Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Babes in toyland - svensk dubbning?

Startat av Richardo, 31 december 2017 kl. 10:56:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richardo

Har filmen Babes in toyland dubbat till svenska?

Nedan kan ni hitta en scen från filmen. Jag visste inte ens att filmen existerade innan jag såg videon, men det verkar bra.

Länk:
https://www.youtube.com/watch?v=BT0V3EoQCgA

Samlaren

Hoppas den dubbades den verkar vara en bra familjefilm :)

Richardo

Citat från: Samlaren skrivet 31 december 2017 kl. 16:55:58
Hoppas den dubbades den verkar vara en bra familjefilm :)

Ja, även om ordet "babes" kanske inte är det, då det kan uppfattas som en nedsättande term mot kvinnor. :)

Alexander

Citat från: Richardo skrivet 31 december 2017 kl. 18:16:03
Ja, även om ordet "babes" kanske inte är det, då det kan uppfattas som en nedsättande term mot kvinnor. :)

Ja, vet inte vad den officiella svenska titeln till berättelsen ska vara, men har sett på "Bakom kulisser" dokumentärer där Disneys version näms där textningen ger den titeln "Mary i Leksakslandet".  :)

Anders M Olsson

Citat från: Richardo skrivet 31 december 2017 kl. 18:16:03
Ja, även om ordet "babes" kanske inte är det, då det kan uppfattas som en nedsättande term mot kvinnor. :)

Hur man uppfattar ett ord kan naturligtvis ändra sig genom åren.

"Babes" i det här sammanhanget syftar inte på några kvinnor i berättelsen, utan kommer av uttrycket "Babes in the Wood", dvs aningslösa personer (barn etc.) som är ute i farlig och okänd terräng, t.ex. Hans och Greta i häxans skog.

Daniel Hofverberg

Man skulle förmodligen ändå inte välja en sådan titel i dagens läge, då det lätt skulle kunna misstolkas, men titeln kommer ju från en operett från 1903; som senare har resulterat i mängder av filmversioner.

Mest välkänd i dagens läge av de olika filmversionerna av operetten är förmodligen Disney-filmen från 1961, men YouTube-klippet syftar ju på den tecknade långfilmen av MGM från 1997 - en filmversion som för övrigt inte ser ut att ha särskilt mycket av handlingen gemensamt med den ursprungliga operetten.

Jag känner i alla fall inte till någon svensk dubbning av den tecknade filmversionen från 1997. Jag hittar inget som tyder på att den skulle ha släppts på VHS eller DVD i Skandinavien, så enda kvarvarande möjligheten är väl om den skulle ha sänts på TV med svensk dubb. Jag hittar dock ingen TV-sändning på de TV-kanaler som referensbandar till Kungliga Biblioteket/Svensk Mediedatabas, så i så fall är det om den råkar ha sänts på någon sådan kanal som inte behöver skicka in referensband. Men jag har i alla fall inget minne av att ha sett filmen i svensk TV, vare sig i dubbad eller textad form.