Frfattare mne: Var kan jag hitta originaldubbningar ?  (lst 375 gnger)

0 medlemmar och 1 gst tittar p detta mne.

Utloggad gstone

• Seniormedlem
  • Antal inlgg: 261
    • Visa profil
Var kan jag hitta originaldubbningar ?
« skrivet: 18 januari 2016 kl. 14:42:04 »
 :'( :-* :-\ ::)   
« Senast ndrad: 18 januari 2016 kl. 18:43:31 av gstone »

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlgg: 5 477
  • Kn: Man
    • Visa profil
SV: Var kan jag hitta originaldubbningar ?
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2016 kl. 15:25:37 »
Med strsta sannolikhet lr du inte kunna hitta ngon originaldubb som inte har slppts p VHS eller DVD p ntet; i synnerhet inte Disneys. Det r alldeles fr oskert juridiskt, d det ju inte r helt lagligt och i synnerhet Disney har knappast ngon brist p advokater...

Och skulle ngon mot all frmodan ha lagt upp ngon sdan film p ntet, rder jag i s fall vederbrande att snarast tnka ver det. Trots allt r det ju knappast ngon svr konst att spra webbsidor p ntet...

Utloggad qnorsten

• Fullständig medlem
  • Antal inlgg: 165
  • Kn: Man
    • Visa profil
    • http://alltomtecknat.se
SV: Var kan jag hitta originaldubbningar ?
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2016 kl. 15:34:09 »
Jag vet inte hur lmpligt det r att efterfrga sdant hr, d det r olagligt att ladda ned filmer Knns ytterst osannolikt att de originaldubbningarna ska finnas tillgngliga p ntet. De enda originaldubbningarna som det kan vara mjligt att hitta t p ntet eftersom de ngongng slppts p DVD eller VHS r:

• Bambi (1994a-rs VHS-utgva fick utav misstag fel ljud av misstag)
  • Oliver och gnget (Den frsta batchen utav den frsta DVD-utgvan fick originaldubben utav misstag, den drogs snabbt in och en korrekt version slpptes. Utgvan med original dubben gr att snubbla ver p second hand och ntet (men svrt att se skillnad utan att lyssna, man mste jmfra ett nummer lngst in p DVDn). Jag har ocks fr mig att utav Scene-releaserna som ligger ute r frn den utgva, fr de som sysslar med fildelning, mer info fr du inte av mig!). Disney Channel har ocks visat filmen med originaldubben ett antal gnger (mest troligen utav misstag, d eftertexterna listar skdespelarna frn omdubben)
  • Pinocchio (D 1987 rs hyrfilm utgva hade originaldubben, denna r dock svr att f tag p och brukar kosta en hel del)
  • Alice i underlandet (1990-rs VHS utgva innehller originaldubbningen, medan alla senare innehller omdubbningen, svr att f tag p och brukar kosta en del)
  • Dumbo ( Originaldubbningen frn 1940-talet gr inte att f tag p, men frsta omdubbningen frn 1972 har givits ut p 1990-rs VHS-utgva samt visats p SVT under tidigt 90-tal)
  • Lady och Lufsen (enda som gr att f tag i med originaldubbningen dr r klippet frn Kalle Ankas Jul p julafton, vilken innehller originaldubbningen).
Resterande filmer har mig vetterligen aldrig slppts p DVD eller VHS utan bara visats p bio nr det begav sig. En del utav de filmerna t.ex. Taran och Den magiska kiteln, och Peter Pan finns tillgngliga fr forskare i Svensk mediadatabas, dock i vldigt dligt skick, och inget som alla fr ta del utav eller plocka med sig hem.

Mnga originaldubbningen s som 1940-talets originaldubb utav Dumbo, Originaldubben utav Trnrosa, Askungen och Lady och Lufsen fr att nmna ngra r till och med fr gamla fr att ens finnas i Svensk mediedatabas. Dessa finns nog endast bevarade i Disneys arkiv. Tyvrr verkar ju Disney vldigt ovilliga att slppa eller i vissa fall ens knnas vid att originaldubbningarna existerar.
Insamling utav Tecknade serier och ldre dubbningar
Hemsida: http://alltomtecknat.se
Youtubekanal: https://www.youtube.com/channel/UCVdS0RIlHenwCgijmSkvZug