Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Vilka ligger bakom följande röster på Cartoon Network?

Startat av TonyTonka, 28 augusti 2016 kl. 20:20:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Jag har vuxit upp med Cartoon Network, och under åren har jag funderat mycket på somliga röster, så därför undrar jag nu om någon vet vem som spelar:

Ami och Yumi i Hi! Hi! Puffy Ami Yumi Show
Andys mamma i Ekorrpojken
Buttran i Powerpuffpinglorna (originalserien alltså, tror att samma person ligger bakom rösten till Marie i Ed Edd & Eddy, har sett på somliga ställen att Gunilla Herminge anges som Buttrans röst, men jag känner mig tveksam till det
General Skarr, Hector Con Carne och Major Dr. Ghastly i Evil Con Carne
Gustav och Jon Arbuckle i The Garfield Show
Jimmy i Jimmys vrickade värld
Max i Fosters hem för påhittade vänner
Mary Test och Gil i Johnny Test
Snurre Sprätt, Pelle Gris och Tina i The Looney Tunes Show
Sunny Bridges och Lil'D i Klass 3000
Sparky i Atomic Betty
Talia Bannon och Des i Spionfamiljen
Wayne i Tvillingarna Kramp

För övrigt är jag till 95% säker på att Maria Bingestam INTE spelar Blomman i Powerpuff Girls - Filmen. Jag är i stället rätt säker på att det är Lena Ericsson som gör rösten till Blomman, både i långfilmen och tv-serien.

Tack på förhand.  :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Alexander

#2
Har inte sett den här tråden innan tyvärr.   :P
Ska hjälpa dig med dem jag kan.

Tina i Looney Tunes Show spelas till 100%  av Lizette Pålsson  :D
Mary Test är lite krångligare eftersom figuren har haft två svenska röster men jag är väldigt säker på att hon spelades av Elina Raeder och Micaela Remondi.  :)
Hennes syster Susan är jag också väldigt säker på spelades av Anna Engh och Mia Kihl.

Buttran i Powerpuffpinglorna har jag själv också undrat vem det är, men för mig låter hon som Gizela Rasch.  Men där kan jag ha fel.

TonyTonka

Citat från: Alexander skrivet 16 januari 2017 kl. 18:33:47
Har inte sett den här tråden innan tyvärr.   :P
Ska hjälpa dig med dem jag kan.

Tina i Looney Tunes Show spelas till 100%  av Lizette Pålsson  :D
Mary Test är lite krångligare eftersom figuren har haft två svenska röster men jag är väldigt säker på att hon spelades av Elina Raeder och Micaela Remondi.  :)
Hennes syster Susan är jag också väldigt säker på spelades av Anna Engh och Mia Kihl.

Buttran i Powerpuffpinglorna har jag själv också undrat vem det är, men för mig låter hon som Gizela Rasch.  Men där kan jag ha fel.

Tack för infon!

Jo, jag tyckte också att Tina lät som Lizette Pålsson. ^^

Anledningen till att jag är osäker på att Gunilla Herminge spelade Buttran är att jag minns att när jag frågade Mikael Roupé om rösterna till Powerpuffpinglorna, så nämnde han att Lena Ericsson, Gizela Rasch och Elin Abelin gjorde huvudrollerna, och när jag jämför Elin Abelins insats som Daphne i Scooby-Doo (2002) tycker jag att det finns en liten likhet, även om jag tror att skådespelaren som spelar Buttran /och Marie Kanker) gör till rösten en hel del.

Gizela Rasch bör det dock inte vara som spelar Buttran, då Gizela skrev på Facebook att hon inte spelade Marie i Ed Edd n Eddy, vars röst låter snarlik Buttrans röst.

