Författare Ämne: Vissa NYA titlar - ingen blu-ray  (läst 331 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richardo

• Gäst
Vissa NYA titlar - ingen blu-ray
« skrivet: 13 januari 2018 kl. 16:58:50 »
Är det någon som kan förklara varför vissa nyproducerade titlar, såsom Bamse i tjuvstaden, bara släpps på DVD och inte blu-ray?

Betyder det att DVD-versionen har ljud och bild som motsvarar det som visades på bio?

Utloggad Svingo

• Relativ nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
SV: Vissa NYA titlar - ingen blu-ray
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2018 kl. 01:13:36 »
Ok, det här blir lite långt, men det är ju lördag så man har druckit en del kaffe. (sant)

Nej, det kan man sannerligen inte förklara. Inte vettigt åtminstone. Jag tänkte köpa Bamse och Häxans Dotter på bluray, och lade in en bevakning på den. Frågade även kundtjänst, både före och efter DVDns släpp. Men, intet. Oerhört märkligt. Det slutade med att jag fick bränna över filmen på en blurayskiva, då barnen massakrerar DVDer på löpande band. (Blurayskivor håller ju enormt mycket bättre). Barnen får inte använda DVD-original.

(Barnen ser streamade filmer också, men jag (och de) tycker det är väl så roligt med skivor)

Jag antar att DVDer fortfarande, märkligt nog, säljer bättre än blurayskivor. Och att det speciellt gäller barnskivor. Trist. Begriper mig inte på folk som skaffar 50+ tum TV och kopplar upp en DVD-spelare men ingen blurayspelare. Visst, alla filmer finns inte på bluray, och filmer på DVD är ofta (men inte alltid) billigare...men, nej, jag förstår inte. Känner folk som köpt HD-platt-TV för många år sedan, har gott om pengar, och kopplar in sin gamla DVD-spelare med kompositkablage. Varför köper man en platt-TV för 15000 men inte blurayspelare? Det är ju inte som att vanlig TV eller streamade tjänster pressat ens en 4000-kr-TV till gränsen precis. Ok, nu kommer det 4K-material, men det är så dags nu.

Missförstå mig inte, jag är inte prestandanörd, jag har fortfarande min gamla VHS-spelare inkopplad, jag har en 500kr-blurayspelare, etc. Men folk är galna. Jag tycker Nintendo Wii är en trevlig konsoll, exempelvis, och jag har en del kompisar med sådana. Snart sagt varenda en har _inte_ köpt komponentkablar. Så, de köper en Wii för ett par tusen (då), spel för flera tusen, har en TV för bortemot 10000, men lägger inte ett par hundra på kablar som absolut ger klart bättre bild än den medföljande skiten som Nintendo (obegripligt nog) skickade med och som endast duger till gammeldags CRT-tjock-TV.

Vill passa på att ge en känga till elektronikkedjorna. Varje gång jag köpt TV, åt mig själv eller varit med när kompisar köpt, så har de försökt sälja på mig abonnemang på ditten eller datten, försäkringar, surroundsystem, och jag vet inte allt. Säkert bra, men inget jag behöver. Elgiganten ville sälja en 600kr HDMI-kabel till TV-boxen jag skulle skaffa abonnemang på, eller hur det nu var. Galet. Däremot har _ingen_ föreslagit, eller ens frågat, om jag har en Blurayspelare. Idag kanske jag kan förstå det, men inte 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, ja, ni förstår. Har varit och letat en 4K-tv, inte åt mig själv men åt familjemedlem. Blir erbjuden Netflix, etc, men det givna valet för en kanon-TV ska såklart vara 4K-bluray men det har ingen föreslagit att jag ska köpa. Suck.  Optiska skivor är på väg att dö sotdöden tyvärr, vilket är synd för de är fortfarande bäst. Någon kamrat undrade smått skadeglatt om jag som köpte Bluray 2010 inte ångrar mig nu. Öh, varför då? Jag har ju sett bra kvalitet på skiva och enda anledningen till att han också gjort det är att han tankat blurayrippar, det är sannerligen inte streamad kvalitet eller DVDer han sett på.
« Senast ändrad: 14 januari 2018 kl. 01:22:15 av Svingo »

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 6 170
  • Kön: Man
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2018 kl. 02:37:35 »
Det enkla svaret är nog, som alltid: pengar; tyvärr...

