Författare Ämne: Cats Don't Dance  (läst 212 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gstone

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
Cats Don't Dance
« skrivet: 11 mars 2016 kl. 21:14:17 »
Har filmen Cats Don't Dance visades på bio och eller tv i Sverige och har den släppts på vhs i Sverige. Om den gått på tv eller bio eller släppets på vhs och har den i så fall dubbade eller var den textad ?

Elias Prenbo

• Gäst
SV: Cats Don't Dance
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2016 kl. 22:06:58 »
Jag har visserligen inte sett denna film, men jag känner mig ganska säker på att den är bra.

Jag undrar precis detsamma som du.

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 5 152
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Cats Don't Dance
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2016 kl. 22:14:36 »
Cats Don't Dance har sänts på TV ett flertal gånger i Sverige under den svenska titeln Katter dansar inte - första gången på Canal+ 2000, och därefter även ett par gånger på SVT och Kanal 5. Jag känner inte till någon svensk dubbning, och när jag sett filmen har den sänts i textad originalversion.

En av mina kontakter däremot säger sig minnas en svensk dubbning, och i Svensk Mediedatabas tablåer står det vid några av sändningarna på Canal+ Blå som beskrivning:
"Tecknad familjefilm, svenskt tal."

Det mystiska i sammanhanget är dock att jag har beställt studiekopior från Kungliga Biblioteket på ett par "dubbade" sändningar från Canal+, och dessa var i själva verket på engelska med svensk text; likaså min egen inspelning av filmen på ett VHS-band.

Därför vet jag i dagsläget inte om det faktiskt finns någon svensk dubb, som sänts vid något annat tillfälle än där tablåerna uppger "Svenskt tal"; eller om uppgifterna är felaktiga och att filmen inte har dubbats till svenska. Jag låter det vara osagt, även om jag personligen är skeptisk till uppgifterna om att det skulle finnas någon dubbad version.

Filmen har inte gått på bio i Sverige, och såvitt jag vet har den heller inte släppts på VHS.