Fjällräven, som tydligen heter "Berra", dyker upp omkring 22:22 i följande video. Och nog tycker jag att det låter som Dolk.
https://www.youtube.com/watch?v=EGPOK0Cyzy0
Nja, det håller jag inte riktigt med om, för jag känner igen Fredriks röst, han mest kända rollfigur är väl som Buzz Lightyear i Toy Story-filmerna, jag har jämfört rösten med både han och Michael Jordan i Space Jam och tycker inte att rösten låter det minsta lik dessa röster, eller?
I och för sig vet jag att Fredrik Dolk har varit med i ganska många dubbningar, men jag känner lätt igen hans röst, särskilt när jag utgår ifrån Buzz Lightyear, finns även många andra exempel:
- Hans Lindgren (berättarrösten i Tjuren Ferdinand)
- John Harryson (Joakim Von Anka)
- Olof Thunberg (Shere Khan i Djungelboken)
- Bert-Åke Varg (Asterix, fast å andra sidan har han många gånger förställt sin röst)
- Peter Harryson (Fille i Herkules)
- Johan Wahlström (Fred Flinta)
- Guy De La Berg (Nalle Puh)
- Mikael Roupé (Sergeanten i Toy Story)
- Lena Ericsson (Bo Peep i Toy Story)
- Olli Markenros (Hamm i Toy Story)
- Stefan Frelander (Rex i Toy Story)
- Thomas Engelbrektson (Mr Potato Head i Toy Story)
- Charlie Elvegård (Kanin i Nalle Puh)
- Mona Seilitz (Cruella De Vil i Pongo och De 101 Dalmatinerna)
- Dan Ekborg (Anden i Aladdin)
- Ingvar Kjellson (Prins John i Robin Hood)
- Sven Lindberg (Sir Väs i Robin Hood)
- Gunnar Ernblad (Albert i DuckTales)
- Allan Svensson (Sulley i Monsters Inc)
- Leif Andrée (Marwin i Hitta Nemo)
- Bo Maniette (Kapten Krok i Peter Pan och Magister Rocka i Hitta Nemo)
- Ingemar Carlehed (Berättaren i Nalle Puh)
- Bertil Engh (Toadie i Bumbibjörnarna och Kung Louie i Luftens Hjältar)
Ja, det finns säkert fler exempel, men det är sent nu så jag fyller i en annan gång…
Nu vet jag att vissa skådespelare förställt sina röster på flera olika sätt (bla Anders Öjebo, Roger Storm, Andreas Nilsson, Steve Kratz, med flera) och vissa andra går inte att ta miste på (ex vis John Harryson, Olof Thunberg, Guy De La Berg, med flera), men iallafall så övar jag mig allt mer på att känna igen röster lite här och var.