Författare Ämne: Duxbio ??  (läst 149 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders M Olsson

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 838
    • Visa profil
    • Disneyania / D-zine
Duxbio ??
« skrivet: 6 juli 2018 kl. 16:13:28 »
Den här hittade jag i en gammal Clas Ohlson-katalog (från 1963-64). Någon som har sett en sådan och kan berätta lite om hur den fungerade?

34 kronor som projektorn kostade år 1963 motsvarar väl ungefär tio gånger så mycket i dagens penningvärde, dvs c:a 340 kronor.

« Senast ändrad: 6 juli 2018 kl. 16:18:40 av Anders M Olsson »

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 6 355
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Duxbio ??
« Svar #1 skrivet: 14 juli 2018 kl. 08:19:51 »
Det låter onekligen intressant, men själv har jag aldrig ens hört talats om det här Duxbio. Det här är långt före min tid, men de personer jag pratat med som levde 1963 har inget minne av det; och jag hittar heller inget när jag söker på Internet. Så man kan väl anta att det knappast blev någon storsuccé i alla fall...

Men det hade varit intressant om någon som ihåg det där kunde berätta om hur det faktiskt fungerade. Och var det här något rent svenskt, eller hette systemet något annat i andra länder (vilket i så fall skulle kunna förklara varför man inte hittar något på nätet)?

Och alla dessa filmer som gick att köpa till - var dessa på engelska utan text, på engelska med svensk text eller med svenskt tal...? Många är ju svårt att säga vilka filmer det faktiskt motsvarar (då det rör sig om folksagor som filmatiserats mängder av gånger), men åtminstone ett par är ju uppenbarligen klassiska tecknade kortfilmer från Disney.