Författare Ämne: Äldsta Dubb (utanför Disney)  (läst 1398 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hampus.J

• Relativ nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
  • Kön: Man
    • Visa profil
Äldsta Dubb (utanför Disney)
« skrivet: 8 oktober 2015 kl. 19:30:52 »
Hej

Jag har en fråga som jag funderat på ett tag. Är det någon som vet vilken film som dubbades först till svenska om man inte räknar med de som Disney gjort. Skulle vara kul att veta bara.

Utloggad jimstrom

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 301
  • Du ska alltid vara så jävla smart - Don Haka
    • Visa profil
SV: Äldsta Dubb (utanför Disney)
« Svar #1 skrivet: 8 oktober 2015 kl. 20:52:45 »
Jag skulle gissa på att den äldsta filmen förutom Disneys filmer som dubbats, är Asterix och Hans Tappra Galler som hade tv premiär 1970 på svt 2 enligt svensk film-databas.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Inloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 5 483
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 9 oktober 2015 kl. 04:47:46 »
Då det inte finns några register över exakt vilka filmer som har dubbats är det nog ingen som kan svara på frågan med säkerhet. Men jag har svårt att tro att Asterix och hans tappra galler skulle vara någon av de första - vid det laget hade ju Disneys filmer redan dubbats i över 30 års tid, varför det förefaller osannolikt att ingenting från andra filmbolag skulle ha dubbats under den långa perioden.

Det var ju där kring början av 1970-talet som dubbning i Sverige började bli vedertaget och många biofilmer från de flesta distributörer började förses med svensk dubbning, men rimligtvis borde det ha funnits ett mindre antal dubbade filmer före det.

Bland de äldsta tecknade långfilmerna som gått upp på bio i Sverige i större skala finns Dave Fleischers båda filmer Gullivers resor och Hoppe kommer till stan, som hade svensk premiär 1940 respektive 1942. Jag har dock inte lyckats utröna huruvida någon av dem dubbades till svenska eller inte - utifrån målgruppen förefaller det inte alltför osannolikt, men jag hittar inga belägg för det. Dessa båda filmer har sänts på SVT i textad originalversion, men det säger i och för sig inte så mycket.

De äldsta TV-seriedubbningarna som fått "professionella" dubbningar (ej medräknat lektordubbningar och enkla speakerpålägg) verkar vara från 1960-talet, om det inte finns någon dubbad serie före det som jag inte känner till.

Utloggad Hampus.J

• Relativ nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 9 oktober 2015 kl. 08:21:13 »
Ok,tack för svar Daniel och Jim! Det var intressant att två tecknade filmer utanför Disney visades i Sverige för så länge sedan. Det hade jag verkligen ingen koll på. Jag håller med dig Daniel, att det nog inte i är allt för otroligt att även dessa dubbades. Fast att få någon klarhet i det lär nog bli väldigt svårt.

Henrik

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 9 oktober 2015 kl. 09:10:25 »
Nu var det kanske den äldsta tecknade filmen som frågeställaren undrade över. Men som kuriosa, tills nåt annat är bevisat, är spelfilmen "An American Tragedy" från 1931 troligen den äldsta filmen som har fått en svensk dubbning. Det här var när ljudfilmen var ny och man experimenterade med vad som fungerade bäst för en svensk publik, dubbning eller undertextning. Tydligen var recensenterna redan då kritiska mot dålig inlevelse och osynkade munrörelser. Det jag vet kommer från den här artikeln, men jag har inte hittat några uppgifter från artikeln på Svensk filmdatabas eller i nåt digitalt arkiv som går så långt tillbaka för nån av tidningarna som citeras.

https://www.moviezine.se/nyheter/att-dubba-eller-inte-det-ar-fragan

Utloggad Anders M Olsson

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 570
    • Visa profil
    • Disneyania / D-zine
« Svar #5 skrivet: 9 oktober 2015 kl. 15:01:50 »

Inloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 5 483
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 9 oktober 2015 kl. 19:39:44 »
Jag tycker också att det var en intressant artikel.

Utifrån detta håller jag med Henrik att An American Tragedy med all säkerhet bör vara den första svenskdubbade filmen - nu finns det ju tyvärr inga lättillgängliga källor för att bekräfta det som står i artikeln, men man får väl ändå förmoda att allt där stämmer. Synd att den filmen inte verkar ha släppts på vare sig VHS eller DVD i Sverige, än mindre med den svenska dubben, då det hade varit intressant att höra hur den dubbningen lät.

Frågan är då vilken som var den första dubbningen som inte gjorts som experiment - d.v.s. när textning redan var vedertaget i Sverige, men man ändå fattat beslutet att dubba en långfilm. Räknar man med alla filmbolag tror jag sannolikheten är mycket stor att det rör sig om Snövit och de sju dvärgarna 1938, men vilken som var den första filmen från andra bolag än Disney står som sagt fortfarande skrivet i stjärnorna...

Montresor Herringbone

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2015 kl. 14:01:43 »
Den engelska science fiction-filmen Tider skola komma (Things to Come) från 1936 var dubbad till svenska, när den visades på svenska biografer.

Se t.ex. Svensk Filmdatabas, eller filmaffischen:
http://www.nordicposters.se/cgi-bin/poster?seek=tider+skola+komma

För övrigt står det lite mer om dubbningen av En amerikansk tragedi här:
http://www.filmsoundsweden.se/backspegel/kronologi3.html