Författare Ämne: Röstskådespelare som slutat dubba  (läst 1145 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Disneyfantasten

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 463
  • Kön: Man
  • Jag är Gazelle, välkommen till Zootropolis.
    • Visa profil
SV: Röstskådespelare som slutat dubba
« Svar #30 skrivet: 9 september 2018 kl. 16:07:10 »
Jag har för mig att jag läst att Mia Kihl numera är bosatt i Norge med man och barn, så det kan vara en anledning till att hon inte dubbar så ofta längre. :)

Har Maria Kihl flyttat till Norge? Det var mer än jag visste…

Inloggad Disneyfantasten

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: 9 september 2018 kl. 16:13:03 »
De flesta typriska KM Studio dubbarna har väl sällan medverkat i andra dubbningar än de gjorda av KM Studio, jag kan iallafall inte minnas att Peter Wanngren, Hans Gustafsson, Birgitta Fernström, Christel Körner eller Ulf Källvik någonsin medverkat i andra dubbningar än de gjorda av KM Studio…

Jag kom på att jag hade fel angående Ulf Källvik, han har faktiskt medverkat i Mupparna i Rymden (visste det egentligen sedan innan, men tänkte inte på det när jag skrev det citerade inlägget), som dubbades av Sun Studio (med Mikael Roupé, Lena Ericsson, Dan Bratt, Kenneth Milldoff, Håkan Mohede och Olli Markenros) och där repriserade han sin roll som Gonzo, vilket även många andra från "Mupparnas Julsaga" gjorde (Anders Öjebo, Roger Storm och Ulf Peder Johansson), så man skulle nog kunna säga att den dubbningen är en kombination av KM Studio och Sun Studio…

Inloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 6 461
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: 9 september 2018 kl. 16:56:53 »
Nej, Mupparna i rymden dubbades inte alls av Sun Studio, utan av Salut Audio & Video A/S i Köpenhamn.

Det märkliga med den filmen är dock att den svenska creditlistan under eftertexterna på VHS-utgåvan listar dubbningsstudion som "Eurodubb"; trots att det såvitt jag vet inte finns (eller har funnits) något företag som heter så... Översättaren Robert Cronholt var lika konfunderad som jag över de creditsen, när jag pratade med honom om det för några år sedan...
« Senast ändrad: 9 september 2018 kl. 17:00:24 av Daniel Hofverberg »

Inloggad Disneyfantasten

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: 9 september 2018 kl. 17:33:51 »
Nej, Mupparna i rymden dubbades inte alls av Sun Studio, utan av Salut Audio & Video A/S i Köpenhamn.

Det märkliga med den filmen är dock att den svenska creditlistan under eftertexterna på VHS-utgåvan listar dubbningsstudion som "Eurodubb"; trots att det såvitt jag vet inte finns (eller har funnits) något företag som heter så... Översättaren Robert Cronholt var lika konfunderad som jag över de creditsen, när jag pratade med honom om det för några år sedan...

Okej, men det var iallafall både skådespelare som dubbat mycket för KM Studio och skådespelare som dubbat mycket för Sun Studio Köpenhamn som var med i dubbningen!  :)

Inloggad Erik Dahlberg

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 242
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: 9 september 2018 kl. 19:33:35 »
Dubbar Lars Dejert fortfarande

Inloggad Alexander

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 302
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: 9 september 2018 kl. 20:33:07 »
Dubbar Lars Dejert fortfarande

Med jämna mellanrum ja,
Besök gärna min Disney blogg som innehåller bl.a fakta, recensioner och dubbningar: http://nouw.com/magicgold
För övriga creditsllistor av dubbade filmer besök gärna (5/10-2018 Ny creditlista ute!): http://nouw.com/dubbox

Inloggad Disneyfantasten

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: 13 september 2018 kl. 16:21:05 »
Exempel på röstskådespelare som inte längre är aktiva:
Christel Körner, Jan Koldenius, Ulf Källvik, Gunilla Eriksson, Mikael Appelqvist, Gizela Rasch, Lena Ericsson, Cecilia Hjalmarsson, Birgitta Fernström, Karin Glenmark, Peter Wanngren, Cisela Björklund, Hans Gustafsson, Emma Iggström, Jenny Wåhlander,  Frida Nilsson, Bertil Engh, Mats Qviström, Anja Schmidt m.fl.

Dan Bratt är starkt med i branschen igen eftersom han numera bor i Stockholm. Han dubbar idag Star Wars,  Powerpuffpinglorna och Bara Björnar.
Ingemar Carlehed är till viss del med och gör speakerrösten för Barnkanalen Boomerang, hur många gånger han får göra nya inslag är oklart dock.

