Författare Ämne: Vad Disney MÅSTE göra !  (läst 638 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gstone

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
Vad Disney MÅSTE göra !
« skrivet: 4 januari 2016 kl. 17:36:04 »
Jag vet att det här nog aldrig kommer hända. Men jag tycker Disney verkligen borde ha med originaldubbningen på DVD/Blu-Ray skivan. Det är fel att Disney berövar   fans alternativet  att höra orginal rösterna. Om det Disneys huvudkontor i USA som har bestämt det så borde dom skämmas. Och om anledningen  har något med pengar att göra så är det LÖJLIGT !   Dom är en av världens mest framgångsrika bolag !  vem är det som styr  Disney  Joakim von Anka ? Och om dom släppte original dubbningarna skulle Disney få en anledning att göra en av dom saker dom älskar mest . Få folk att betala för en ny utgåva av en film dom redan har. Fans förtjänar möjligheten att välja vilken dubbningen dom vill se. Det är helt fel att vi bara få alternativet att  se omdubbningarna. Dom lojala fansen förtjänar bättre. Det kan inte vara så svårt  att städa upp ljudspåret och släppa det på Blu-ray/DVD. Och om filmerna inte har blivit dubbade i sin helhet kan dom fylla i dom saknade scenerna  med andra skådespelare. Det är helt fel att originaldubbningarna inte har släppts att köpa ! Jag är säker på att många människor skulle köpa dom. Det här är något som MÅSTE hända fansen är värda det. Det behöver inte ens vara alla. Men NÅGRA vore kul ! Det kriminellt att detta   inte har hänt ! Både rättigheter och ljud restaurering är saker som enkelt kan fixas med pengar !. Dom är DISNEY !  Det är fullkomligt fel att orginaldubbningarna inte släppts ! Och jag tycker VERKLIGEN att dom borde göra det !. Men det kommer troligen inte hända för Disney är för snåla/lata eller så har Disneys  huvudkontor i USA något mot Sverige. Och om det är Disney  i Köpenhamns fel. Så kan jag inte för mitt liv förstå varför. Originaldubbning borde var ett språk alternativ på DVD/Blu-Ray skivan. och om inte hela filmen är dubbad och  dom inte vill slösa pengar på att dubba om dom scenerna kan dom bara ha tyst där eller ha omdubbningen som ersättare när dom  scenerna kommer.

FANSEN FÖRTJÄNAR ORIGINALDUBBNINGEN !

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 5 303
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vad Disney MÅSTE göra !
« Svar #1 skrivet: 4 januari 2016 kl. 20:15:38 »
Jag instämmer fullständigt; jag tycker också att det borde vara en självklarhet att ta med originaldubbningarna som alternativa ljudspår (i orestaurerad mono) på DVD och Blu-Ray, i de fall som det inte föreligger rättighetsproblem. I ett fåtal fall kan det säkert finnas rättighetsproblem eller tekniska problem, men det borde tillhöra undantagen. Taran och den magiska kitteln tror jag dock vore ett svårlösligt problem, i och med att den filmen var kraftigt nedklippt innan dubbningen av Disney (för att säkerställa en lägre åldersgräns), och där har t.o.m. ljudet redigerats för att få en mjukare övergång mellan de bortklippta scenerna. Det skulle nog därför kräva synkning och ganska mycket arbete med att fylla ut med något för att kunna få med den originaldubben på DVD eller Blu-Ray.

Så länge man inte lägger ner en massa tid på restaurering borde det röra sig om en i sammanhanget minimal kostnad för Disney - enbart att leta fram de gamla ljudbanden och digitalisera (=några timmars arbete) - samtidigt som det skulle medföra en stor fördel för konsumenterna. Rimligtvis borde kostnaden mer än väl kompenseras av ökad försäljning, varför det inte borde finnas någon nämnvärd risk i sammanhanget.

Det här problemet är ju dock på intet sätt unikt för Sverige, utan såvitt jag vet finns det inget land i världen där originaldubbningar av Disneys filmer har funnits med på DVD eller Blu-Ray. Därmed kan man dra slutsatsen att det med all säkerhet är ett policybeslut från Disney i USA, men varför har jag svårt att förstå. Min gissning är dock att om Disney Character Voices International i Köpenhamn skulle rekommendera för Disney i USA att ta med gamla dubbningar, så skulle det väga betydligt tyngre än om Disney i Sverige eller om "vanligt folk" föreslår det.

Möjligtvis kan det därför vara värt ett försök att kontakta den nya chefen på Disney Character Voices - Kirsten Saabye har nämligen nyligen gått i pension, och numera har hennes jobb övertagits av Michael Rudolph. Han har redan hunnit vara inblandad som kreativ ledare för några nyare dubbningar, främst serier på Disney Channel.

Elias Prenbo

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 4 januari 2016 kl. 21:27:05 »
Tja, jag tycker att 1972-års omdubb av Dumbo förtjänar att vara med som altenativt ljudspår på DVD och Bluray, då den är bättre än den nyaste 1990-talsdubben på samtliga punkter.

Utloggad gstone

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 4 januari 2016 kl. 22:23:02 »
Jag vill hellre se 1972-års omdubb av Dumbo än orginal dubbningen.

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 5 303
  • Kön: Man
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 5 januari 2016 kl. 00:09:05 »
Vad gäller Dumbo hade jag velat se alla tre dubbningar valbara på DVD/Blu-Ray-utgåvor, då jag är väldigt nyfiken på hur 1946 års originaldubb var. Men 1972 års första omdubb är ju femtioelva gånger bättre än den senaste dubbningen, så bara den hade kommit med är det ju ett väldigt stort kliv i rätt riktning...