Att mastra och pressa Blu-Ray-skivor kostar betydligt mer än att mastra och pressa DVD, och vid smalare filmer anser nog inte filmbolagen att Blu-Ray-utgåvor kommer att sälja tillräckligt bra för att våga ta den ekonomiska risken. Ibland är det nog förståeligt, men ibland tycker jag att filmbolagen är lite väl fega när det gäller nya releaser.

Vid de två Bamse-filmerna misstänker jag tyvärr att Nordisk Film helt enkelt resonerar så att de filmerna främst riktar sig till barn, och att de flesta barn förmodligen inte bryr sig om kvalitetsskillnaden mellan DVD och Blu-Ray... Således inte värt att lägga ner de extra kostnaderna på pressning av Blu-Ray... :(

Dessutom är det ju inte alla som har Blu-Ray än och fler som kan spela DVD, varför man fortfarande inte kan ämna till att bara släppa filmer på Blu-Ray och inte på DVD. Därför blir det ju alltså mer än dubbel kostnad med Blu-Ray och DVD jämfört med enbart DVD.

Betyder det att DVD-versionen har ljud och bild som motsvarar det som visades på bio?
Nej, definitivt inte. Biovisningar har en bildkvalitet vida överlägsen DVD, och säkerligen även överlägsen Blu-Ray. Fast nu blir det ju i och för sig en något haltande jämförelse; med en normalstor TV behöver man förstås inte samma upplösning som på en stor bioduk...

Har varit och letat en 4K-tv, inte åt mig själv men åt familjemedlem. Blir erbjuden Netflix, etc, men det givna valet för en kanon-TV ska såklart vara 4K-bluray men det har ingen föreslagit att jag ska köpa. Suck.  Optiska skivor är på väg att dö sotdöden tyvärr, vilket är synd för de är fortfarande bäst. Någon kamrat undrade smått skadeglatt om jag som köpte Bluray 2010 inte ångrar mig nu. Öh, varför då? Jag har ju sett bra kvalitet på skiva och enda anledningen till att han också gjort det är att han tankat blurayrippar, det är sannerligen inte streamad kvalitet eller DVDer han sett på.
Tyvärr har Europa inte riktigt hängt med i svängarna, och fastän det finns ett skapligt utbud filmer på Ultra-HD Blu-Ray, så finns det fortfarande såvitt jag vet bara några få UHD Blu-Ray-spelare att få tag på i Sverige; och de fåtal som finns är inte billiga...

När jag skaffade min 55-tums-TV (med UHD och 3D) för något år sedan kunde jag inte hitta åt en enda Ultra-HD Blu-Ray-spelare på marknaden i Sverige; än mindre någon som kunde göras regionsfri för DVD (visserligen är ju majoriteten av alla Blu-Ray-skivor regionsfria, men jag vill ju inte behöva skaffa en separat spelare för att spela upp DVD, och jag har nog närmare 500 region 1-DVD:er här hemma; varför det är ett absolut måste att Blu-Ray-spelaren kan spela alla regioner för DVD...). Jag fick istället nöja mig med en "vanlig" Blu-Ray 3D-spelare, och avvakta med UHD, och i brist på prisvärda alternativ på marknaden får den fortfarande duga.

Jag håller med att det är oroväckande att fysiska skivmedier verkar vara på väg att försvinna allt mer, vilket är en högst otrevlig utveckling. Visserligen är streamingtjänster ett utmärkt påfund, men kan på intet sätt ersätta DVD, Blu-Ray och UHD Blu-Ray. Och digitala köptjänster har som regel sådana absurda DRM-skydd så att de i princip blir oanvändbara.

