Författare Ämne: Lille Virgil och Gusten Grodslukaren  (läst 1501 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Beck

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 198
    • Visa profil
Lille Virgil och Gusten Grodslukaren
« skrivet: 25 juli 2007 kl. 19:46:56 »
Finns det någon komplett rollista över svenska dubben till danska långfilmen "Lille Virgil och Gusten Grodslukaren" (1980)?

Detta är vad jag vet:

Svenskt tal
Regi: Doreen Denning

Svenska röster:
Kristian Almgren
Anna Wennerholm
Liv Alsterlund
Eddie Axberg
m.fl.

Prod.:
Metronome

I en trailer för filmen tycker jag att jag även hör röster som Jan Nygren, Åke Lagergren(?) och Jan Sjödin.

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 5 381
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Lille Virgil och Gusten Grodslukaren
« Svar #1 skrivet: 26 juli 2007 kl. 08:30:40 »
Det är inte lätt att få fram credits till så pass gamla filmer. Om Doréen Denning hade varit i livet, så hade jag kontaktat henne och bett henne att ordna fram en rollista. Men nu när så inte är fallet, så blir det genast svårare...

Vet du något om vilket dubbningsbolag som dubbat den? De flesta av Doréen Dennings dubbningar under 1980-talet gjordes av Barrefelt Produktion, och om det gäller även denna, så finns det en chans att kunna få fram credits via dem - de verkar ha hyfsat god koll även på äldre dubbningar. Men jag vill ogärna kontakta Barrefelt innan jag vet om det verkligen är de som gjort den.

Vet du om det står utsatt svenska credits på själva filmen, när den gick på bio eller VHS? Såvitt jag jan läsa mig till, så släpptes den på bio i Sverige 1980 och på VHS 1982 (distribuerades av Esselte Video).

Utloggad Beck

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 198
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 4 augusti 2007 kl. 20:39:40 »
Hej Daniel!

Nej, tyvärr vet jag inte vilket dubbningsbolag det var.

Anna Wennerholm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 1 april 2009 kl. 04:05:28 »
Hej!

Jag medverkade i filmen och har ett antal VHS hemma+manus och annat, ta kontakt med mig så ska jag hjälpa dig.

MVH

Anna Wennerholm