Frfattare mne: Dumbo  (lst 25198 gnger)

0 medlemmar och 1 gst tittar p detta mne.

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlgg: 5 474
  • Kn: Man
    • Visa profil
Dumbo
« skrivet: 20 januari 2008 kl. 13:25:35 »
Jag har länge försökt få reda på mer om rösterna i 1972 års omdubb av Disneys Dumbo, men har inte lyckats. I synnerhet vill jag verkligen veta vem som gör rösten till fru Jumbo, och sjunger "Babyn min".

Av någon anledning står fru Jumbo inte med i den rollista som bl.a. Svensk filmdatabas och Disneyania publicerat. Är det någon som vet något om det, eller som kan lista ut genom röstigenkänning?

På den gamla LP-skivan (och kassetten) som kom för många år sedan med dialog och sång från filmen, angavs som medverkande exakt samma personer som står med i den vanliga creditlistan, men tyvärr stod de bara utsatt i grupp. Därmed kan man dra slutsatsen att den rollfiguren och sången bör göras av någon som redan står med i creditlistan (antingen som spelar någon annan eller någon under rubriken "Sång"). Några gissningar eller slutsatser?
« Senast ndrad: 20 januari 2008 kl. 14:12:43 av Daniel Hofverberg »

Utloggad Mysan

• Seniormedlem
  • Antal inlgg: 456
  • Kn: Kvinna
    • Visa profil
SV: Dumbo
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2008 kl. 14:01:00 »
har inte ens sett med den dubben vad jag vet, men skulle verkligen vilja fr har hrt gott om den

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2008 kl. 14:12:24 »
Ja, det var en mycket bra dubbning. Den anvndes senast p en kp-VHS-utgva 1991, innan filmen totalfrstrdes med den urusla senaste omdubbningen...

Utloggad Eriksson

• Seniormedlem
  • Antal inlgg: 485
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2008 kl. 17:24:07 »
Jag har Dumbo med 1972 rs dubbning inspelad frn TV. minns inte exakt nr det var men det borde ha varit 90-talets andra hlft.

Hller med om att den dubbningen r helt underbar, och den nya dubbningen totalfrstr filmen. men nr r den nya dubbningen ifrn? det mste vl vara sent 90-tal d? hade jag tur som fick en inspelning med den tidigare dubbningen eller?
Jag svr hgtidligt att jag har nt rackartyg i kikarn.

Utloggad Mysan

• Seniormedlem
  • Antal inlgg: 456
  • Kn: Kvinna
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2008 kl. 18:57:20 »
men nr r den nya dubbningen ifrn? det mste vl vara sent 90-tal d? hade jag tur som fick en inspelning med den tidigare dubbningen eller?

1997

Utloggad Eriksson

• Seniormedlem
  • Antal inlgg: 485
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2008 kl. 20:58:25 »
det mste ha varit nn gng runt 1997 som min inspelning r frn.
jag vill minnas att tv-hallan som presenterade filmen samtidigt gjorde reklam fr den nya Disney-filmen Herkules som snart skulle ha premir, och den r frn 1997.
Jag svr hgtidligt att jag har nt rackartyg i kikarn.

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2008 kl. 01:10:06 »
1997
Nstan rtt. Dubbningen anvndes frsta gngen p en VHS-utgva i januari 1997, men gjordes 1996 (troligen p hsten).

Mrkligt nog vet jag att SVT visat Dumbo med bde 1972 rs dubbning och den nyaste dubbningen, men jag kommer inte ihg exakt nr som respektive version visats. Men det r inte omjligt att SVT visat den ldre dubbningen 1997, d de kanske inte hade hunnit ftt in den nya ljudmastern frn Disney d.

Jag tycks minnas att 1972 rs dubb visades p SVT utan utsatta rster och dubbcredits, medan 1996 rs dubbning visades med dubbcredits utsatta efter filmens slut. P DVD-utgvan har de ju av ngon konstig anledning lyckats med konststycket att skriva ut dubbcredits fr 1946 rs originaldubb (som aldrig anvnts p ngon VHS- eller DVD-utgva), medan ljudspret faktiskt innehller den nyaste urusla dubbningen.

