Författare Ämne: Charlie Elvegård 1943-2018  (läst 765 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 6 358
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Charlie Elvegård 1943-2018
« Svar #15 skrivet: 16 juli 2018 kl. 22:23:12 »
Mycket sorgligt att höra att Charlie gått bort - han var en mycket talangfull skådespelare. :(

Det finns förstås en liten möjlighet att han kan ha hunnit spela in sina repliker för Christoffer Robin och Nalle Puh innan bortgången, men när han nu gick bort redan den 25 maj är det väl ärligt talat inte alltför sannolikt. I vilket fall som helst kommer det ju i alla fall förr eller senare att behövas en ny godkänd röst för Kanin i Nalle Puh, för med Charlie borta finns det ju ingen som är godkänd att göra rösten... Ingen särskilt lätt uppgift, då Kanin i original har en ganska säregen röst som nog inte är helt lätt att efterlikna för någon.

Utloggad Disneyfantasten

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 224
  • Jag är Gazelle, välkommen till Zootropolis.
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 16 juli 2018 kl. 22:30:24 »
Mycket sorgligt att höra att Charlie gått bort - han var en mycket talangfull skådespelare. :(

Det finns förstås en liten möjlighet att han kan ha hunnit spela in sina repliker för Christoffer Robin och Nalle Puh innan bortgången, men när han nu gick bort redan den 25 maj är det väl ärligt talat inte alltför sannolikt. I vilket fall som helst kommer det ju i alla fall förr eller senare att behövas en ny godkänd röst för Kanin i Nalle Puh, för med Charlie borta finns det ju ingen som är godkänd att göra rösten... Ingen särskilt lätt uppgift, då Kanin i original har en ganska säregen röst som nog inte är helt lätt att efterlikna för någon.

Ja, och med både Charlie, Guy och Hans i himlen är det kört framtida Nalle Puh dubbningar kommer att bli avsevärt sämre än tidigare… (både Kanin, Nalle Puh och Sorken har blivit "stumma" nu, då deras - åtminstone enligt mig - överlägsna röster inte längre finns ibland oss)

Jag hoppas iallafall som sagt att de byter ut Jan Jönsson, för annars är det ingen idé att se filmen på bio!  :(

Utloggad Adam

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 17 juli 2018 kl. 01:36:57 »
Charlie är svår att ersätta då jag tycker att han är den bästa svenska rösten till Kanin (mycket bättre än Hans Lindgrens perfomance), men jag tror att jag har några förslag. De kanske inte är de bästa, men det är de första som dyker upp i mitt huvud i alla fall:

* Johan Ulveson
* Robert Gustafsson
* Anders Öjebo
* Kim Sulocki
* Jonas Malmsjö
* Andreas Nilsson
* Per Eggers
« Senast ändrad: 17 juli 2018 kl. 01:50:02 av Adam »

Utloggad Erik Friman

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 149
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 17 juli 2018 kl. 11:38:12 »
Det här hade jag missat och var det verkligen redan den 25 maj det hände? Charlie Elvegård är som sagt bästa rösten till Kanin och var den enda som sedan 1989, har hållit sig kvar i samtliga TV-serier och långfilmer om Nalle Puh, utan att ha bytts bort av någon annan skådespelare. Vila i frid.  :'(
« Senast ändrad: 18 juli 2018 kl. 09:26:22 av Erik Friman »

Utloggad ddubbning

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 071
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 17 juli 2018 kl. 23:19:32 »
Verkligen mycket tråkigt att höra! Charlie Elvegårds rollprestationer som Kanin är legendariska, han var verkligen en mycket skicklig skådespelare. Det är få skådespelare som blir synonyma med den karaktär de dubbar men Charlie Elvegård var en av dessa unika skådespelare, han var ju verkligen synonym med rollen som Kanin.

Vila i frid.

Utloggad Elios

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 667
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 20 juli 2018 kl. 05:43:04 »
Ja verkligen tråkigt det. Så det var alltså redan den 25:e maj och dem har inte gått ut med det förrän nu? Jag kommer iallafall alltid förknippa han med Kanin och ingen annan.  :'(

Utloggad Erik Dahlberg

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 20 juli 2018 kl. 09:20:02 »
Charlie var ju också Labans röst i Pelle Svanslös. Men kan ni komma på nån ny röst till Laban i den nya Pelle-filmen som har premiär nästa år

Utloggad Varsågod

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 20 juli 2018 kl. 13:00:26 »
Att dödsfall inte kommer till (kvälls-)pressens kännedom förrän i ett senare skede är inget ovanligt. Ofta ligger familjens egen önskan därvidlag till grund för detta.

Utloggad Anders

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 440
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 26 juli 2018 kl. 05:27:17 »
Nej vad tråkigt! Jag ser att han har varit död sedan maj. Hur kommer det sig att jag får reda på det först nu?
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Utloggad Disneyfantasten

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 224
  • Jag är Gazelle, välkommen till Zootropolis.
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 26 juli 2018 kl. 07:53:32 »
Nej vad tråkigt! Jag ser att han har varit död sedan maj. Hur kommer det sig att jag får reda på det först nu?

Nyheten kom 2018-07-16 och jag trodde därför att det var det datumet han avled, men samma dag senare så skrev Alexander att han gick bort redan 2018-05-25 och när jag läste nyheten blev jag jätteledsen, för hos Kanin är det omöjligt att tänka sig någon annan än Charlie Elvegård, han har ju gjort rollen såpass länge och dessutom så ska den nya spelfilmen "Christoffer Robin & Nalle Puh" ha premiär ganska snart!

Utloggad Varsågod

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 27 juli 2018 kl. 17:55:06 »

Läste du inte mitt inlägg som står strax ovanför ditt? Där presenteras en trolig förklaring.