Blomman och Bubblan spelas i alla fall utan tvekan av Lena Ericsson, så långt är jag säker. ^^

När jag såg Johnny Test på Cartoon Network märkte jag faktiskt aldrig att Systrarna Test bytte röst mellan avsnitten, men jag misstänker att jag bara såg avsnitt med de tidigare rösterna. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Jag har nu fått ihop lite röstprover efter att ha gått igenom mina vhs-filmer, tyvärr så dog dock videon mitt i allting, så jag har tyvärr inte kunna fixa röstprover på karaktärerna i Spionfamiljen och Fosters hem för påhittade värld, som jag vet att jag har inspelade avsnitt av.

Dock så har jag lyckats fixa röstprover på följande karaktärer:

Jimmy (Jimmys vrickade värld), Andys mamma (Ekorrpojken), Sunny Bridges (Klass 3000)

Jag har även fixat ihop lite röstprover på andra figurer ur dem serierna som jag också vill veta rösterna:

Från Jimmys vrickade värld: Becky (Robins nördiga kompis) och Yancy (Jimmys alienstyvsyster)
Från Tvillingarna Kramp: Wendy, Borgmästaren (som också är Wendys pappa), Skolfröken
Från Klass 3000: Rektor Luna (hade bara en liten bit av ett avsnitt inspelat, utan dialog från Madison och Lil'D som jag också tänkte göra röstprov på.  :-\ )
Från Ekorrpojken: Andy

Jag tycker att Skolfrökens röst låter som Annika Rynger, men är inte säker. Jag vet också att det står att Wendy spelas av Annica Smedius i dennes skådespelarindex, men jag tycker bannemig inte att det låter som henne? xD

I en tidigare tråd nämnde Elios (stavade jag rätt där?  :-[ ) att Oskar Karlsson spelar Andy, och att Andy i somliga avsnitt har en annan röst, dessutom kvinnlig. Det är den rösten som förekommer i klippet jag bifogar.

Slutligen kan jag nämna att i klippet med Wayne Kramp hör man även Lawrence Mackrory som Lucien Kramp och Sharon Dyall som Mrs. Cramp i en replik vardera.

Är det någon som känner igen rösterna i klippen? ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Förlåt för dubbelpost, men jag var tvungen för att kunna posta det sista röstprovet.  :)

Hoppas nu att någon känner igen någon av rösterna.  ;D
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

ddubbning

Jag tycker att Andy låter som Annica Smedius och Borgmästaren låter som Andreas Nilsson. Det var en del av de andra rösterna som också lät bekanta även om jag inte direkt kan knyta dem till någon särskild skådespelare.

Anders

Citat från: TonyTonka skrivet 16 januari 2017 kl. 18:50:07
Anledningen till att jag är osäker på att Gunilla Herminge spelade Buttran är att jag minns att när jag frågade Mikael Roupé om rösterna till Powerpuffpinglorna, så nämnde han att Lena Ericsson, Gizela Rasch och Elin Abelin gjorde huvudrollerna
Kan det inte ha varit en av filmerna han menade då? För även om det var ett tag sedan jag såg serien så känner jag mig hyfsat säker på att Lena Ericsson gjorde rösten till både Blomman och Bubblan. Sedan tycker jag absolut att Buttrans röst liknar Marie Kratz, och därmed tycker jag att Gunilla Herminge låter mest sannolik.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

TonyTonka

#8
Jag lade upp en länk till detta ämnet på min fansida om dubbning på Facebook, och fick oväntat mycket kommentarer:

https://www.facebook.com/gregor.samssa.73/posts/624715597715344?notif_t=like&notif_id=1485516366044816

Om ni inte pallar att gå in på länken så är detta vad jag fått reda på hittils:

Från Tvillingarna Kramp:

Wayne Kramp - Karl Dyall
Lucien Kramp - Lawrence Mackrory, senare Annica Smedius
Wendy - Anna Book, senare Annica Smedius

Från Fosters:

Max - Hugo Paulsson (I några säsonger)
Eduardo - Per "Ruskträsk" Johansson

Från Ekorrpojken:

Andy - Kan eventuellt vara Anneli Heed enligt Anna Engh (fd. Nordell).