Utloggad Anders M Olsson

• Hjältemedlem
  • Antal inlgg: 564
    • Visa profil
    • Disneyania / D-zine
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2008 kl. 08:10:28 »
Mrkligt nog vet jag att SVT visat Dumbo med bde 1972 rs dubbning och den nyaste dubbningen, men jag kommer inte ihg exakt nr som respektive version visats. Men det r inte omjligt att SVT visat den ldre dubbningen 1997, d de kanske inte hade hunnit ftt in den nya ljudmastern frn Disney d.

Enligt Statens ljud- och bildarkiv visades Dumbo av SVT1 den 28 december 1996 och programtabln anger 1972 rs dubbning. Om det r sant att det verkligen var 1972 rs dubbning mste det rimligen ha varit den sista gngen som den anvndes. Eller s kan detta ha varit urpremiren p 1996 rs dubbning, och d r programtabln fel. (Det har hnt vid andra tillfllen att programtabln har angett en annan dubbning n den som verkligen visades.)

Ngra andra trffar fr jag inte p Dumbo i SVTs kanaler, s troligen har den inte snts senare i SVT.

Dremot kan den ju ha snts tidigare, innan SLBA brjade bokfra programmen.

Och TV3 har snt filmen flera gnger, skert med bda dubbningarna.

P DVD-utgvan har de ju av ngon konstig anledning lyckats med konststycket att skriva ut dubbcredits fr 1946 rs originaldubb (som aldrig anvnts p ngon VHS- eller DVD-utgva), medan ljudspret faktiskt innehller den nyaste urusla dubbningen.

Ja, det r ett riktigt klavertramp som vi trots allt ska vara vldigt tacksamma fr. Annars skulle vi nog inte ha vetat ngonting alls om 1946 rs dubbning.  ;)

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2008 kl. 09:56:59 »
Mrkligt att SLBA bara uppger en visning av Dumbo p SVT, nr jag kunde svurit p att den visats tv gnger. Fr SVT:s kanaler har vl SLBA bokfrt programmen nda sedan 1978, s jag frstr inte var mitt minne kommer ifrn... Kan det vara s att jag blandat ihop SVT med TV3 i mitt minne, s att det r TV3 som visat bda dubbningarna...? Jag minns i alla fall med skerhet (minst) en TV-visning med 1996 rs katastrofdubb - den var i engelsk bildversion, och efter filmens slut visades ngra textskrmar med svenska rster och studiocredits.

Ja, det r ett riktigt klavertramp som vi trots allt ska vara vldigt tacksamma fr. Annars skulle vi nog inte ha vetat ngonting alls om 1946 rs dubbning.  ;)
Sant, men det hade ju varit bttre om de istllet faktiskt hade rkat ta in 1946 rs originaldubb p ljudspret av misstag... Jag r 99% sker p att det r frn originaldubben som lten "Den dagen en elefant flg" p CD-skivan Disney Classics 1 kommer (mest troligt av misstag, d Doreen Denning tillskrivits som textfrfattare p konvolutet), och utifrn det verkar det inte vara ngon hjdardubb, men det hade ju varit intressant att hra hela dubbningen av historiska skl.

r det frresten ngon som vet om det ngonsin gjorts ngon svensk bildversion av Dumbo, med frtexterna p svenska? De flesta ldre Disney-filmer har ju bildbearbetats med frtexter och textskyltar p svenska, men p alla VHS-utgvor jag knner till (och DVD-utgvan) r hela bildversionen p engelska. r det ngon som minns om det var samma sak p bio?

Och min ursprungliga frga om fru Jumbos rst och sngerskan av "Babyn min" i 1972 rs dubbning kvarstr. Fru Jumbo har vl bara ngon enstaka replik vid dialog (jag kommer bara ihg en enda p rak arm), men dremot r ju sngen mer intressant. Jag tycker inte att rsten lter lik ngon av de fyra kvinnliga skdisar som spelar andra rollfigurer enligt rollistan (Meg Westergren, Inger Juel, Helena Reuterblad och Dagmar Olsson), s mest troligt r det ngon av de som anges under "Sng" i creditlistan. De kvinnor som finns med dr r allts Kerstin Bagge, Kerstin Dahl, Annica Risberg och Git Skild. r det ngon som knner till hur ngon av dessa fyra lter och kan avgra om ngon av dem sjunger "Babyn min"?

