Författare Ämne: Super Mario bros. Supershow frågor.  (läst 389 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jimstrom

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 289
  • Kön: Man
  • Du ska alltid vara så jävla smart - Don Haka
    • Visa profil
Super Mario bros. Supershow frågor.
« skrivet: 23 mars 2016 kl. 20:17:58 »
Hej!

1.

Hur många avsnitt dubbades egentligen till svenska av Supershow?

2.

Utöver dom 6 vhs volymer som släpptes, har det släppts någon dvd utgåva av supershow på svenska?

tack på förhand
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 5 271
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Super Mario bros. Supershow frågor.
« Svar #1 skrivet: 23 mars 2016 kl. 22:42:23 »
The Super Mario Bros. Super Show bestod ju utöver live action-inslagen i varje avsnitt med Mario och Luigi som rörmokare av både Super Mario Bros. och Legenden om Zelda - totalt 65 avsnitt (52 Mario och 13 Zelda). Samtliga 65 avsnitt har dubbats till svenska, somliga i mer än en dubb.

Det släpptes ju som sagt 6 VHS-volymer med Mario-segmenten och så släpptes flera VHS-utgåvor (5?) av Zelda-segmenten. Alla dessa VHS-volymer hade en särskild VHS-dubb som inte använts någon annanstans - osäkert vilket dubbningsbolag som gjorde dem, men personligen skulle jag sätta en slant på Videobolaget/Kit & Co.

Därutöver har alla 65 avsnitt sänts på TV, och hade då en helt annan dubbning (med delvis samma röster), som gissningsvis bör vara originaldubben. Lite oklart vem som gjorde TV-dubben, men jag skulle gissa på Eurotroll i och med att det bör ha varit FilmNet som beställde dubbningen (på den tiden hyrde Eurotroll in sig i FilmNets TV-studio, innan de flyttade till egna lokaler). The Super Mario Bros. Super Show sändes först på FilmNet (alla 65 avsnitt), och åtskilliga år senare sände Fox Kids och senare Jetix de 52 Mario-avsnitten men dock tyvärr inte de 13 Zelda-avsnitten. Varför Fox Kids/Jetix inte sände just avsnitten som innehöll Legenden om Zelda vet jag inte.

Såvitt jag vet har inget av serien släppts på DVD i Sverige.

Utloggad Dennis90

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Super Mario bros. Supershow frågor.
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2016 kl. 21:24:38 »
Du har nog rätt i att serien inte släppts på DVD i Sverige hofverberg, men konstigt nog har dom första 12 avsnitten släppts på DVD i Norge och Danmark i alla fall med svenskt, danskt och norskt tal, för har bara sett dom DVDerna med typ bara Norska eller Danska omslag vad jag vet, så fattar inte varför dom DVDerna inte verkar kommit ut i Sverige, om dom nu lagt på svenskt tal på DVDerna. och dom DVDerna innehåller TV-dubben.

Kan tillägga också att volym 6 på VHS med Super Mario innehåller TV-dubben underligt nog, och det är helt blandade och lösryckta tecknade segment på den VHSen och den har inga live action segment, men volym 1-5 har särskild VHS dubbning och är i rätt ordning och dom har också live action inslagen med, fast odubbade.

Och du har rätt i också att det finns 5 VHSer med Zelda och alla dom innehåller alla 13 teckande Zelda avsnitt, vilket betyder att alla tecknade Zelda segment har två dubbningar.