 »
Jag sitter här och vill identifiera vilka som har gjort Gamens röst i de olika avsnitten av Spindelmannen, men tyvärr saknar jag tillgång till alla avsnitt då Disney har blockerat alla svenska avsnitt som fanns tillgängliga på YouTube. I alla fall – i vissa avsnitt har Gamen haft förmågan att absorbera andras ungdom, och har i dessa ibland haft olika röster när han har varit ung respektive gammal man. Jag vet att bland andra Tommy Nilsson och Peter Sjöquist har gjort hans röst. Jag vill minnas att Tommy gjorde hans röst som gammal man i sina tidigare framträdanden, samt både när han var ung och gammal i slutet av serien, och att Peter gjorde hans röst som ung i något avsnitt. Jag har ett svagt minne av att Dan Malmer även gjorde hans röst som ung i något avsnitt. Är det någon som kan hjälpa mig att kartlägga dessa, samt tillägga i vilka avsnitt rösterna har medverkat?
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Utloggad jimstrom

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 306
  • Du ska alltid vara så jävla smart - Don Haka
    • Visa profil
SV: Gamens olika röster i Spindelmannen (1994)
« Svar #1 skrivet: 25 augusti 2015 kl. 15:46:20 »
Hej Anders, i avsnittet Partners gör Tommy både Gamen som gammal och som ung, ska se om jag kan hitta fler avsnitt med gamen och återkomma med mer info.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Utloggad jimstrom

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 25 augusti 2015 kl. 16:21:25 »
Och i avsnittet Shriek of the Vulture så är det Kim Sullocki som gör Gamen som ung.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Utloggad Anders

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 25 augusti 2015 kl. 20:05:41 »
Ok. Tack för infot. Det är iallafall en början.  :)

Men är du säker på att det var Kim Sulocki och inte Dan Malmer? Sulocki ska tydligen ha kontaktat Ahturos på YouTube och sagt att det i själva verket var Malmer som gjorde rollerna som många av oss trodde Sulocki gjorde. Deras röster påminner nämligen om varandra i vissa lägen.

Nåja.

Enligt följande video gjorde Peter Sjöquist rösten till Gamen som ung i avsnittet "The Final Nightmare".
https://www.youtube.com/watch?v=iIX7xjLJdtI

Sedan minns jag att Tommy Nilsson gjorde hans röst i hela "Six Forgotten Warriors"-sagan, där han för övrigt var ung hela tiden.

Detta bör vara en fullständig lista över alla hans framträdanden i serien:
* "Ravages of Time" (dyker upp i slutet av avsnittet, men talar inte)
* "Shriek of the Vulture"
* "The Final Nightmare"
* "Partners"
* "Six Forgotten Warriors", kapitel I
* "Six Forgotten Warriors", kapitel II
* "Six Forgotten Warriors", kapitel III
* "Six Forgotten Warriors", kapitel IV
* "Six Forgotten Warriors", kapitel V

Utloggad jimstrom

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 25 augusti 2015 kl. 20:50:07 »
Jag jämförde med Flash Thompson som Malmer gjorde, och dom har viss likhet det kan jag hålla med om, men unga gamen lät precis som en oktav lägre svampbob eller Zack i Power Rangers.

Jag ska dock inte säga att jag är en expert på Malmers röst, då jag inte hört honom i allt för mycket.

Utloggad Anders

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 26 augusti 2015 kl. 07:37:23 »
Har du det avsnittet inspelat på VHS eller hittade du det någonstans på internet?

Utloggad jimstrom

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 26 augusti 2015 kl. 18:00:01 »
Jag ska medge att jag laddade ner klippen från dailymotion och youtube innan fox tog ner dom, enbart i syfte till att dokumentera och analysera dom i min egen takt.

Jag ska också inflika att jag har the complete series  på dvd, tråkigt nog är det enbart säsong 1 som har svenskt ljudspår.
« Senast ändrad: 26 augusti 2015 kl. 18:02:51 av jimstrom »

Utloggad Anders

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 28 augusti 2015 kl. 11:27:41 »
Har du fortfarande kvar avsnittet på datorn? Det hade varit kul med ett ljudklipp. Du kan mycket väl ha rätt om att det är Sulocki, men jag är bara nyfiken.  :)

Utloggad jimstrom

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 28 augusti 2015 kl. 17:57:44 »
Ja jag har fortfarande avsnittet kvar, jag ska se om jag hinner spela in ett ljudklipp och ladda upp det i helgen, men jag lovar inget.