Författare Ämne: Änglahund  (läst 674 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad moviefan

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 801
  • Kön: Kvinna
  • Välkomna till min egna blogg
    • Visa profil
Änglahund
« skrivet: 6 maj 2016 kl. 20:29:35 »
Hej på er

Undrar om det går att få tag i Änglahund 1an och 2an med svenskt tal.

Utloggad Epiphany

• Never Forget, Never Forgive
  • Relativ nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
SV: Änglahund
« Svar #1 skrivet: 7 maj 2016 kl. 00:51:54 »
Kort svar: CDon
Bara sök 'All Dogs go to Heaven' och du hittar DVD:er för båda filmer.

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 5 664
  • Kön: Man
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 7 maj 2016 kl. 01:34:26 »
Tyvärr har ingen av Änglahund-filmerna släppts på DVD i Sverige, utan för att få tag i dessa med svenskt tal är det bara VHS som gäller. VHS-utgåvorna är förstås utgångna sedan länge, så där är det begagnatmarknaden (Tradera, Blocket, second hand-affärer, loppisar, m.m.) som gäller. Den första filmen gavs ut av Sandrew Metronome och finns i åtminstone ett par olika utgåvor, och tvåan släpptes av Warner Home Video via Sandrew Metronome.

Änglahund 2 har jag synkat svenskt ljud av till brittisk DVD-bild, för att på så sätt få en svensk DVD-utgåva med DVD-kvalitet och svenskt tal. Det har jag dock inte gjort med ettan, och tyvärr har jag till dags dato inte lyckats få tag i stereoutgåvan av Änglahund.

Det finns nämligen åtminstone två olika utgåvor av Änglahund, kanske ännu fler, och jag är osäker hur man ser skillnad på dessa. En version med enbart monoljud (inget HiFi-spår alls) och där slutsången "Änglahund" av Hasse Andersson kapas när eftertexterna har slutat rulla; samt en annan version i stereo/HiFi som innehåller den kompletta sången "Änglahund" (vilket innebär att låten fortsätter spelas mot en helsvart bild i ett par minuter efter att sluttexterna rullat färdigt; precis som när filmen visades på bio).

Kort svar: CDon
Bara sök 'All Dogs go to Heaven' och du hittar DVD:er för båda filmer.
Om man nöjer sig med brittiska importutgåvor med engelskt tal utan text, ja. Men det var ju inte det frågan gällde...

Utloggad Epiphany

• Never Forget, Never Forgive
  • Relativ nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 7 maj 2016 kl. 07:43:54 »
Citera
Om man nöjer sig med brittiska importutgåvor med engelskt tal utan text, ja. Men det var ju inte det frågan gällde...

Märkligt; senaste gången jag tittade i beskrivningen, fanns Svenska som alternativt ljudspår. Då måste de ha ändrat det.
(Jag skulle inte nämna det om jag inte hade bevittnat det först.)
« Senast ändrad: 7 maj 2016 kl. 07:50:33 av Epiphany »

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 7 maj 2016 kl. 08:47:52 »
Kanske CDON hade skrivit fel...? Jag har själv båda de brittiska DVD-utgåvorna här hemma, så jag kan intyga med säkerhet att de tyvärr inte har något svenskt ljudspår.

paddingtonbear

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 7 maj 2016 kl. 16:06:55 »
Fungerar väl lika bra med en tv inspelning  ::)  har både Filmnet och tv3(?) Sändningar med ettan någonstans med bra ljud lr om det är kanal fem

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 7 maj 2016 kl. 19:01:11 »
Fungerar väl lika bra med en tv inspelning  ::)  har både Filmnet och tv3(?) Sändningar med ettan någonstans med bra ljud lr om det är kanal fem
I mono eller stereo? VHS-utgåvan med monoljud verkar inte vara särskilt svår att få tag i, men stereoutgåvan har jag hittills gått bet på.

FilmNet sände ju de allra flesta dubbade program enbart i mono (fyra monospår för svenska, norska, danska och finska/engelska), så inspelningen därifrån lär väl säkerligen vara i mono. Jag minns dock inte om kvaliteten där var lika bristfällig som på VHS-utgåvan utan HiFi eller inte. För åtminstone en av VHS-utgåvorna har ärligt talat ganska dåligt ljud, med inte mycket till bas alls och heller inte alltför mycket till mellanregister. Jag vill minnas att sändningarna på SVT hade lika bristfälligt ljud.

Däremot kan ju TV3/Kanal 5 och andra kanaler ha sänt filmen i stereo, då de ju inte haft tekniska begränsningar vad gäller ljudspår och ljudkanaler.