Nu har jag tagit fram lite statistik över de som är medlemmar på forumet. Dock bör påpekas att det ju är frivilligt att ange kön, och det är många medlemmar (däribland en del "veteraner") som inte har angivit något kön. Därför kan statistiken bli något missvisande, men ger i alla fall en viss fingervisning. Procentuellt borde det inte göra någon enorm skillnad, då jag har svårt att tänka mig att det är vanligare för antingen män eller kvinnor att man väljer att ange kön.
Det är också värt att påpeka att forumprogramvaran SMF tyvärr bara har två alternativ för kön - män respektive kvinnor. Det finns alltså inget riktigt passande alternativ för icke-binärer, transpersoner och så vidare. Transpersoner väljer väl med fördel det kön de faktiskt känner sig som, inte nödvändigtvis sitt fysiska kön, men känner man sig inte som vare sig man eller kvinna blir ju det enda passande alternativet att avstå från att välja kön. Jag hoppas att det ska finnas fler alternativ när nästa stora version av SMF släpps (version 2.1). Jag tror inte att den här gruppen individer i dagsläget är så enormt stor så att det gör någon avgörande skillnad procentuellt sätt, men det är ändå värt att påpeka.
Jag har undantagit de som inte har aktiverat sig; d.v.s. som inte har klickat på länken i mailet för att aktivera kontot.
Av samtliga aktiverade medlemmar:199 män (72%)
76 kvinnor (27%)
2033 som ej angivit kön
Alla som skrivit minst 1 inlägg:65 män (76%)
21 kvinnor (24%)
212 som ej angivit kön
Alla som skrivit minst 15 inlägg:37 män (84%)
7 kvinnor (16%)
38 som ej angivit kön
Alla som skrivit minst 30 inlägg:28 män (82%)
6 kvinnor (18%)
25 som ej angivit kön
Alla som skrivit minst 100 inlägg:24 män (80%)
6 kvinnor (20%)
6 som ej angivit kön
Även om statistiken inte blir helt rättvis genom alla som inte angivit kön, eller som använder forumet och skriver utan att ha skapat användarkonton, så bör man i alla fall konstatera att det utan tvekan är betydligt fler män än kvinnor här. Ännu mer påtagligt blir det alltså om man ser på de som postat relativt mycket, och procentuellt fortsätter siffrorna att hålla i sig även när jag begränsar till de som skrivit ännu mer.
Onekligen olyckligt, men tyvärr ser jag inte att det finns mycket jag kan göra åt saken...