Författare Ämne: SSL-certifikat/säkra sidor och mobilanpassning  (läst 1185 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 6 469
  • Kön: Man
    • Visa profil
SSL-certifikat/säkra sidor och mobilanpassning
« skrivet: 14 november 2017 kl. 12:14:40 »
Jag har precis ordnat med SSL-certifikat för Dubbningshemsidan, och kommer därmed att gå över till säker krypterad anslutning (HTTPS istället för HTTP) - det innebär alltså på ren svenska att det blir i stort sett omöjligt för utomstående att läsa av trafiken på vägen mellan webbläsaren/användaren och servern.

Egentligen kan det vara overkill, då det inte är alltför många sidor på Dubbningshemsidan som är särskilt känsliga att skicka över nätet - det är framförallt inloggningen till forumet, plus enstaka andra formulär som kan göra någon reell skillnad. Men icke desto mindre är det klokt att byta till säkra sidor; inte minst då Google numera rankar säkra sidor bättre än "vanliga" och att Chrome har rapporterat att de inom kort ska börja varna vid alla icke-säkra sidor.

Innan alla sidor faktiskt byts till HTTPS är det dock mycket att testa, för att säkerställa att alla länkar är korrekta och att inga problem uppstår. Framförallt är det väldigt lätt hänt att webbläsarna varnar för så kallad "blandat innehåll" (mixed content); d.v.s. att man på en HTTPS-sida gör anrop till servrar som bara kör HTTP.

Jag ser därför gärna att ni hjälper till och testar hela sajten och forumet med HTTPS/SSL, så att vi tillsammans kan upptäcka fel och problem innan sajten byter skarpt. Det gör ni genom att helt enkelt byta ut http:// till https:// i adressfältet; som gör att startsidan alltså kommer att få:
https://www.dubbningshemsidan.se

Då bör ni få ett hänglås som ikon bredvid adressfältet i webbläsaren, som visar att anslutningen är krypterad och säker. Posta gärna här om ni hittar problem - om webbläsaren varnar för någonting, eller om någon länk leder tillbaka till HTTP-sidan (så att hänglåset försvinner).

Jag håller också på att arbetar på en helt ny design för Dubbningshemsidan, som ska bli mobilanpassad och använder sig av så kallad responsiv design - d.v.s. att sidan ska se bra ut oavsett skärm och upplösning. Det är dock mycket jobb för att få allting att fungera som jag vill, och därför vet jag inte hur långt borta det kan vara.

Tyvärr är ju det här forumet inte särskilt mobilanpassat, vilket jag beklagar. I nästa större version av forumprogramvaran SMF, d.v.s. version 2.1, kommer det här vara löst och forumet ska automatiskt bli mobilanpassat och se bra ut i både mobiltelefoner, surfplattor och datorer. Den versionen är i dagsläget i betastadiet, och därför vågar jag inte uppgradera än, men så fort som versionen släpps skarpt eller åtminstone släpps i Release Candidate (steget efter Beta, och det sista steget innan en produkt släpps skarpt) kommer jag försöka att uppgradera vilket alltså ska lösa det problemet.

Om det här drar ut på tiden kommer jag att undersöka vilka möjligheter som finns att få den nuvarande versionen av forumprogramvaran mer mobilanpassad - om det finns något alternativt tema (design/utseende) som kan hjälpa till på den punkten.

Utloggad Anders M Olsson

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 887
    • Visa profil
    • Disneyania / D-zine
SV: SSL-certifikat/säkra sidor och mobilanpassning
« Svar #1 skrivet: 14 november 2017 kl. 12:54:17 »
Jag ser därför gärna att ni hjälper till och testar hela sajten och forumet med HTTPS/SSL, så att vi tillsammans kan upptäcka fel och problem innan sajten byter skarpt. Det gör ni genom att helt enkelt byta ut http:// till https:// i adressfältet; som gör att startsidan alltså kommer att få:
https://www.dubbningshemsidan.se

Ikonerna som anger mästare i de olika spelen blir inte krypterade.

