I början av Disney Princess franschisen var Esmeralda, tillsammans med Jane, Megara, Alice och Tingeling med, innan Disney bestämde och kom över full med franschisens identitet och tog bort dem.
Jag tror inte att någon av dem varit med i den officiella franschisen, men enligt Disney Wiki så ska de ha varit med i vissa serietidningar.
Dessutom så räknades Tingeling länge som en Disneyprinsessa, men hör numera till Disneyälvorna.
Vilka hjältinnor/prinsessor beror dels på kungligheter (undantagen Pocahontas och Mulan, men en av dem är dotter till en hövding och en av dem räddar hela Kina) och dels på hur populära filmerna
blev, vilket är anledningen till att Eilonwy inte räknas in i skaran.
Kida räknas heller inte till Disneyprinsessorna, vilket beror på två saker; därför att för det första så blev filmen inte vidare populär och för det andra så är hon ingen vanlig människa, utan en övernaturlig människa, vilket förklarar hennes höga ålder på 8500 år, plus att hon är vithårig och fortfarande ung.
Anna och Elsa skulle från början vara med i skaran, men filmen blev en så stor musikal att Disney beslutade sig för att ge filmen en egen franschise.
Jag hoppas att Vaiana räknas till skaran framöver, det vore ju dumt av Disney att inte ta med henne då hon är dotter till en hövding.
När jag tänkte på detta syftade jag då på Snövit, Askungen, Alice, Lena, Törnrosa, Eilonwy, Ariel, Belle, Jasmine, Pocahontas, Esmeralda, Megara, Mulan, Jane, Tiana, Rapunzel, Merida, Anna, Elsa och Vaiana, dels med hjälp av videon nedan och dels med hjälp av de moderna mänskliga huvudrollerna i de stora biofilmerna.
Här är en video på YouTube (ja, nu hände detta 2005, så därför är inte Tiana, Rapunzel, Merida, Anna, Elsa och Vaiana med, sen är ju inte Jasmine heller med då hon stukade foten, vilket står i beskrivningen):
www.youtube.com/watch?v=4SSZBAPleVcHon är släkt med prins John och kung Rikard. 
Jag har alltid undrat hur i hela världen det kan vara så, det nämns i filmen att Kung Richard är Marians farbror, så jag undrar vems dotter hon kan vara. Men jag undrar fortfarande, hur kan de vara så, jag menar Marian är en Räv och John och Richard är ju Lejon.
Sen kan jag nämna att även om jag inte räknar Glädje och Judy Hopps till prinsess-skaran så tycker jag iallafall att de bär flera likheter med Rapunzel, Merida, Anna och Vaiana om man ser till personlighet och därför älskar jag dem på samma sätt som de 20 karaktärer jag nämnde ovanför videon ovan (ursäkta min röriga mening). Men sen är Judy Hopps en Kanin och Glädje är en känsla, så det kanske inte är jämförbart egentligen.