Det jag inte förstår varför man håller tyst om våldtäkter i Sverige. Vi lever inte längre på 1800-talet där det var skamset att var ett offer för våldtäkt. Det finns flera organisationer som hjälper offer för våldtäkter i Sverige som har tystnadsplikt och är sekrettesbelagt.
Det är fortfaraned EXTREMT skamligt att bli våldtagen i dagens samhälle. Förstår att det är svårt att förstå om man inte själv varit där, men det sista du vill efter att ha blivit våldtagen är att alla ska få reda på det och göra en stor grej av det, eller peka ut den som gjort det mot dig för du är otroligt rädd för denna personen och vill mest av all inte veta av denne mer (finns undantag, som alltid, men ger en väldigt generell bild av det just nu). Du känner dig smutsig, äcklig, och dum som lät det hända. All skam och skuld faller på dig även om det inte var ditt fel någonstans. Det är så människan fungerar.
Lägg sedan på att inte bli trodd av vänner, att inte bli trodd av polis och utredningar som läggs ned på grund av "brist på material" eller annat bullshit så är det inte så konstigt att det fortfarande känns skamligt med våldtäkt. De flesta kvinnor håller tyst om det och lider i hemlighet för det är så mycket enklare för dem än att ta upp den hela stora debatten som kräver så mycket energi från kvinnor där många inte har den energin.
Vad är syftet med MeToo om, som Daniel yttrade, att uttalndena sker anonymt?
Att belysa problemet? Kvinnor som (jag sade innan) inte har en stark röst nog ska kunna skriva under utan att få strålkastarna på sig. De kvinnor som ÄR starka och som KAN ta konflikten gör det, med alla anonyma röster bakom sig som styrker deras ord. Speciellt med tanke på alla de kvinnor som lever i förhållanden där det rentav är farligt för dem att yttra sig högt nog.
Jag tycker är att MeToo rörelsen förstärker könstereotyperna att kvinnor är offer i våldtäkter och att man är våldsamma, vilket inte är sant.
Hur? Jag är väldigt nyfiken. Många av insändarna i MeToo berättar om sexuella utnyttjanden som inte varit våldsamma, och hur exakt skulle du beskriva en kvinna som precis blivit våldtagen? En stark kvinna? Ett offer? Kvinnor blir våldtagna dagligen och var femte kvinna i dagens samhälle har varit eller kommer hamna i ett destruktivt förhållande. Det är lite svårt att inte se kvinnor som en utsatt grupp i det här fallet.
Män kan också vara offer för våldtäkter och många män är inte intresserad av erotik. Det ger en skev bild av könen vilkdet inte är bra. 
Googla "whataboutism".
MeToo riktar sig för övrigt till män också. Anledningen att det inte tagits upp lika mycket är för att (surprise, surprise) kvinnor är majoriteten av de som faller offer för sexuella utnyttjanden, och för att (surprise, surprise) män är majoriteten av förövarna. Erotik har inget med MeToo att göra, män och kvinnor kollar på porr lika mycket och det har ingenting med det här att göra (om man inte ser på ett vidare plan och börjar räkna med sociala strukturer och machokultur/andra köns-relaterade kulturer men det är en mycket större diskussion).