Utloggad Anders M Olsson

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 792
    • Visa profil
    • Disneyania / D-zine
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2018 kl. 09:00:39 »
När jag skaffade min 55-tums-TV (med UHD och 3D) för något år sedan kunde jag inte hitta åt en enda Ultra-HD Blu-Ray-spelare på marknaden i Sverige; än mindre någon som kunde göras regionsfri för DVD (visserligen är ju majoriteten av alla Blu-Ray-skivor regionsfria, men jag vill ju inte behöva skaffa en separat spelare för att spela upp DVD, och jag har nog närmare 500 region 1-DVD:er här hemma; varför det är ett absolut måste att Blu-Ray-spelaren kan spela alla regioner för DVD...). Jag fick istället nöja mig med en "vanlig" Blu-Ray 3D-spelare, och avvakta med UHD, och i brist på prisvärda alternativ på marknaden får den fortfarande duga.

Panasonic har numera flera olika modeller, och enligt uppgift ska de flesta av dem kunna göras regionsfria:
http://www.regionfreedom.com/
Det är ju dock en lite lustig affärsmodell som den sajten har. För att få ta del av deras modifierade firmware måste man bidra med något - vanligtvis pengar, men de säger inte hur mycket. I stället måste man själv ange hur mycket man tänker bidra med.

Jag köpte själv en Panasonic "allt-i-ett-maskin" i höstas med Ultra HD Blu-ray, brännare, 2TB hårddisk och tre inbyggda tuners för kabel-tv och markmottagning.

Det var en modell som inte säljs här i Sverige, DMR-UBC90, så jag beställde den från Tyskland vilket kostade strax över 8000 kronor klappat och klart. Det blev faktiskt billigare än att köpa en enklare modell här i Sverige.

Det köpet är jag mycket nöjd med. Jag kan t.o.m. spela in från Disney Channel HD, och inspelningarna lagras då okrypterade på hårddisken så att jag kan kopiera ut dem på Blu-ray eller hämta dem över mitt lokala nät. Det trodde jag inte skulle gå eftersom Com Hem använder förstärkt kryptering med CI+.

Om man spelar in mer än ett krypterat program samtidigt kan bara ett av dem lagras okrypterat på hårddisken eftersom CA-modulen bara hanterar en videoström i taget. Men då kan man i efterhand gå in och låsa upp de program som lagrats krypterade. Det tar lika lång tid som att spela programmet i realtid.

Jag har dock inte brytt mig om att installera någon regionsfri firmware, men kanske gör jag det senare. Blu-rayskivor är ofta(st) inte regionskodade, och till regionslåsta DVD-skivor har jag en annan spelare.

Richardo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2018 kl. 09:15:00 »
Kan man inte bara köpa en PS3? Där kan man köra CD, DVD, Blu-Ray, lagra ett mediebibliotek och koppla in ett USB och surfa på webben och mycket annat. De duger kanske inte för UHD, men det finns inte många titler som är på UHD i Sverige i affärerna.

Du sa att Blu-Ray har en bättre kvalité än DVD. Hur är med Skönheten och odjuret? Där är färgerna kraftigt olika från de olika re-leaserna. Vilken är rätt?

Länk: http://members.chello.nl/h.h.j.f.beens/temp/BatB_LD-VHS-3D-BD.jpg

Richardo

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2018 kl. 09:21:17 »
Det lustiga med en PS3 är att man kan köra PS3-spel, som är på blu-ray skivor, regionfritt, men det inte blu-ray skivor.

Kan man inte böra köpa UHD skivan och sedan ladda ner den online och sedan bränna ner den på DVD eller dylikt?

Tror ni att företagen i framtiden kommer ta bort DRM-skydd för sina filmer i framtiden? Jag menar, i vilket fall så finns de uppe på nätet, så det är lite meninglöst att ha de kvar.