Författare Ämne: Godkända och underkända röster  (läst 242 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elias Prenbo

• Gäst
Godkända och underkända röster
« skrivet: 27 maj 2016 kl. 21:01:46 »
Jag tänkte att ta upp lite saker om godkända och underkända röster.

Jag vet att Olli Markenros, Peter Wanngren, Jörgen Lantz och John Harryson spelade Nalle Puh, Tiger, Nasse och Ior senast i Nalle Puh och Jakten på Christoffer Robin och i samband med Tigers Film blev de underkända för rollerna. Guy De La Berg spelade Nalle Puh från 2000-2010, men olyckligtvis blev han sjuk 2011, när Nalle Puhs Film - Nya Äventyr i Sjumilaskogen skulle rollbesättas och då byttes han ut mot Jan Jönsson.

Jag har också för mig att Jan Modin var godkänd som Långben 1996-1999, men i samband med Musse Pigg och Hans Vänner Firar Jul blev han underkänd och då godkändes istället nuvarande Johan Lindqvist.

Och sen är ju varken Staffan Hallerstam eller Monica Forsberg längre godkända av Disney som Knattarna.

Sen kan det finnas röster som fortfarande är godkända, men inte velat fortsätta, haft förhinder eller liknande. En del skådespelare byts ut för att den tidigare är död, en del byts ut för att en tidigare är för dyr att anlita, en del byts ut för att de tidigare inte längre är aktiva osv.

Jag tog bara upp de som jag vet inte längre är godkända av Disney, vilka finns det mer?

Vissa har jag inte lyckats få reda på, jag misstänker att bara Disney själva och i vissa fall respektive dubbningsbolag kunna svara.