Författare Ämne: Det var en gång - tidernas äventyr dvd box  (läst 791 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gstone

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
Det var en gång - tidernas äventyr dvd box
« skrivet: 27 maj 2016 kl. 17:48:18 »
Jag har en fråga om Det var en gång... Tidernas äventyr. Har den dvd box som släppets october 2014 orginal rösterna elle dom två omdubbningar ?

Inloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 5 665
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Det var en gång - tidernas äventyr dvd box
« Svar #1 skrivet: 27 maj 2016 kl. 21:15:04 »
DVD-boxen med Det var en gång - Tidernas äventyr som Svensk Filmindustri gav ut 2014 innehåller SVTs originaldubb. Detsamma gäller den andra DVD-boxen som Pan-Vision gav ut 2008.

Den första DVD-boxen som Pan-Vision gav ut 2006 (och som saknade de två sista avsnitten) innehöll däremot de båda VHS-omdubbningarna av Tomas Bolme.

Serien har alltså släppts på DVD i Sverige tre gånger; två gånger av Pan-Vision och efter det en gång av SF.

Utloggad gstone

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 28 maj 2016 kl. 13:57:15 »
DVD-boxen med Det var en gång - Tidernas äventyr som Svensk Filmindustri gav ut 2014 innehåller SVTs originaldubb. Detsamma gäller den andra DVD-boxen som Pan-Vision gav ut 2008.

Den första DVD-boxen som Pan-Vision gav ut 2006 (och som saknade de två sista avsnitten) innehöll däremot de båda VHS-omdubbningarna av Tomas Bolme.

Serien har alltså släppts på DVD i Sverige tre gånger; två gånger av Pan-Vision och efter det en gång av SF.

Jag köpt 2014 utgåvan Och det är defenetivt Gunnar Ernblad som är brättaran och inte Tomas Bolme. Jag hör också Ernblad i andra roller. Vad är det som på går ?
« Senast ändrad: 28 maj 2016 kl. 14:07:58 av gstone »

Utloggad Varsågod

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 28 maj 2016 kl. 14:13:26 »
Det är precis som Daniel har skrivit; Den första boxen som släpptes innehöll dubbningen med Tomas Bolme et al. I denna första utgåva saknades de två sista avsnitten av serien, varför samma bolag senare gav ut den i sin helhet, denna gång med den ursprungliga dubbningen.

Den ursprungliga dubbningen - där Tomas Bolme inte medverkar - användes även för den utgåva som släpptes 2014.

Utloggad gstone

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 28 maj 2016 kl. 15:24:33 »
Jag ser på tv serien med 2014 dvd boxen och brättaran och han med skägget är Gunnar Ernblad  ska det vara så ? Har jag orginal dubbingen ?

Inloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 5 665
  • Kön: Man
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 28 maj 2016 kl. 21:05:39 »
Det låter väldigt märkligt, för Gunnar Ernblad medverkar inte i SVTs originaldubb från 1978.

Gunnar är bara med i VHS-omdubben av avsnitt 13 - 24 (medan Tomas Bolme var berättare i avsnitt 1 - 12), som alltså förutom VHS bara användes i Pan-Visions första DVD-box från 2006 (som saknade de två sista avsnitten; då de avsnitten inte finns i någon omdubb).

I originaldubben är det växelvis Jan Nygren och Ragna Nyblom som är berättare.

Är du helt säker på att du inte hört fel på Gunnar Ernblad och Jan Nygren?