Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

originaldubbningarna och omdubningar

Startat av gstone, 31 mars 2016 kl. 16:27:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Jag förstår  att Disney har någon regel om ljudet på filmerna son släppets på dvd och blu-ray och att det är därför dom dubbar om. Min personligen tycker jag det är rätt meningslöst då omdubbar vanligtvis har sämre kvalitet än orginaldubbningar vilka nästan alltid är bättre. Jag tycker att det är lite av en förolämpning mot Walts tidlösa mästerverk att förse dom med  en hastigt hopslagen omdubb med mycket sämre  kvalitet. Per-Axel Branner hela livsverk är i stort sett förlorat och otillgängligt för allmänheten. Jag hoppas att en dag Disney släpper original dubbarna som ett alternativt ljudspår på sina filmer. Om vi måste ha omdubbbningar  tycker jag vi borde få välja om vi ville se dom eller originalet ! Dom gamla Disney filmerna är en del av filmhistorien och borde inte förstöras av folk på 90-talet som vill "förbättra dom" och orginaldubbnigrna är en del svensk kulturhistoria och borde vara allmänt tillgängliga ! Nu är alltid vi har 90-tale omdubbningar av många av Disneys filmer och det är INTE rätt ! då dessa inte på långa vägar har samma kvalitet som originaldubbningrna. Så jag hoppas  verkligen att en dag Disney kommer släppa originaldubbningarna och vi kan alla njuta av dom. 
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

paddingtonbear

Ännu mer önsketänkande  :-X   Jag tror ju fortare du inser att det förmodligen aldrig kommer ske ju bättre...
Sedan kan man ju alltid vara drivande i hur Disney väljer att göra i framtiden genom att göra sin röst hörd på olika sätt. Dom själva är givetvis helt medvetna om vad dom väljer att göra med diverse ljudspår, kostnader och rättigheter och vad som sker när dom väljer att dubba något pånytt inför nya utgåvor ute bland disney fansen  :-\