Författare Ämne: Ovanligt mycket spam?  (läst 380 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TonyTonka

• Nostalginisse och Disneyfanatiker
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 825
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Min blogg
Ovanligt mycket spam?
« skrivet: 13 augusti 2016 kl. 21:47:41 »
Är det bara jag eller har det varit ovanligt mycket spaminlägg de senaste dagarna?  Idag har jag sett minst fyra spaminlägg, bland annat i tråden "Hallå".  ::)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg (bloggen uppdaterades senast: 2017-06-02)

Vila i frid, älskade Mitzi Hund. :'(
10/4 2003 - 28/8 2017

Utloggad TonyTonka

• Nostalginisse och Disneyfanatiker
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 825
    • Visa profil
    • Min blogg
SV: Ovanligt mycket spam?
« Svar #1 skrivet: 13 augusti 2016 kl. 23:17:55 »
Och sedan jag postade den här tråden har ytterligare tre spaminlägg postats i tråden Hallå.  :-\

Dessutom har jag märkt att det varit ovanligt många personer online idag, vilket bekräftas då det enligt statistiken varit som mest 72 personer inloggade på forumet idag (nu är det bara typ 44 minuter kvar av dygnet, så antagligen så kommer räkneverket återställas vid midnatt, men jaja.  :P ), jag undrar i såfall om alla varit botar eller om det varit legitima användare.  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg (bloggen uppdaterades senast: 2017-06-02)

Vila i frid, älskade Mitzi Hund. :'(
10/4 2003 - 28/8 2017

Utloggad Hampus.J

• Relativ nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 13 augusti 2016 kl. 23:35:23 »
På statistiksidan kan man se att 72 mycket riktigt är en väldigt hög siffra. Faktiskt den högsta sedan julafton förra året. Undrar varför så många va inloggade då ???

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 5 412
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 14 augusti 2016 kl. 02:39:50 »
Ja, tyvärr har det varit ovanligt många spaminlägg här de senaste dagarna. Uppenbarligen verkar någon eller några ha lyckats ta sig runt de anti-spamskydd som finns här (bl.a. det traditionella CAPTCHA-skyddet plus frågorna som gäster måste besvara).

Alla inlägg har postats från olika IP-adresser men många av inläggen har ju trots det varit i det närmaste identiska, vilket får mig att misstänka att det rör sig om ett botnet; d.v.s. en grupp datorer med oskyldiga ägare som har infekterats med spyware eller liknande och tagits över av någon annan som skickar alla inlägg. Det är tyvärr relativt vanligt nuförtiden, som gör att IP-adresserna som inläggen kommer ifrån inte alls behöver komma från de faktiska spammarna.

I och med att alla inlägg kommer från olika IP-adresser är det i det närmaste lönlöst att kunna blockera IP-adresserna för att komma runt problemet, och därigenom är det här ett svårlöst problem. Jag kommer att lyfta frågan med utvecklingsteamet bakom forumprogramvaran SMF, och kommer även undersöka om det finns plugins/mods för att ytterligare minska risken för spam.

Om problemet kvarstår och inte går att minska kanske jag i värsta fall måste stänga av möjligheten för gäster att skriva inlägg, så att alla måste registrera sig som medlemmar; men den utvägen vill jag helst slippa om jag inte måste...