Författare Ämne: Vart i världen utspelar sig Disney och Pixars filmer?  (läst 441 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Disneyfantasten

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 463
  • Kön: Man
  • Jag är Gazelle, välkommen till Zootropolis.
    • Visa profil
Vart i världen utspelar sig Disney och Pixars filmer?
« skrivet: 15 januari 2017 kl. 23:25:20 »
Jag är mycket intresserad av var Disney och Pixars filmer utspelar sig, vissa är mer självklara och andra kan vara lite svåra.

Jag valde att utesluta Fantasia från listan då den är mer musikal, samt klassikerna från 1943-1949 då de är mer okända och de flesta har nog inte ens hört talas om dem.

Så här är listan över var Disneyklassikerna utspelar sig:
- Snövit och De Sju Dvärgarna: Tyskland
- Pinocchio: Italien
- Dumbo: USA (Florida i början)
- Bambi: Vermont i norra USA
- Askungen: Frankrike
- Alice i Underlandet: England
- Peter Pan: London, England
- Lady och Lufsen: småstad i USA
- Törnrosa: Frankrike
- Pongo och De 101 Dalmatinerna: London, England
- Svärdet i Stenen: England
- Djungelboken: Indien
- AristoCats: Paris, Frankrike
- Robin Hood: England
- Filmen om Nalle Puh: antagligen England (med tanke på att A A Milne är britt)
- Bernard och Bianca: Bayou i USA
- Micke och Molle: Vermont i norra USA
- Taran och Den Magiska Kitteln: mytologiska Wales
- Mästerdetektiven Basil Mus: London, England
- Oliver och Gänget: New York
- Den Lilla Sjöjungfrun: Karibiska havet
- Bernard och Bianca i Australien: naturligtvis Australien (den enklaste av alla)
- Skönheten och Odjuret: Frankrike
- Aladdin: Saudiarabien
- Lejonkungen: Kenya i östra Afrika
- Pocahontas: Virginia i USA, Nordamerika
- Ringaren i Notre Dame: Paris, Frankrike
- Herkules: Grekland
- Mulan: Kina
- Tarzan: Gabon i västra Afrika
- Kejsarens Nya Stil: Peru i Sydamerika
- Atlantis: Medelhavet
- Lilo och Stitch: Hawaii
- Skattkammarplaneten: ?
- Björnbröder: Kanada
- Kogänget: Texas i södra USA
- Prinsessan och Grodan: New Orleans i USA
- Trassel: Tyskland
- Röjar-Ralf: södra Kalifornien
- Frost: Norge
- Big Hero 6: San Fransocyo
- Zootropolis: i en djurvärld med samma namn
- Vaiana: Pylonesiska övärlden

Här är Pixars filmer:
- Toy Story 1, 2 & 3: småstad i USA
- Ett Småkryps Liv: Mexico
- Monsters Inc: Monstervärlden
- Hitta Nemo: Australien
- Superhjältarna: Chicago
- Bilar: Arizona i USA
- Råttatouille: Paris, Frankrike
- WALLE: ?
- Upp: Venezuela
- Modig: Skottland
- Insidan Ut: San Fransisco i Kalifornien
- Den Gode Dinosaurien - ?

Rätta mig gärna om jag har fel, men de flesta tror jag ska vara rätt.

Jag är förövrigt imponerad över att Frost utspelar sig i Skandinavien (vilket är mycket sällsynt för en Disneyfilm).

Utloggad TonyTonka

• Nostalginisse och Disneyfanatiker
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 825
    • Visa profil
    • Min blogg
SV: Vart i världen utspelar sig Disney och Pixars filmer?
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2017 kl. 23:33:37 »
Om jag minns rätt så utspelar sig Skattkammarplaneten inte på Jorden, utan på en annan planet i ett alternativt universum.

Wall-E utspelar sig på Jorden (oklart var på jorden, dock) samt i rymden

Den gode dinosaurien utspelar sig liksom Skattkammarplaneten i ett alternativt universum, dock på jorden till skillnad från en annan planet.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg (bloggen uppdaterades senast: 2017-06-02)

Vila i frid, älskade Mitzi Hund. :'(
10/4 2003 - 28/8 2017

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 5 412
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2017 kl. 02:36:29 »
- Frost: Norge
(...)
Jag är förövrigt imponerad över att Frost utspelar sig i Skandinavien (vilket är mycket sällsynt för en Disneyfilm).
Att Frost faktiskt utspelas i Norge låter jag vara osagt... Det är ju visserligen ett välkänt faktum att filmen är inspirerad av Skandinavien i allmänhet och Norge i synnerhet, och att animatörerna reste till Norge för inspirationen till animationen, men det är ju inte samma sak som att det bokstavligt utspelas i Norge. Jag skulle snarare vilja kalla det för ett skandinaviskinspirerat fantasiland. Trots allt finns ju faktiskt inte Arendal i verkligheten...

- Snövit och De Sju Dvärgarna: Tyskland
Vad är det som säger att Snövit och de sju dvärgarna utspelas i Tyskland? Visserligen bygger ju filmen på en folksaga som av allt att döma har tyskt ursprung, och som åtminstone nedtecknades av de tyska bröderna Grimm, men det säger ju ingenting om var filmen i sig utspelas. Trots allt nämns ju varken land eller geografisk placering i filmen, och vad jag kommer ihåg nämns det inte ens i folksagan (åtminstone i bröderna Grimms populärt tillgängliga version) något om att handlingen utspelas i ett specifikt land; vare sig Tyskland eller någon annanstans.

Om jag inte har missat något uppenbart skulle jag snarare vilja hävda att filmen utspelas i ett ospecificerat sagoland som vi inte får veta tillräckligt mycket om för att kunna placera in geografiskt.

Utloggad Alexander

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 652
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2017 kl. 09:17:23 »
Självklart kan man tolka Snövits land som man själv vill. De nämner ju inte det i filmen. Men de flesta säger Tyskland för att det är en tysk saga och att i bakom kulisserna dokumentärer och intervjuer med både Walt Disney och de andra som jobbade på filmen så berättar dem väldigt mycket att just Tysklands arkitektur var en stor inspiration till hur miljöerna i filmen skulle se ut. Samma sak gäller med Frost, självklart kan det vara vilket skandinaviskt land som helst men i intervjuer med regissörerna säger de att historien utspelar sig i Norge.

När de gjorde Den gode dinosaurien reste de till Montana, USA för inspiration. Och om man ser i filmen så stämmer miljöerna exakt med dem som de studerade i Montana.

Besök gärna min Disney blogg som innehåller bl.a nyheter, recensioner och dubbningar: http://nouw.com/sacredgold
För övriga creditslistor av icke-Disney filmer besök gärna: http://nouw.com/dubbox

Utloggad Anders M Olsson

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 548
    • Visa profil
    • Disneyania / D-zine
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2017 kl. 09:28:40 »
Trots allt finns ju faktiskt inte Arendal i verkligheten...

Jodå, Arendal finns visst i verkligheten! Det är en kommun och en stad i Norge. :)

(Dessutom finns det en stadsdel i Göteborg som heter Arendal.)

Så vitt jag vet finns namnet inte med i HC Andersens saga. Det är nog påhittat av Disney, förmodligen med inspiration från den verkliga platsen.