Författare Ämne: Legenden om Zelda  (läst 625 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Igthorn

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 328
    • Visa profil
Legenden om Zelda
« skrivet: 7 november 2015 kl. 07:12:12 »
Grävde fram två avspelade köp VHSER med tecknade Legenden om.Zelda igår och slog mig att det kom ut 13 avsnitt. Frågan är just om alla blev dubbade i Sverige.

Vill minnas att jag som barn såg minst ett avsnitt till dubbat utöver de första 4 på de band jag hittade, nått med nån riddare som inte ville smutsa ner sig. Någon som är mer påläst?

Inloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 5 580
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Legenden om Zelda
« Svar #1 skrivet: 7 november 2015 kl. 08:00:37 »
Alla avsnitt av Legenden om Zelda har dubbats till svenska, men såvitt jag vet är det bara 10 av de 13 avsnitten som har släppts på VHS fördelade på fyra kassetter.

Det finns nämligen två dubbningar av den här serien, liksom The Super Mario Bros. Super Show, som den "satt ihop" med. Dels då VHS-utgåvorna som Wendros gav ut och dels en TV-dubb som FilmNet beställde/sände och som gissningsvis gjordes av Eurotroll. Båda dubbningarna gjordes ungefär samtidigt, runt 1992 - 1993, så jag kan inte svära på vilken som är originaldubb respektive omdubb; men jag tror att FilmNets dubb sannolikt gjordes strax innan. Det här innebär alltså att 10 av de 13 avsnitten har två dubbningar, medan de resterande 3 avsnitten bara har en dubb.

Jag vill minnas att båda dubbningarna av Legenden om Zelda hade till största delen samma röster, men helt olika översättning.

Utloggad Igthorn

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 328
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 7 november 2015 kl. 08:31:05 »
Tack Daniel. Då ska jag försöka hitta resterande två vhser nånstans.

Har då inte sett någon som vågat eller lyckats ladda upp mer än avsnitt 1 på Youtube.
« Senast ändrad: 7 november 2015 kl. 09:06:08 av Igthorn »

Inloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 5 580
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 8 november 2015 kl. 00:39:30 »
Själv har jag några avsnitt inspelade från FilmNet med TV-dubben, och jag tycker att TV-dubben är bättre än VHS-dubben.

Utloggad jimstrom

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 305
  • Du ska alltid vara så jävla smart - Don Haka
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 8 november 2015 kl. 02:30:32 »
Ursäkta en kanske dum fråga, men vad är den stora skillnaden mellan tv-dubben och video dubben, hade en vhs med Legend of Zelda och är därflör lite nyfiken.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)