Utloggad ddubbning

• Hjältemedlem
  • Antal inlgg: 1 044
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2008 kl. 11:41:53 »
Mrkligt att SLBA bara uppger en visning av Dumbo p SVT, nr jag kunde svurit p att den visats tv gnger. Fr SVT:s kanaler har vl SLBA bokfrt programmen nda sedan 1978, s jag frstr inte var mitt minne kommer ifrn... Kan det vara s att jag blandat ihop SVT med TV3 i mitt minne, s att det r TV3 som visat bda dubbningarna...? Jag minns i alla fall med skerhet (minst) en TV-visning med 1996 rs katastrofdubb - den var i engelsk bildversion, och efter filmens slut visades ngra textskrmar med svenska rster och studiocredits.
Sant, men det hade ju varit bttre om de istllet faktiskt hade rkat ta in 1946 rs originaldubb p ljudspret av misstag... Jag r 99% sker p att det r frn originaldubben som lten "Den dagen en elefant flg" p CD-skivan Disney Classics 1 kommer (mest troligt av misstag, d Doreen Denning tillskrivits som textfrfattare p konvolutet), och utifrn det verkar det inte vara ngon hjdardubb, men det hade ju varit intressant att hra hela dubbningen av historiska skl.

r det frresten ngon som vet om det ngonsin gjorts ngon svensk bildversion av Dumbo, med frtexterna p svenska? De flesta ldre Disney-filmer har ju bildbearbetats med frtexter och textskyltar p svenska, men p alla VHS-utgvor jag knner till (och DVD-utgvan) r hela bildversionen p engelska. r det ngon som minns om det var samma sak p bio?

Och min ursprungliga frga om fru Jumbos rst och sngerskan av "Babyn min" i 1972 rs dubbning kvarstr. Fru Jumbo har vl bara ngon enstaka replik vid dialog (jag kommer bara ihg en enda p rak arm), men dremot r ju sngen mer intressant. Jag tycker inte att rsten lter lik ngon av de fyra kvinnliga skdisar som spelar andra rollfigurer enligt rollistan (Meg Westergren, Inger Juel, Helena Reuterblad och Dagmar Olsson), s mest troligt r det ngon av de som anges under "Sng" i creditlistan. De kvinnor som finns med dr r allts Kerstin Bagge, Kerstin Dahl, Annica Risberg och Git Skild. r det ngon som knner till hur ngon av dessa fyra lter och kan avgra om ngon av dem sjunger "Babyn min"?

Hittade i SLBA:s databas en musikassett (musiksaga ?) om Dumbo frn 1989 :

"Innehllskod fonogram
Titel/upphov Dumbo : berttelsen och sngerna frn den knda filmen / svensk bearbetning: Doreen Denning ; musik: Churchill, Wallace ; berttare: Gte Fyhring
Serie Walt Disney classics
Utgivning [Malm : Hemmets journal
r/datum 1989]
Utgivningsland Sverige
Speltid (ca 36 min.)
Person Churchill, Frank (kompositr) (textfrfattare)
 Wallace, Oliver (kompositr) (textfrfattare)
 Fyhring, Gte (medverkande)
 Bagge, Kerstin (medverkande)
 Malmsj, Jan (medverkande)
 Denning, Doreen (frfattare)
Anmrkning Medverkande: Kerstin Bagge ; Jan Malmsj ; m.fl.
SAB Hcf
 Yrea
 Yqj

Brarpost Visa hela brarposter
1. kompaktkassett (1989])

"

Nu vet inte jag om man har tagit rster, snger osv direkt frn 1972 rs dubb (Jan Malmsj tyder ju p att det r den dubben det gller) eller gjort ngra nya inspelningar fr denna kassett. Men intressant r det kanske nd. Det var i alla fall det enda fonogrammet med Dumbo-anknytning i SLBA:s databas.