Citat från: Anders skrivet 27 januari 2017 kl. 08:45:11
Kan det inte ha varit en av filmerna han menade då? För även om det var ett tag sedan jag såg serien så känner jag mig hyfsat säker på att Lena Ericsson gjorde rösten till både Blomman och Bubblan. Sedan tycker jag absolut att Buttrans röst liknar Marie Kratz, och därmed tycker jag att Gunilla Herminge låter mest sannolik.

Jo, även jag är säker på att Lena Ericsson är både Bubblan och Blomman, och visst tycker jag som sagt att Buttrans röst liknar Marie Kratz, men jag har för mig att jag specefikt frågade Mikael Roupé om tv-serien, då ju långfilmen redan finns på dubbningshemsidans creditssida. Jag ska inte svära på det dock. ^^

Citat från: ddubbning skrivet 27 januari 2017 kl. 00:41:13
Jag tycker att Andy låter som Annica Smedius och Borgmästaren låter som Andreas Nilsson. Det var en del av de andra rösterna som också lät bekanta även om jag inte direkt kan knyta dem till någon särskild skådespelare.

Jag kan hålla med om att Andys röst påminner lite om Annica Smedius, men det verkar inte vara hon enligt facebook-sidan jag länkade till ovan. Liksom du så tycker jag också att en del av rösterna låter bekanta, även om jag inte heller kan knyta de m till någon särskild skådespelare. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Är det förresten någon som har koll på om SDI Media (som en gång var Sun Studio) fortfarande är omöjliga att få fram credits från? ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 27 januari 2017 kl. 22:44:42
Är det förresten någon som har koll på om SDI Media (som en gång var Sun Studio) fortfarande är omöjliga att få fram credits från? ^^
Senast jag försökte, ja; tyvärr.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 januari 2017 kl. 23:08:47
Senast jag försökte, ja; tyvärr.

Jag undrar varför?   ???

Anledningen till att credits inte finns utsatt på TV kanske beror på att de måste betala skådespelarna extra, men det måste man väl inte om man lämnar ut credits till någon? Eller har jag fel?

Det kanske också kan bero på tidsbrist? Att dubbningsbolagen helt enkelt inte har tid att leta fram credits?  ???

Hursomhelst så tycker jag det är jättesynd att så många dubbningsbolag inte kan/får/vill dela med sig av creditslistor, det blir så många bra dubbningsinsatser vars röster förblir (ofrivilligt?) okända. :(
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

ddubbning

Citat från: TonyTonka skrivet 27 januari 2017 kl. 13:23:00

Jag kan hålla med om att Andys röst påminner lite om Annica Smedius, men det verkar inte vara hon enligt facebook-sidan jag länkade till ovan. Liksom du så tycker jag också att en del av rösterna låter bekanta, även om jag inte heller kan knyta de m till någon särskild skådespelare. ^^

Nej, då kan det ju inte vara hon.

Ja, det var som sagt en del bekanta röster där.

Erika


TonyTonka

Citat från: Erika skrivet 28 januari 2017 kl. 09:53:32
Skolfrökens röst låter som Annika Rynger.

Jo, jag håller med om det.

Jag hittade just ett avsnitt av Tvillingarna Kramp på youtube, som bör vara ett av de senare dubbade avsnitten. Enligt Lawrence Mackrory så dubbades serien först på ett bolag, och då gjorde han rösten till Lucien, och senare flyttades serien till ett annat dubbningsbolag, och då tog Annica Smedius över.

Såvitt jag har kunnat höra så är Ole Ornered (Pappan och Tony) och Maria Rydberg (Mari) kvar i sina roller, men Annica Smedius har tagit över rösten som Lucien, Wendy och Skolfröken, Maria Rydberg har tagit över Sharon Dyalls roll som mamman, och Wayne har också bytt röst. Nu undrar jag om någon känner igen Waynes röst i klippet?


https://www.youtube.com/watch?v=bVE9jP84J18&t=318s

Några namn som jag fick upp i huvudet när jag kollade på klippet var Jesper Adefelt och Nassim Al Fakir, kan det vara någon av dem? ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D