Författare Ämne: Smurfarna  (läst 618 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Samlaren

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 191
  • Kön: Man
    • Visa profil
Smurfarna
« skrivet: 9 februari 2018 kl. 17:13:57 »
Har alla 9säsonger gått på Boomerang?

Utloggad Jabberjaw

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 297
  • Jag får ingen respekt, yuck,yuck,yuck
    • Visa profil
    • Tecknat Trippare
SV: Smurfarna
« Svar #1 skrivet: 9 februari 2018 kl. 18:09:18 »
Säsong 1-3 finns på DVD. Säsong 1-2 har visats på Boomerang och Viaplay.
Säsong 7-9 har endast visats på TV3 1996-1999 vad jag vet och därefter har några fåtal säsong 9 avsnitt givits ut på VHS. Men större delen av avsnitten från dom senaste säsongerna finns endast från tv-sändningar.  :)
Byter gärna tecknat med andra.:)

Utloggad Samlaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2018 kl. 20:42:13 »
Finns det ngn som har serien komplett?

Utloggad Jabberjaw

• Seniormedlem
    • Visa profil
    • Tecknat Trippare
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2018 kl. 22:11:35 »
Finns det ngn som har serien komplett?

Jag har lyckats med mängder av inspelat TV3 material att fylla i dom flesta luckorna av Säsong 7-9 som tidigare saknats. Men saknar fortfarande mycket från säsong 5 och säsong 6.
De roligaste Smurfarna avsnitten tycker jag nog är Säsong 1, 3 och 9 av det jag sett hittils. Men håller fortfarande på och samlar in några av DVD volymerna för att få alla komplett i DVD hyllan sålänge, tills fler TV-inspelade avsnitt dyker upp.  :D

Men tror inte det finns någon i nuläget som har ALLA avsnitten komplett. Det är en väldigt udda request med tanke på att mängder av andra tecknade tv-serier som kanske bara haft 13 avsnitt totalt inte är kompletta ännu.

Utloggad Kust

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 18 februari 2018 kl. 17:49:36 »
Har inte warner brothers/cartoon network / boomerang alla avsnitten dubbade? eller dubbades bara några avsnitt?
eller är det en annan dubbning än tv3?

Utloggad Jabberjaw

• Seniormedlem
    • Visa profil
    • Tecknat Trippare
« Svar #5 skrivet: 18 februari 2018 kl. 17:53:22 »
Har inte warner brothers/cartoon network / boomerang alla avsnitten dubbade? eller dubbades bara några avsnitt?

När The Smurfs har visats på Boomerang och Viaplay så har man endast visat avsnitt från säsong 1 och säsong 2 om jag inte misstar mig. Samt de DVD som finns är med avsnitt från samma säsonger, plus säsong 3. På gamla VHS köpfilmer finns dock lite från Säsong 9.

Inloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 6 412
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 18 februari 2018 kl. 18:03:39 »
Jag är ganska säker på att samtliga 256 avsnitt av Smurfarna har dubbats till svenska - först en del avsnitt av Media Dubb för TV3, följt av säsong 9 som Mediadubb International dubbade nästan samtidigt med samma ensemble. Lite senare kompletterades det med en nydubb av Mediadubb International med flera utbytta röster för de avsnitt som inte hade dubbats i den första omgången.

Jag tror att det bara finns en dubbning per avsnitt, så att DVD-utgåvor och Boomerang haft samma dubbning som TV3 av respektive avsnitt, men i och med de olika dubbningarna är jag inte 100% säker - det är bara i enstaka fall jag haft tillgång till både TV3-inspelningar och DVD-utgåvor av samma avsnitt för att kunna jämföra.

Jag är heller inte helt säker hur fördelningen ser ut med vilka säsonger/avsnitt som Media Dubb respektive Mediadubb International dubbade.

Utloggad Kust

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 18 februari 2018 kl. 18:48:28 »
Jag är ganska säker på att samtliga 256 avsnitt av Smurfarna har dubbats till svenska - först en del avsnitt av Media Dubb för TV3, följt av säsong 9 som Mediadubb International dubbade nästan samtidigt med samma ensemble. Lite senare kompletterades det med en nydubb av Mediadubb International med flera utbytta röster för de avsnitt som inte hade dubbats i den första omgången.

Jag tror att det bara finns en dubbning per avsnitt, så att DVD-utgåvor och Boomerang haft samma dubbning som TV3 av respektive avsnitt, men i och med de olika dubbningarna är jag inte 100% säker - det är bara i enstaka fall jag haft tillgång till både TV3-inspelningar och DVD-utgåvor av samma avsnitt för att kunna jämföra.

Jag är heller inte helt säker hur fördelningen ser ut med vilka säsonger/avsnitt som Media Dubb respektive Mediadubb International dubbade.

så warner brothers äger den svenska dubbningen som visades på tv3? / har tv3 dubben använts på boomerang?
« Senast ändrad: 18 februari 2018 kl. 20:57:36 av Kust »

Utloggad Samlaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2018 kl. 21:21:53 »
Jag vet att Bommerang har visat avsnitt som iaf inte HBO har (HBO är enligt mig snåla då de inte kan köpa in fler avsnitt.

Inloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 6 412
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 18 februari 2018 kl. 22:39:04 »
så warner brothers äger den svenska dubbningen som visades på tv3? / har tv3 dubben använts på boomerang?
Jag vet ärligt talat inte vem som äger rättigheterna till dubbningarna av Smurfarna. Jag har svårt att tänka mig att Warner skulle ha köpt loss de rättigheterna, i och med att serien före sändningarna på Boomerang släppts på DVD av Nordisk Film. Boomerang har ju heller såvitt jag vet hittills inte sänt något avsnitt som inte släppts på DVD i Sverige. Så mest troligt har de bara licensierat in dubbningen för visning på TV.

Men huruvida Nordisk Film köpt loss rättigheterna från TV3 eller om de bara licensierade rättigheterna från TV3 så att det fortfarande är TV3/MTG som äger rättigheterna vet jag inte.

I vilket fall som helst skulle jag anta att TV3 bara friköpte rättigheter för TV-sändningar i samband med att de beställde dubbningen, så att Nordisk Film för en del av avsnitten har behövt utöka rättigheterna till att även täcka in VHS/DVD - d.v.s. att de har behövt betala mellanskillnaden till skådespelarna mellan de båda lönenivåerna (TV gentemot TV/VHS/DVD/streaming) för varje timme de befann sig i dubbningsstudion.

Jag gissar att det är därför som Nordisk Film inte har släppt fler säsonger på DVD, och varför ingen av streamingtjänsterna tagit in fler säsonger - det blir knappast alltför billigt att betala mellanskillnaden i lön för att friköpa fler rättigheter än de som det ursprungliga avtalet täcker in.