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2008 kl. 11:58:32 »
Jag har sett den dr, och jag misstnker att det r kassettversionen av samma LP-skiva som jag har; vilket r en fskiva med handling, dialog och snger frn filmen (med ljud taget frn 1972 rs omdubb, samt nyinspelad berttarrst). Att Gte Fyhring str som berttarrst talar fr att det r samma som LP-skivan, d han str utsatt som berttare dr ocks. P min LP-skiva str det utsatt som medverkande alla skdisar som finns med i creditlistan p bl.a. Dubbningshemsidan och Disneyania, och de anges i alfabetisk ordning. Drfr str allts Kerstin Bagge frst p listan. Frgan r om det r samma lista som SLBA bara tagit med ett par av posterna av, eller om det p omslaget till kassetten str ngot mer anvndbart. I s fall, s skulle det ju kunna tyda p att Kerstin Bagge kan ha sjungit "Babyn min" (d det r enda kvinnliga solosngaren i filmen) - hon var ju sngerska till yrket, s det vore ju fullt mjligt. Eller s r det som sagt bara fr att hon kommer frst alfabetiskt (det som talar mot det r ju att Jan Malmsj inte kommer nst efter i alfabetisk ordning)...

r det ngon som rkar ha den dr kassetten, som kan tala om vad som str p den? Vi vet ju sedan tidigare att SLBA ibland bara tagit med ett litet urval av angivna skdespelare (exempelvis i fallet med Jan Lngbens olympiska spel).

Utloggad ddubbning

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2008 kl. 14:10:49 »
Jag har sett den dr, och jag misstnker att det r kassettversionen av samma LP-skiva som jag har; vilket r en fskiva med handling, dialog och snger frn filmen (med ljud taget frn 1972 rs omdubb, samt nyinspelad berttarrst). Att Gte Fyhring str som berttarrst talar fr att det r samma som LP-skivan, d han str utsatt som berttare dr ocks. P min LP-skiva str det utsatt som medverkande alla skdisar som finns med i creditlistan p bl.a. Dubbningshemsidan och Disneyania, och de anges i alfabetisk ordning. Drfr str allts Kerstin Bagge frst p listan. Frgan r om det r samma lista som SLBA bara tagit med ett par av posterna av, eller om det p omslaget till kassetten str ngot mer anvndbart. I s fall, s skulle det ju kunna tyda p att Kerstin Bagge kan ha sjungit "Babyn min" (d det r enda kvinnliga solosngaren i filmen) - hon var ju sngerska till yrket, s det vore ju fullt mjligt. Eller s r det som sagt bara fr att hon kommer frst alfabetiskt (det som talar mot det r ju att Jan Malmsj inte kommer nst efter i alfabetisk ordning)...

r det ngon som rkar ha den dr kassetten, som kan tala om vad som str p den? Vi vet ju sedan tidigare att SLBA ibland bara tagit med ett litet urval av angivna skdespelare (exempelvis i fallet med Jan Lngbens olympiska spel).

Ja,det kan mycket vl vara s att SLBA bara tagit med en del av rsterna. Kerstin Bagge var, och r sngerska men det var ven Git Skild, Kerstin Dahl och Annica Risberg. Jag har tyvrr inte kassetten i min go. Dremot har jag i min go boken "Stora Schlagerboken" om svenska schlagersngerskor och drfinns Git Skild (och tv av de de andra nyss nmnda med) och fr Git Skild finns en Dumbo-lp nmnd och avbildad och enligt boken innehller den "Den dagen en elefant flg " med sng av Leppe Sundevall, "Vaggsng" (som mste vara "Babyn min") med sng av Git Skild och Berttelsen om Dumbo med Charlie Elvegrd som berttare. Fr Kerstin Dahl och Annica Risberg finns inga Dumbo-skivor angivna. Detta r vl inte 100 %-igt bevis fr att det r Git Skild sjng i 1972 rs dubb, det kan ju tnkas att hon bara sjunger den sngen p lp:n.Men kanske pekar det nd i en viss riktning.