Sen måste jag fråga ifall någon vet om Gunnar Uddén fortfarande är aktiv?, Har inte hört han på ett bra tag.  :)
Även Maria Kihl är svårt att säga sedan hon slutade dubba Lisa i "Lugn i stormen". Hon verkar inte dubba något för tillfället.

Vilka dubbningar har Gunilla Eriksson och Mikael Appelqvist varit med i?

Den enda dubbning jag känner till med Karin Glenmark är som Snövit i musiksagan "Snövit och Den Magiska Stenen", som jag fortfarande inte har hört (om bara någon ville ladda upp den, jag är främst nyfiken på hur Charlie Elvegård låter som Blyger), men då jag som sagt inte har hört hennes insats som Snövit så kan jag inte ge henne en rättvis bedömning…

Inloggad Alexander

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 302
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: 13 september 2018 kl. 16:49:23 »
Vilka dubbningar har Gunilla Eriksson och Mikael Appelqvist varit med i?

Den enda dubbning jag känner till med Karin Glenmark är som Snövit i musiksagan "Snövit och Den Magiska Stenen", som jag fortfarande inte har hört (om bara någon ville ladda upp den, jag är främst nyfiken på hur Charlie Elvegård låter som Blyger), men då jag som sagt inte har hört hennes insats som Snövit så kan jag inte ge henne en rättvis bedömning…

Gunilla Eriksson har varit med i Musse Pigg och hans vänner firar jul, Bumbibjörnarna, Den lilla sjöjungfrun TV-serien, Luftens hjältar, Darkwing Duck, Pepper Ann, The Simpsons Filmen m.fl

Mikael Appelqvist har varit med i Bumbibjörnarna (känner inte till någon annan dubbning för tillfället som han varit med i)

Karin Glenmark har även varit med och dubbat TV-serien Jem and the Holograms.

;)
Besök gärna min Disney blogg som innehåller bl.a fakta, recensioner och dubbningar: http://nouw.com/magicgold
För övriga creditsllistor av dubbade filmer besök gärna (5/10-2018 Ny creditlista ute!): http://nouw.com/dubbox

Inloggad Disneyfantasten

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: 13 september 2018 kl. 16:58:03 »
Gunilla Eriksson har varit med i Musse Pigg och hans vänner firar jul, Bumbibjörnarna, Den lilla sjöjungfrun TV-serien, Luftens hjältar, Darkwing Duck, Pepper Ann, The Simpsons Filmen m.fl

Mikael Appelqvist har varit med i Bumbibjörnarna (känner inte till någon annan dubbning för tillfället som han varit med i)

Karin Glenmark har även varit med och dubbat TV-serien Jem and the Holograms.

;)

Tackar!

Jem and The Holograms had jag aldrig förut hört talas om…

Tack för upplysningen om Gunilla Eriksson (även om jag inte är vidare förtjust i Pepper Ann)

Edit: Jag har aldrig vågat se den svenska dubbningen av Simpsons Filmen, men av det lilla jag hört är det verkligen den sämsta svenska dubbning som någonsin gjorts, tycker inte att Simpsons passar alls på svenska… (bara på engelska)

Utloggad Igthorn

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 337
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: 31 oktober 2018 kl. 13:38:20 »
Exempel på röstskådespelare som inte längre är aktiva:
Christel Körner, Jan Koldenius, Ulf Källvik, Gunilla Eriksson, Mikael Appelqvist, Gizela Rasch, Lena Ericsson, Cecilia Hjalmarsson, Birgitta Fernström, Karin Glenmark, Peter Wanngren, Cisela Björklund, Hans Gustafsson, Emma Iggström, Jenny Wåhlander,  Frida Nilsson, Bertil Engh, Mats Qviström, Anja Schmidt m.fl.

Dan Bratt är starkt med i branschen igen eftersom han numera bor i Stockholm. Han dubbar idag Star Wars,  Powerpuffpinglorna och Bara Björnar.
Ingemar Carlehed är till viss del med och gör speakerrösten för Barnkanalen Boomerang, hur många gånger han får göra nya inslag är oklart dock.

Sen måste jag fråga ifall någon vet om Gunnar Uddén fortfarande är aktiv?, Har inte hört han på ett bra tag.  :)
Även Maria Kihl är svårt att säga sedan hon slutade dubba Lisa i "Lugn i stormen". Hon verkar inte dubba något för tillfället.
Jag vill minnas att Jan Koldenius gått i pension, så lät det i alla fall när jag frågade Örebro Länsteater för ett antal år sedan om hans medverkan i teaterföreställningar.