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 14 november 2017 kl. 12:55:55 »
Ikonerna som anger mästare i de olika spelen blir inte krypterade.
Tackar, ska undersöka det. Frågan är förstås om det är något som kan påverkas, eller om spelplattformen som är integrerad med SMF själv ligger bakom adresserna...

Utloggad ddubbning

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 075
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 14 november 2017 kl. 16:01:11 »
Har klickat på alla menyval på första sidan, på alla utom Gästboken och  "Sök inom sajten" blir hänglåset kvar på nästa sida. Https-adressen är dock kvar i dessa avdelningar trots att hänglåset alltså försvinner där.

Om man klickar på en länk till Creditslista under Svenska röster och credits eller Svenska röster-kortfilmer försvinner hänglåset då man kommer in på respektive creditslista.

Samma sak gäller om man klickar på en länk till en recension under Recensioner,länk under Skådespelarindex eller går in på en sångtext i Sångtextregistret.
I alla dessa fall finns dock https kvar i adressen.

När det gäller Svenska röster -kortfilmer är det också något fel med själva creditslistorna. Då man klickar på en länk där öppnas creditslistan i en "barskrapad" version, alltså bakgrundsfärgen försvinner och man ser bara texten, länken och bilden. Men bakgrunden är alltså helt vit. Detta fel uppstår även i Skådespelarindex. Dessa fel finns dock bara i den säkra versionen av sajten.

Annica Smedius

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 november 2017 kl. 18:54:48 »
Har inte provat allt, men fick även hänglåset att försvinna på "Gästboken".
Annars, på de jag provat, ser det fint ut!

Kram
Ankan

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 14 november 2017 kl. 20:12:28 »
Tack så mycket för er hjälp och utmärkta "detektivarbete". Jag ska undersöka dessa sidor. Om hänglåset försvinner även fast det fortfarande står https:// så låter det i mina ögon som att de sidorna lider av så kallat "blandat innehåll" - d.v.s. att sidorna laddar någon extern fil via HTTP, vilket de flesta webbläsare tycker illa om och brukar blockera om man inte ändrar webbläsarnas inställningar. Det brukar vanligtvis röra sig om antingen bilder, CSS-filer eller externa JavaScript-filer.

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 15 november 2017 kl. 23:34:16 »
Nu är äntligen gästboken ordnad, och fungerar korrekt med HTTPS. Enkelt var det dock inte, då det här gamla gästboksskriptet inte var anpassat för säkra sidor utan jag fick gå in i källkoden och ändra hårdkodning på tusentals (nästan) ställen... Gästboken och det här forumet är nämligen de enda delar av sajten som inte är programmerade från scratch av undertecknad.

Tyvärr bygger gästboken på ett gammalt Perl-skript, som inte har utvecklats på flera år. Jag hade egentligen behövt gå över till någon mer modern PHP-baserad gästbok, men problemet är ju då att bibehålla de befintliga inläggen där...

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 18 november 2017 kl. 11:37:26 »
Jag har nu manuellt lagt in en ny tilläggsmodul till forumet, för att göra det här forumet mobilanpassat. Hundraprocentigt eller perfekt är det inte; för det krävs mer omfattande ändringar som förmodligen får vänta tills nästa version av forumprogramvaran SMF. Men det är i alla fall ett stort steg i rätt riktning, och åtminstone på min mobil kan man nu komma åt allt och skriva inlägg utan att behöva scrolla i sidled och utan att behöva zooma med fingrarna. Googles mobiltest rapporterar heller inga problem.

Det är som sagt ingen perfekt lösning, men i alla fall en fullt godkänd mobilanpassning, så att forumet nu ska vara fullt funktionsdugligt på både mobiltelefoner, surfplattor och datorer - inga fler horisontella rullningslister eller behov av att zooma in. :)
« Senast ändrad: 18 november 2017 kl. 11:40:55 av Daniel Hofverberg »