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2008 kl. 15:04:01 »
Mycket intressant, tack fr informationen. Vi vet ju att Leppe Sundevall r en av de som sjunger "Den dagen en elefant flg" i omdubbningen, s det kan ju tyda p att ven "Babyn min" kan vara samma sngare som i filmen, och att det allts r Git Skild som sjunger den. Konstigt nog hittar jag inte t den hr Dumbo-LP:n i SLBAs register, trots att den ska innehlla alla LP-skivor, CD-skivor och kassetter som getts ut i Sverige med svenska artister. Dremot finns det gott om andra skivor med solosng av Git Skild, s jag skulle ju kunna ta och bestlla en kopia av ngon av de skivorna frn SLBA (helst ngon i nrheten av 1972, s att rsten br vara lika), s borde man utifrn en jmfrelse med rsten kunna avgra om det r hon som sjunger i filmen eller inte. Eller rttare sagt, eftersom hon str som sngare, s sjunger hon ju garanterat ngonting i omdubben - men alla som str under "sng" utom hon som sjunger "Babyn min" r vl bara krsngare, gissar jag.

Ett parti under "Babyn min" har ju fr vrigt ven en kvinnlig bakgrundskr, s jag gissar att den bestr av bde Git Skild, Kerstin Bagge, Kerstin Dahl och Annica Risberg.

Finns det kanske ngon hr som vet hur Git Skild lt, och kan avgra om det r hon som sjunger i filmen? Jag kan grna lgga ut ljudklipp frn 1972 rs dubbning, fr de som inte har tillgng till den.

Utloggad ddubbning

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2008 kl. 15:24:30 »
Mycket intressant, tack fr informationen. Vi vet ju att Leppe Sundevall r en av de som sjunger "Den dagen en elefant flg" i omdubbningen, s det kan ju tyda p att ven "Babyn min" kan vara samma sngare som i filmen, och att det allts r Git Skild som sjunger den. Konstigt nog hittar jag inte t den hr Dumbo-LP:n i SLBAs register, trots att den ska innehlla alla LP-skivor, CD-skivor och kassetter som getts ut i Sverige med svenska artister. Dremot finns det gott om andra skivor med solosng av Git Skild, s jag skulle ju kunna ta och bestlla en kopia av ngon av de skivorna frn SLBA (helst ngon i nrheten av 1972, s att rsten br vara lika), s borde man utifrn en jmfrelse med rsten kunna avgra om det r hon som sjunger i filmen eller inte. Eller rttare sagt, eftersom hon str som sngare, s sjunger hon ju garanterat ngonting i omdubben - men alla som str under "sng" utom hon som sjunger "Babyn min" r vl bara krsngare, gissar jag.

Ett parti under "Babyn min" har ju fr vrigt ven en kvinnlig bakgrundskr, s jag gissar att den bestr av bde Git Skild, Kerstin Bagge, Kerstin Dahl och Annica Risberg.

Finns det kanske ngon hr som vet hur Git Skild lt, och kan avgra om det r hon som sjunger i filmen? Jag kan grna lgga ut ljudklipp frn 1972 rs dubbning, fr de som inte har tillgng till den.

Gtan r lst. Upptckte att Git Skild har en egen hemsida http://www.gitskiold.se/index.html och p biografisidan http://www.gitskiold.se/htm/bio.htm kan man lsa : Filmdubbning: Elefanten "Dumbos mamma ldre versionen.
« Senast ndrad: 28 januari 2008 kl. 15:27:47 av ddubbning »

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 29 januari 2008 kl. 03:14:02 »
Roligt att hra, tack fr att du tagit dig tid.

I och fr sig r det ju inte skert att det r samma person som gr rsten till fru Jumbo vid dialog som ocks sjunger "Babyn min", ven om det r mest sannolikt. Det stod ju som sagt inte i hennes biografi om det rrde sig om dialog, sng eller bda. Fr att f ett 100-procentigt svar, s har jag tagit och mailat Git i alla fall.

Fr vrigt upptckte jag nu att svenska Wikipedias sida om Dumbo uppger att fru Jumbo spelades av Doreen Denning - ngot som inte verkar srskilt sannolikt... Undrar vem det r som lagt in den informationen, och var han/hon ftt det ifrn. Ngon verkar dessutom ha klantat till det rejlt p Wikipedia med 1996 rs omdubb, d en del av rsterna dr r helt t skogen felaktiga...!